شارژبوک
آموزشی, شارژ, نرم افزار

هزینه های مشترک ساختمان شامل چه چیزهایی می‌شود؟

هزینه های ساختمان

در فرهنگ آپارتمان نشینی دیگر جای بهانه گیری وجود ندارد و باید طبق قانون تملک آپارتمان ها عمل کرد. دیگر نباید خبری از حرف‌های من حق شارژ ماهیانه را نمی‌دهم یا من طبقه‌ی اول زندگی می‌کنم، نباید حق استفاده از آسانسور را بدهم باشد. هر ساختمان هزینه‌های مشترکی دارد که طبق قانون هزینه های آپارتمان باید پرداخت شوند. در این مطلب سعی داریم به هزینه های مشترک ساختمان بپردازیم و ببینیم کدام را باید پرداخت کنیم. یادتان باشد که هزینه های مشترک ساختمان بخشی از هزینه های جاری ساختمان است. با ما همراه باشید.

هزینه های مختلف یک ساختمان

تمامی ساختمان‌ها هزینه‌های مختلفی دارند. هزینه‌های این ساختمان‌ها باید بر طبق روش‌های مختلف محاسبه شوند. از آن‌جا که تمامی ساختمان‌ها یک شکل و یکسان نیستند، باید از روش‌های مختلفی برای محاسبه هزینه‌ها استفاده کرد. هزینه های مشترک ساختمان یکی از انواع هزینه‌های ساختمان است که باید توسط مدیر ساختمان محاسبه شود، برخی از این هزینه‌ها در زیر آمده است:

هزینه آب، برق و گاز مشترک

موضوع اصلی برخی دعواها بر سر پرداخت هزینه های ساختمان، مربوط به هزینه آب، برق و گاز مشترک و هزینه انشعاب فاضلاب می‌شود. مدیر ساختمان که توسط مجمع عمومی انتخاب می‌شود باید هزینه این موارد مشترک را حساب کند. مدیر ساختمان باید از نحوه محاسبه گاز مشترک ساختمان، نحوه تقسیم هزینه انشعاب فاضلاب؛ فرمول محاسبه قبض آب آپارتمان و نحوه محاسبه هزینه های مشترک در آپارتمان با خبر باشد تا بتواند برای هر واحد حق استفاده از آب، برق و گاز مشترک را محاسبه کند. روش‌های مختلفی برای محاسبه مشترکات وجود دارد. اگر یک آپارتمان کنتورهای جداگانه داشته باشد مشکلی برای محاسبه وجود ندارد، چون قبض برق برای هرکس جداگانه می‌آید اما اگر کنتور برای تمام ساختمان مشترک باشد، آن‌گاه می‌توان بر اساس تعداد نفرات ساکن در یک واحد این هزینه را محاسبه کرد، چون تعداد نفرات میزان استفاده را مشخص می‌کند. مصرف واحدی که 2 نفر در آن ساکن هستند، برابر مصرف واحدی که 4 نفر در آن ساکن هستند، نیست.

هزینه نظافت ساختمان

نظافت و پاکیزگی بخشی از ایمان است، البته اگر فردی باشد. وقتی پای نظافت ساختمان به میان می‌آید، هزینه‌های نظافت قسمت اختصاصی را باید مالکان و مستاجرانی که از آن استفاده می‌کنند، بدهند. اما وقتی پای نظافت قسمت‌های مشترک به میان می‌آید هزینه‌ها باید بین تمام واحدها تقسیم شود. هزینه‌های نظافت راه‌پله‌ها، در ورودی ساختمان، آسانسور، حیاط، پارکینگ و … باید محاسبه شوند. معمولا مدیر ساختمان، هزینه نظافت را در حق شارژ ماهیانه محاسبه می‌کند که نحوه محاسبه شارژ ساختمان و نحوه محاسبه هزینه مشاعات ساختمان را باید برای اهالی نیز توضیح دهد تا آن‌ها نیز از هزینه مشاعات ساختمان با خبر باشند.

بیشتر بخوانید: هزینه نظافت راه پله و پارکینگ به عهده چی کسی است؟

هزینه عمرانی ساختمان

ساختمان‌ها مانند انسان‌ها پیر می‌شوند و سنی از آن‌ها می‌گذرد، به همین علت باید آن‌ها را تعمیر و بازسازی کرد. هزینه عمرانی ساختمان اگر مربوط به قسمت‌های مشترک ساختمان شود، باید در هزینه های مشترک ساختمان محسوب و محاسبه شود. برای مثال هزینه ایزوگام کردن پشت بام، هزینه تعمیرات مشاعات ساختمان، هزینه تعمیر پمپ آب، هزینه بازسازی پارکینگ و غیره جزو هزینه عمرانی ساختمان هستند. تعمیر و سرویس آسانسور هم جزو هزینه‌های عمران است و باید طبق نحوه محاسبه هزینه تعمیر آسانسور در آپارتمان، هزینه‌هایش بر واحدها تقسیم شود. هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید من از آسانسور استفاده نمی‌کنم پس هزینه‌ای نمی‌دهم. طبق قوانین هزینه آسانسور برای تمام واحدها الزامی است و عدم پرداخت هزینه تعمیرات آپارتمان را می‌توان اول با تذکر کتبی و سپس مراجعه به شورای حل اختلاف حل کرد و قبض شارژ ساختمان را وصول کرد.

بیشتر بخوانید: سرمایش و گرمایش مرکزی پایان یا شروع دردسرها؟

حق شارژ ساختمان

شارژ ساختمان که تمام واحدها باید ماهیانه پرداخت کنند، شامل تمام هزینه‌های یک ساختمان می‌شود. نحوه محاسبه شارژ ساختمان بسته به نوع ساختمان می‌تواند بسیار متفاوت باشد. این حق شارژ شامل هزینه‌های ثابت و هزینه‌های جاری و مستمر ساختمان می‌شود که تمام مالکان یا مستاجران باید آن را بپردازند. این حق ماهیانه توسط مدیر ساختمان باید محاسبه شود و در جدول شارژ ساختمان به تمام اهالی اعلام شود تا هر واحد بداند باید چه مبلغی بپردازد. همانطور که در بالا گفته شد، هزینه های جاری ساختمان شامل هزینه های مشترک ساختمان نیز می‌شوند و این‌گونه هزینه‌ها در حق ماهیانه شارژ ساختمان محاسبه خواهند شد.

واحدهای خالی از سکنه هم باید هزینه‌های مشترک ساختمان را در قالب حق ماهیانه شارژ بپردازند و نمی‌توانند بگویند ما از خانه استفاده نمی‌کنیم و سکونت نداریم پس هزینه‌ای نیز نخواهیم پرداخت، چون طبق قانون تملک آپارتمان ها پرداخت هزینه برای تمام واحدها چه خالی باشد و چه خالی نباشد، الزامی است. ماده 4 این قانون 3 تبصره مهم دارد که براساس آن باید شارژ ماهیانه محاسبه و وصول شود. بر طبق همین قانون در صورت عدم پرداخت هزینه تعمیرات آپارتمان توسط یکی از واحدها، مدیر ساختمان می‌تواند پس از تذکر کتبی و مهلت 10 روزه، به نهادهایی چون شورای حل اختلاف رفته و برای وصول حق شارژ ماهیانه اقدام کند.

بیشتر بخوانید: مجمع عمومی آپارتمان چیست؟و چه وظیفه‌ای دارد؟

محاسبه هزینه های مشترک با نرم افزار شارژ ساختمان

نرم افزار شارژ ساختمان کار را برای محاسبه‌ی هزینه‌ها و وصول شارژ ساختمان بسیار آسان کرده است. کافی است نرم افزار شارژ ساختمان شارژبوک را نصب کنید و ساختمان خود را به آن اضافه کنید. پس از آن به راحتی داده‌های مربوط به هزینه های مشترک ساختمان و هزینه‌های کلی ساختمان را در آن وارد کنید تا با استفاده از روش‌های محاسبه شارژ، نرم افزار برایتان حق شارژ ماهیانه هر واحد را حساب کند. در همان نرم افزار نیز با اضافه کردن اهالی ساختمان، می‌توانید مبلغ ماهیانه شارژ هر واحد را از طریق درگاه بانکی دریافت کنید تا بتوانید بدهکاری و تسویه‌ی هر واحد را در هر لحظه محاسبه کنید. نرم افزار شارژ ساختمان برای هر مدیر ساختمان که توسط مجمع عمومی انتخاب می‌شود ضروری است، چون یک راه حل ساده برای پایان دادن اختلافات میان اهالی است و هیچ جای شک و شبهه‌ای برای آن‌ها باقی نمی‌گذارد، زیرا در هر لحظه می‌توانند مسائل و مشکلات ساختمان را مطرح کنند و پیگیری‌های مربوطه را ببینند.

 

 

 

 

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *