شارژبوک
دسته‌بندی نشده

آیا مدیر ساختمان باید حقوق بگیرد؟

اطلاعاتی در مورد حقوق مدیر ساختمان

با رشد روزافزون مجتمع‌های ساختمانی، مدیریت آپارتمان به یکی از چالش‌برانگیزترین مشاغل تبدیل شده است. تا جایی که  به‌ عنوان یک شغل حیاتی برای اداره ساختمان‌ها به آن نگاه می‌کنند و برای آن حقوق و مزایایی هم در نظر می‌گیرند. مدیر ساختمان کیست؟ مدیر ساختمان چگونه تعیین می‌شود؟ وظایف مدیر ساختمان چیست؟ یک مدیر ساختمان شایسته باید چه مهارت‌هایی داشته باشد؟ حقوق مدیر ساختمان از کجا پرداخت می‌شود؟ اگر سؤالات این‌چنینی برای شما به وجود آمده و به دنبال پاسخ آن‌ها می‌گردید مطالعه این مقاله را به شما توصیه می‌کنیم. ما در این مقاله جواب تمامی این سؤالات را برای شما آورده‌ایم پس با ما همراه باشید.

مدیر ساختمان کیست؟

در ابتدا بهتر است بدانیم که  اصلاً مدیر ساختمان کیست؟ مدیران ساختمان کسانی هستند که مسئولیت عملیات روزانه یک مجتمع آپارتمانی را بر عهده دارند. برخی از وظایف آن‌ها رسیدگی به نظرات، شکایات و درخواست‌های ساکنین، جمع‌آوری هزینه‌های ساختمان، پرداخت قبوض و تماس با ساکنانی است که پرداخت شارژ خود را فراموش کرده‌اند. آن‌ها ملزم به حل هرگونه وضعیت اضطراری  مربوط به ساختمان هستند.

بیشتر بخوانید: مدیر ساختمان کیست؟

مدیر ساختمان چگونه تعیین می‌شود؟

اگر در یک ساختمان تعداد ساکنین کمتر از سه واحد باشد در بین خود و به‌صورت توافقی یک نفر را به‌عنوان مدیر ساختمان انتخاب می‌کنند در غیر این صورت برای انتخاب مدیریت ساختمان باید مجمع‌ عمومی مالکان تشکیل شود. وقتی اولین جلسه مجمع تشکیل شد در ابتدا رئیس مجمع‌ عمومی تعیین می‌شود و سپس مدیر ساختمان از بین  ساکنین یا حتی شخصی خارج از ساختمان انتخاب می‌شود. این جلسه حداقل سالی یک‌ بار باید تشکیل شود و اگر توافق‌نامه‌ای برای انتخاب زمان تشکیل این جلسه وجود نداشته باشد کسانی که مالک بیش از نصف مساحت تمام قسمت‌های اختصاصی ساختمان  باشند حق انتخاب روز تشکیل جلسه را دارند در غیر این صورت با تصمیم حداقل سه نفر از مالکین زمان جلسه تعیین می‌شود.

وظایف مدیر ساختمان چیست؟

متداول‌ترین مسئولیت‌های مدیران ساختمان عبارت‌اند از:

مدیریت ساختمان باتوجه‌به نظرات و تصمیمات مجمع‌عمومی

یکی از مهم‌ترین وظایف مدیر ساختمان نگهداری از ساختمان و انجام تعمیرات به‌موقع آن است. مدیر ساختمان در واقع مجری تصمیماتی است که در مجمع‌عمومی گرفته می‌شود.

عدم جای‌گذاری شخص دیگری به‌عنوان مدیر به‌جای خود

کسی که به‌عنوان مدیر از طرف مجمع‌عمومی انتخاب می‌شود نمی‌تواند وظایف خود را به شخص دیگری بسپارد. اما درصورتی‌که به‌صورت کوتاه‌مدت درخواست مرخصی داشته باشد می‌توانند با هماهنگی شخص دیگری را به‌صورت موقت جایگزین خود کند.

محاسبه هزینه‌های مشترک و دریافت شارژ از ساکنین

مدیر ساختمان باید ماهانه هزینه‌های مشترک ساختمان را محاسبه و به ساکنین اطلاع دهد. سپس به جمع‌آوری شارژ اقدام کند. شارژ ماهانه به روش‌های مختلفی مثل تعداد نفرات و یا متراژ هر واحد محاسبه می‌شود.

بیشتر بخوانید: راهنمای کامل روش محاسبه شارژ ساختمان

محاسبه هزینه‌های مشترک

دریافت شارژ از ساکنین توسط مدیر ساختمان!

رسیدگی به اعتراض ساکنین

یکی از وظایف مدیر، داشتن صبر و حوصله در برابر اعتراضات و مشکلات ساکنین است و مدیر باید بتوانند با آرامش به اعتراضات ساکنین گوش کرده و آن‌ها را نسبت به نحوه مدیریت خود قانع کند. مثلاً فردی که ساکن طبقات اول است از هزینه‌ کردن برای آسانسور امتناع می‌کند اما یک مدیر کاربلد باید با آرامش به اعتراضات او گوش کرده و او را برای پرداخت هزینه‌ها قانع کند‌.

بیشتر بخوانید:‌ در صورت اختلاف میان همسایه‌ها باید چه‌کار کرد؟

بیمه کردن ساختمان در برابر آتش‌سوزی

آتش‌سوزی جز حوادثی است که ممکن است در هر لحظه رخ دهد؛ بنابراین بیمه کردن ساختمان در برابر آتش‌سوزی بسیار مهم است. یکی از وظایف بسیار مهم مدیر آپارتمان بیمه کردن ساختمان در برابر حوادثی مثل آتش‌سوزی است.  مدیر ساختمان موظف است سهم هر واحد را برای بیمه بر اساس متراژ مشخص کند. به این نکته باید توجه کرد که اگر آتش‌سوزی اتفاق بیفتد و ساختمان بیمه نباشد تمام خسارات و هزینه‌ها به گردن مدیر ساختمان است.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره بیمه حوادث ساختمان

نگهداری از تمامی صورت‌جلسه‌های مجمع‌عمومی

تمامی تصمیماتی که مجمع‌عمومی می‌گیرد به‌صورت کتبی نوشته می‌شود و وظیفه نگهداری از ین صورت‌جلسات بر عهده مدیر ساختمان است. اهمیت این صورت‌جلسات از آن‌جایی است که در مراجع قضایی می‌توان بر آن استناد کرد؛ بنابراین مدیر ساختمان باید آن‌ها را به‌صورت آرشیو درآورده و در حفظ و نگهداری آن کوشا باشد.

مطلع کردن افراد غایب  در جلسه از تصمیمات مجمع‌عمومی

مدیر ساختمان موظف است که  ساکنین را از زمان و مکان تشکیل جلسه مجمع‌عمومی مطلع کند. با این‌وجود اگر کسانی بنا به هر دلیلی در جلسه غایب باشند مدیر باید آن‌ها را از تصمیمات گرفته شده با خبر کند.

مدیریت بازسازی ساختمان پس از تصویب مجمع‌عمومی

اگر در مجمع‌عمومی تصمیم برای نوسازی و بازسازی ساختمان گرفته شد، در این صورت وظیفه مدیر ساختمان است که کارهای مربوط به آن را انجام دهد.

مدیر ساختمان چه مهارت‌هایی باید داشته باشد؟

مهارت‌ها و صلاحیت‌های مشترک برای مدیران ساختمان عبارت‌اند از:

داشتن مهارت‌های بودجه‌بندی.

توانایی برخورد با افراد با پیشینه‌های مختلف.

داشتن مهارت‌های ارتباطی خوب.

توانایی کار در شرایط استرس‌زا.

داشتن مهارت‌های ریاضی.

آمادگی جسمانی.

آشنایی با قوانین استخدامی.

توانایی برنامه‌ریزی برای کار دیگران.

داشتن مهارت‌های فناوری اطلاعات.

فعال‌ بودن و با انگیزه بودن.

داشتن تحصیلات و دانش کافی

سازماندهی و توانایی انجام چند کار به طور مؤثر

حل مسئله برای یافتن راه‌حل‌های مؤثر برای انواع وقایع احتمالی

آشنایی با قراردادهای اجاره و املاک و قوانین ضد تبعیض

توجه به جزئیات برای اطمینان از دقیق بودن برنامه‌ها و رسیدگی به مسائل یا سؤالات مستأجر

در کدام ساختمان‌ها باید به مدیر حقوق پرداخت کرد؟

در آپارتمان‌هایی مثل برج‌ها و مجتمع‌های چند بلوکه که تعداد واحدهای زیادی دارند مدیریت و رسیدگی به این آپارتمان‌ها کار سخت و پیچیده‌ای است. معمولاً اداره همچنین مجتمع‌هایی وقت زیادی می‌خواهد. منطقی است که مدیر ساختمان باید تمام‌ وقت خود را صرف کارهای مربوط به آن بکند؛ بنابراین باید در چنین شرایطی حقوق مدیر ساختمان در نظر گرفته شود.

حقوق قانونی مدیر ساختمان چقدر است؟

در جواب این سؤال که حقوق مدیر ساختمان چقدر است؟ باید گفت که وزارت کار برای مدیریت ساختمان مثل سایر مشاغل حقوقی را تعیین کرده است؛ بنابراین بین هیئت‌مدیره ساختمان و مدیر ساختمان قراردادی تحت عنوان کارفرما و کارگر امضا می‌شود و در این قرارداد تمام حق‌ و حقوق مدیر ساختمان آورده می‌شود و در نهایت به امضا طرفین می‌رسد.

مدیر ساختمان می‌تواند از بین اهالی ساکن در ساختمان باشد یا فردی غیر از ساکنین این وظیفه را برعهده بگیرد و در هر صورت باید دستمزد او پرداخت شود.

بیشتر بخوانید: بایدها و نبایدهای قوانین مدیریت ساختمان مسکونی

حقوق قانونی مدیر ساختمان

تعیین حقوق قانونی مدیر ساختمان توسط وزارت کار

حتی اگر مدیر ساختمان از بین خود اهالی ساختمان باشد و هیچ‌گونه برگ  قراردادی در رابطه‌ با میزان حقوق مدیر ساختمان نوشته نشده باشد او حق ندارد تحت هیچ شرایطی از پول‌هایی که ماهانه به‌عنوان شارژ یا هزینه‌های ساختمان جمع می‌شود برداشت کند.

بر طبق عرف و با نظر اعضای ساختمان مدیر می‌تواند  به‌عنوان حقوق هزینه شارژ ثابت را پرداخت نکند.

حقوق ماهیانه مدیر ساختمان هم مثل سایر هزینه‌های ساختمان باید از شارژ تأمین گردد.

برای تعیین میزان حقوق مدیر ساختمان باید همه ساکنین به توافق برسند و در نهایت در مجمع‌عمومی میزان حقوق پرداختی ثبت و امضا می‌شود.

میزان دستمزد مدیر ساختمان بسته به مهارت، تجربه و نوع کاری که انجام می‌دهند متفاوت است.

حق‌الزحمه مدیر ساختمان چگونه پرداخت می‌شود؟

حق‌الزحمه مدیر ساختمان مثل دیگر هزینه‌های ساختمان است و باید از هزینه شارژ ساختمان پرداخت شود. میزان حقوق پرداختی مدیر ساختمان. یکی از کارهایی  است که در مجمع‌ عمومی ساختمان برای آن تصمیم‌گیری می‌شود و باید همه اعضا درباره پرداخت آن به توافق برسند.

اگر کسی مستأجر باشد  می‌تواند مدیر ساختمان شود؟

بله مدیر ساختمان می‌تواند از بین مالکین، مستأجرها و یا حتی افرادی که سابقه سکونت  در ساختمان موردنظر را نداشته‌اند به‌عنوان مدیر انتخاب شوند. به این توجه کنید که تعداد مدیران همیشه به‌صورت فرد باید باشد و مدت‌زمان مدیریت دو‌ ساله است اما طبق نظر مجمع‌عمومی می‌توان آن را تمدید کرد.

جمع‌بندی

مدیران آپارتمان مسئول حفظ کارآمدی مجتمع‌های آپارتمانی خود هستند. این وظایف ممکن است بسته به‌ اندازه مجتمع آپارتمانی تا حدودی متفاوت باشد، اما، به‌ طور کلی، مدیران آپارتمان ملزم به نظارت بر وظایف روزانه و طولانی‌مدت هستند. قرارداد با شخصی برای مدیریت ملک مسکونی شما مانند استفاده از یک حسابدار یا وکیل برای مدیریت امور تجاری شما است. مهم است که برای انتخاب فرد شایسته و مناسب زمان بگذارید. برخی از وظایف مربوط به مدیران ساختمان شامل مواردی مثل جمع‌آوری  شارژ ماهانه، پرداخت هزینه‌های آب و برق و سایر قبوض، میانجی‌گری بین اختلافات مستأجران و تعمیر و نگهداری ساختمان و محوطه‌های عمومی است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره نرم افزار مدیریت ساختمان به سایت شارژبوک مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *