شارژبوک
عمومی

هزینه نظافت راه پله و پارکینگ به عهده چی کسی است؟

نظافت راه پله و پارکینگ

ساختمان‌ها به صورت دوره‌ای نیاز به نظافت دارند. اگر در مدت طولانی ساختمان نظافت نشود، قطعاً بخش‌های مشاع ساختمان ظاهری بسیار بد و نامطلوب پیدا می‌کنند. به همین خاطر مدیر ساختمان مسئول است تا به صورت دوره‌ای از یک شرکت نظافت کمک بگیرد تا خدمات نظافت را ارائه دهد. حال سؤال اینجاست که هزینه نظافت راه پله به عهده چه کسی است؟ آیا به صورت مساوی بین واحدها تقسیم می‌شود؟ هزینه تهیه لوازم نظافت راه پله از چه منبعی باید تأمین شود؟ چه کسی موظف است که شرکت خدماتی مناسب را انتخاب نماید؟ در این مقاله با شارژبوک همراه باشید تا همه چیز را در این رابطه متوجه شوید.

نظافت راه پله بر عهده کیست؟

راه پله جزو فضاهای مشاع ساختمان به حساب می‌آید. به همین خاطر هزینه نظافت راه پله بخشی از هزینه نظافت ساختمان به حساب می‌آید و تمامی ساکنین در آن سهیم هستند. برخی افراد بر این باور هستند که اگر در طبقات اول حضور دارند و عملاً از راه‌پله استفاده چندانی نمی‌کنند، لازم نیست تا هزینه نظافت راه پله را پرداخت کنند. این یک اشتباه بسیار بزرگ است. تمامی ساکنین به یک میزان باید در هزینه کارگر نظافت منزل و ساختمان سهیم باشند. در برخی از ساختمان‌ها که تعداد طبقات کمی دارد، همسایه‌ها می‌توانند با توافق هم، هر کدام به صورت دوره‌ای راه پله را نظافت کنند. در غیر این صورت حتی اگر یکی از اعضا با این موضوع موافق نباشد، باید از یک شرکت خدماتی برای نظافت کمک گرفت و هزینه آن را تقسیم کرد.

حال سؤال اینجاست که چه کسی وظیفه دارد از شرکت‌های خدماتی برای نظافت کمک بگیرد. این موضوع کاملاً به عهده مدیر ساختمان است. مدیر ساختمان وظیفه دارد که بر روند نظافت ساختمان نظارت داشته باشد. به همین خاطر باید از شرکت‌های خدماتی مختلف استعلام قیمتی گرفته و بهترین شرکت را برای انجام اینگونه خدمات انتخاب کند. در ضمن هیچ یک از واحدها وظیفه‌ای در نظافت ساختمان ندارند و تمام مسئولیت به دوش مدیریت ساختمان است. البته اگر به غیر از این توافق کرده باشند، این الزام تغییر خواهد کرد.

تهیه لوازم نظافت راه پله

شرکت‌های خدماتی برای آنکه نظافت راه پله را انجام دهند، به یک سری وسایل نیاز دارند. تقریباً هیچ یک از شرکت‌های خدماتی نیستند که لوازم نظافت را همراه خود بیاورند. بلکه فقط یک نیرو برای نظافت ارسال می‌شود و با وسایل و مواد مصرفی، بخش‌های مختلف ساختمان را نظافت می‌کند.

بیشتر بخوانیدهمه چیز درباره‌‌ی قانون مشاعات

تهیه لوازم نظافت راه پله

تامین لوازم نظافت راه پله از صندوق ساختمان و هزینه‌های شارژ!

حال سؤال اینجاست که تهیه لوازم نظافت راه پله به عهده چه کسی است؟ به صورت عرف، لوازم نظافت راه پله باید از صندوق ساختمان و هزینه‌های شارژ تأمین شود. این موضوع درباره مواد مصرفی و شوینده‌ها نیز صادق است. تمامی این هزینه‌ها باید از شارژ برداشت شود. البته اگر صندوق ساختمان خالی باشد و شارژ نیز کفاف تأمین لوازم نظافت را ندهد، این هزینه با ارائه فاکتور از جانب مدیر ساختمان باید بین تمامی ساکنین به صورت یکسان تقسیم شود.

مقاله راهنما: روش های محاسبه شارژ ساختمان

روش محاسبه هزینه نظافت راه پله

برای محاسبه هزینه نظافت راه پله روش‌های مختلفی وجود دارد. ساده‌ترین روش، استعلام از شرکت‌های خدماتی مختلف است. شرکت‌های خدماتی بر اساس تعداد طبقات، هزینه نظافت راه پله را اعلام می‌کنند. همچنین با یک برآورد ساده، می‌توان میزان مواد شوینده که در هر ماه استفاده می‌شود را نیز محاسبه کرد. در نظر داشته باشید که شرکت‌های خدماتی به صورت دوره‌ای ساختمان را تمیز می‌کنند. پس می‌توانید یک قرارداد دوره‌ای برای ساختمان با این شرکت‌ها عقد کرد. به این ترتیب مثلاً هر دو هفته یک بار بدون نیاز به هماهنگی قبلی، نیروی خدماتی برای نظافت راه پله مراجعه خواهد کرد.

تا زمان پایان قرارداد، هزینه نظافت ثابت خواهد بود. به این ترتیب سکنه ساختمان نیز در جریان هزینه‌های نظافت ساختمان خواهند بود. توجه داشته باشید که تعداد دفعات مراجعه نیروی خدماتی در طول ماه، به نظر جمع بستگی دارد. پس مدیر ساختمان باید بر اساس نظر ساکنین، تعداد دفعات مراجعه شرکت‌های خدماتی به ساختمان را تعیین کنند. طبیعتاً هرچه تعداد دفعات نظافت در طول ماه بیشتر باشد، ساکنین باید هزینه بیشتری را برای شارژ بپردازند.

قیمت نظافت راه پله و پارکینگ

قیمت نظافت راه پله و پارکینگ با هم از نظافت راهرو به تنهایی بیشتر است. در حال حاضر تقریباً تمامی شرکت‌های خدماتی، خدمات نظافت راه پله شماعات و پارکینگ را در کنار هم ارائه می‌دهند. با توجه به اینکه هزینه نظافت راه پله و پارکینگ بیشتر از هزینه نظافت راه پله است، اکثراً ترجیح می‌دهند تا بعد هر چند بار نظافت راه پله، یک بار نظافت پارکینگ نیز انجام شود. برای شستشوی راهرو، قیمت نظافت هر طبقه به صورت جداگانه حساب می‌شود؛ اما پارکینگ را بر اساس مقدار کثیفی، نوع کفپوش، تعداد طبقات و متراژ پارکینگ قیمت‌گذاری می‌کنند.

مقاله راهنما: اکسل شارژ ساختمان

قیمت نظافت راه پله و پارکینگ

قیمت نظافت پارکینگ بر اساس مقدار کثیفی!

پارکینگ همیشه به‌مراتب کثیفی بیشتری از راه پله دارد. نشتی روغن از خودرو یکی از رایج‌ترین عوامل کثیفی پارکینگ به حساب می‌آیند. پاک کردن لکه‌های روغن کار دشواری است. همچنین نیاز به مواد شیمیایی شوینده خاص دارد. در صورتی که بخواهید سفارش شستشوی پارکینگ را نیز دهید، باید درباره مقدار و نوع کثیفی داخل پارکینگ صحبت کنید. در ضمن پاک کردن برخی از انواع کفپوش داخل پارکینگ دشوارتر از انواع دیگر است. به همین خاطر نوع کفپوش نیز می‌تواند روی قیمت نظافت راه پله و پارکینگ تأثیرگذار باشد. در نظر بگیرید که اگر به صورت جداگانه سفارش شستشوی پارکینگ را دهید، باید هزینه بیشتری بپردازید تا اینکه راه پله و پارکینگ را با هم بشویید. پس توصیه می‌شود که برای کاهش قیمت نظافت، نظافت راه پله و پارکینگ را به صورت همزمان انجام دهید.

نظافت راه پله ساختمان‌های دارای آسانسور

در ساختمان‌هایی که دارای آسانسور هستند، بیشتر تردد از آسانسور انجام می‌شود. به همین خاطر راه پله‌ها به‌ندرت کثیف می‌شوند. در این شرایط معمولاً به‌ندرت اقدام به شستشوی راه پله می‌کنند. در عوض میزان شستشوی فضای لابی، جلوی آسانسور و همچنین پارکینگ بیشتر از شستشوی راه پله انجام می‌شود. به همین خاطر درباره میزان شستشوی مشاعات ساختمان‌هایی که دارای آسانسور هستند، باید در مجمع عمومی تصمیم گرفت. معمولاً در این شرایط هزینه شستشو کمتر از میزان ساختمان‌هایی خواهد بود که فاقد آسانسور هستند.

هر چند وقت یک بار باید راه پله شسته شود؟

همان طور که اشاره کردیم، این موضوع به میزان تردد سکنه و البته میزان بودجه‌ای که برای نظافت کنار گذاشته‌اند بستگی دارد. به صورت کلی توصیه می‌شود که بین یک هفته الی 10 روز یک بار، نظافت راه پله انجام شود. به این ترتیب همیشه فضای راه رو و راه پله ساختمان پاکیزه خواهد بود. البته این در شرایطی است که ساختمان آسانسور نداشته باشد و تردد از راه پله انجام شود. اگر ساختمان دارای آسانسور باشد، می‌توان حداکثر ماهی یک بار راه پله را به صورت سطحی تمییز کرد.

بیشتر بخوانیددر صورت اختلاف میان همسایه‌ها باید چه‌کار کرد؟

کلام آخر

خب دوستان به هزینه نظافت راه پله ها آشنا شدید. همان طور که اشاره کردیم، وظیفه نظارت بر روند نظافت راه پله به عهده مدیر ساختمان است. البته درباره تعداد دفعات نظافت در طول ماه، ساکنین می‌توانند تصمیم‌گیری کنند. تمامی هزینه‌های نظافت اعم از هزینه‌های ماهانه، هزینه ثابت وسایل و همچنین مواد شوینده نیز باید به صورت مساوی بین تمامی اعضای تقسیم شود. هر چند بار یک بار بعد شستشوی ره پله، فضای پارکینگ نیز باید شسته شود.

برای دربافت اطلاعات بیشتر درباره‌ی نرم افزار مدیریت ساختمان به سایت شارژبوک مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *