شارژبوک
آموزشی, شارژ, قوانین

قانون شارژ آپارتمان خالی چگونه است؟

قانون شارژ آپارتمان خالی

همسایه‌ی ما برای چندین ماه به خارج سفر کرده است و فعلا قصد بازگشت به ایران را ندارد، واحد او اکنون خالی از سکنه است، به همین علت برایم سوال بود که آیا او هم باید طبق قوانین آپارتمان نشینی شارژ ساختمان را پرداخت کند یا خیر؟ چون او می‌گفت من وقتی در خانه نیستم، پس نباید حق شارژ ماهیانه ساختمان را پرداخت کنم. با کمی جست‌وجو به قانون شارژ آپارتمان خالی و قانون شارژ ساختمان خالی برخوردم و تمام جواب‌هایم را گرفتم. با شارژبوک همراه باشید تا با این قانون بیشتر آشنا شوید.

آیا آپارتمان خالی هم باید شارژ بپردازد؟

بر طبق قانون تملک آپارتمان ها و قوانین آپارتمان نشینی، حق شارژ ماهیانه، شامل هزینه های آپارتمان نشینی شامل بخش‌هایی از ساختمان که مشاع هستند مانند پارکینگ، پلکان، راهرو، پشت‌بام، آسانسور و حیاط است. همچنین، هزینه های عمرانی آپارتمان، قبض‌های مشترک، هزینه نظافت ساختمان،  و… را به این هزینه‌ها اضافه کنید. اما تکلیف شارژ آپارتمان خالی چه می‌شود؟ آیا مالک این ساختمان‌ها می‌توانند از پرداخت هزینه ماهیانه سر باز زنند؟

در جواب این سوالات باید بگوییم طبق ماده 4 قانون تملک آپارتمان ها تمام واحدهای ساختمان باید حق شارژ ماهیانه خود را پرداخت کنند. فرقی نمی‌کند در واحدهای ساختمان افراد زندگی کنند یا این واحد خالی و تخلیه باشد. اما قانون شارژ آپارتمان خالی کمی با واحدهایی که افراد در آن ساکن هستند تفاوت دارد.

ماده 4 قانون تملک آپارتمانها می‌گوید مالکان آپارتمان‌ خالی یا واحدهای خالی باید هزینه‌های عمرانی ساختمان را بپردازند. همچنین هزینه‌های نگه‎داری از آپارتمان چه از آن استفاده کنند چه استفاده نکنند را باید پرداخت کنند.

برای مثال اگر یک ساختمان بخواهد موتورخانه مرکزی خود را تعمیر کند یا پشت‌بام خود را ایزوگام کند، تمام واحدها باید هزینه‌‌ها را به صورت مشترک بپردازند. چون این اقدام‌ها در راستای حفظ ساختمان و عمران آن است، هیچ واحدی نمی‌تواند بگوید به من ربطی ندارد. مثلا واحد 1 نمی‌تواند بگوید من از پشت‌بام استفاده نمی‌کنم، پس هزینه‌هایش را نمی‌دهم. همچنین مالکان آپارتمان خالی هم باید این هزینه‌ها را بدهند و نمی‌تواند بگویند ما استفاده‌ای نداریم، پس هزینه‌ای هم نخواهیم پرداخت.

در مثال دیگر حق آسانسور، هزینه نظافت راهروها و ساختمان، تعمیرات نمای بیرونی، رنگ کردن راه‌پله‌ها و … از هزینه‌هایی است که مالکان آپارتمان خالی طبق ماده 4 قانون تملک آپارتمان ها باید بپردازند. ماده 4 قانون تملک آپارتمانها می‌گوید: حقوق و تعهدات هر یک از مالکان قسمت‌های اختصاصی از مخارج قسمت‌های مشترک با نسبت مساحت قسمت اختصاصی به مجموع مساحت بخش‌های اختصاصی تمام ساختمان به جز هزینه‌هایی که به دلیل عدم ارتباط با مساحت زیر بنا به نحو مساوی تقسیم خواهد شد یا اینکه مالکان ترتیب دیگری را برای تقسیم حقوق، تعهدات و مخارج پیش بینی کرده باشند، متناسب است. پرداخت هزینه های مشترک ساختمان ائم از اینکه واحد مورد استفاده قرار گیرد یا مورد استفاده قرار نگیرد الزامی است.

بیشتر بخوانید: روش محاسبه شارژ ساختمان با کمک اکسل

آپارتمان خالی از چه هزینه‌هایی معاف است؟

مدیریت ساختمان باید براساس نمونه جدول شارژ ساختمان، جدول شارژ ساخمان را بنویسد و به تمام واحدها تحویل دهد حتی به مالکان آپارتمان‌های خالی. درست است مالکان آپارتمان خالی، طبق قانون شارژ آپارتمان خالی باید هزینه‌های عمرانی ساختمان را بدهند اما از پرداخت هزینه‌های مصرفی که متغیر هستند، معاف هستند. به همین دلیل مدیریت ساختمان باید حواسش باشد تا به درستی حق شارژ آپارتمان خالی را محاسبه کند. در این راستا نرم افزار شارژ ساختمان می‌تواند مانند سوپرمن شما را نجات دهد تا محاسبه به درستی انجام شوند.

حال هزینه‌های متغیر مصرفی کدام‌ها هستند؟ هزینه های متغیر مصرفی شامل هزینه شارژ آب مشترک، برق مشترک و گاز مشترک است. مالک واحد خالی از پرداخت این هزینه‌ها معاف است چون مصرفی از آن‌ها ندارد، اما دیگر هزینه‌های ثابت و عمرانی ساختمان را باید پرداخت کند.

پس بر این اساس، همسایه ما که به خارج رفته است و فعلا در واحدش سکونت ندارد و هنوز واحدش را مستاجر نداده است، طبق قوانین شارژ آپارتمان خالی که براساس ماده 4 قانون تملک آپارتمان ها تعیین شده است، باید هزینه‌های ثابت و هزینه‌های عمرانی مانند نظافت راهروها، خرید دوربین‎های مداربسته، تعمیر نمای ساختمان، ایزوگام پشت بام و … را بپردازد اما از هزینه‌های مشترک مانند آب، برق و گاز مشترک معاف است.

با نصب و استفاده از یک نرم افزار شارژ ساختمان به راحتی می‌توانیم تمامی مشکلات محاسبه شارژ آپارتمان را حل کنیم، چون این نرم افزارها تمام هزینه‌های یک ساختمان اعم از هزینه‌های ثابت، هزینه‌های متغیر و هزینه‌های عمرانی را در نظر می‌گیرند و به راحتی می‌توانید داده‌ها و هزینه‌های خود را وارد کنید. ما به شما نرم افزار شارژ ساختمان شارژبوک را پیشنهاد می‌کنیم. نرم‌افزار شارژبوک از قانون تملک اپارتمان ها پیروی می‌کند، برای همین استفاده از آن هیچ مشکلی را به وجود نخواهد آورد.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *