شارژبوک
دسته‌بندی نشده

همه چیز درباره بیمه حوادث ساختمان

همه چیز درباره بیمه حوادث ساختمان

معمولاً حوادث غیر قابل‌ پیش‌بینی هستند و اغلب منجر به صدمات مالی و گاهی حتی جانی هم می‌شود. چنین حوادث مرگباری می‌تواند باعث ایجاد هزینه‌های هنگفت بستری در بیمارستان و قبض‌های پزشکی مربوطه شود و در نتیجه پس‌انداز مادام‌العمر فرد را از بین ببرد. همه ما می‌دانیم که صنعت ساخت‌وساز مملو از خطرات است و اگر پوشش بیمه‌ای مناسبی نداشته باشید، هر ریسک می‌تواند برای ساختمان شما هزینه داشته باشد. هر شرکت ساختمانی و پیمانکاری باید چندین نوع بیمه ساخت‌وساز را بررسی کند تا اطمینان حاصل شود که از همه خطرات رایج محافظت می‌شود. ما در این مقاله به بررسی بیمه حوادث ساختمانی پرداخته‌ایم و در ادامه راجع به نظافت ساختمان صحبت کرده‌ایم. اگر دوست دارید راجع‌به بیمه حوادث ساختمان مسکونی و  نظافت راه‌پله‌ها یک ساختمان بیشتر بدانید با ما همراه شوید.

بیمه حوادث ساختمان چیست؟

قبل از هر چیز بهتر است در ابتدا با بیمه حوادث آشنا شویم. بیمه حوادث مثل سایر بیمه‌ها انواع مختلفی دارد. یکی از زیرشاخه‌های این نوع بیمه، بیمه حوادث ساختمان است. ساختمان‌سازی نه‌ تنها در ایران بلکه در تمام دنیا جزو پراسترس‌ترین مشاغل محسوب می‌شود. در یک پروژه ساختمان‌سازی کارگران، کارفرما و حتی اشخاص ثالث مثل همسایه‌ها در معرض تهدید خسارات جانی و مالی هستند. داشتن بیمه حوادث ساختمان می‌تواند موجب آرامش کارفرما و کارگران در طی ساخت باشد. اما اگر به هر دلیلی و هر خسارتی ساختمان را تهدید کند در صورت نداشتن بیمه تمام خسارت وارده بر گردن کارفرما است.

 

آیا بیمه حوادث ساختمان فقط برای زمان ساخت‌وساز است؟

خیر، داشتن بیمه حوادث ساختمان برای ساختمان‌های ساخته شده هم لازم و ضروری است مثلاً یک ساختمان ممکن است به دلایل مختلف مثل ساخت‌وساز معیوب، آسیب موریانه، پوسیدگی ناشی از وزن برف، یخ یا باران در طول زمان؛ وزن افراد یا دارایی شخصی؛ انفجارها و ارتعاشات فرو بریزد. با داشتن بیمه می‌توان خسارات ناشی از این حوادث را جبران کرد.

بیمه ساختمان، هزینه تعمیر آسیب‌های وارده به ساختار ملک شما را پوشش می‌دهد. خسارات وارد شده به پارکینگ و نرده‌ها و همچنین هزینه تعویض اقلامی مانند لوله، کابل و زهکشی نیز پوشش داده می‌شود.

باید بدانید که بیمه حوادث ساختمان‌ها در زمانی که دیگر ساختمان تکمیل شده باشد اجباری نیست اما داشتن آن توصیه می‌شود. به این فکر کنید که اگر خانه‌تان آسیب ببیند یا تخریب شود، چگونه می‌توانید از پس بازسازی آن بربیاید.

بیشتر بخوانید:‌ همه چیز دربارهٔ قوانین پارکینگ

بیمه حوادث ساختمان چه خساراتی را پوشش می‌دهد؟

بیمه حوادث ساختمان معمولاً خسارت ناشی از موارد زیر را پوشش می‌دهد:

آتش‌سوزی، انفجار، طوفان، سیل، زلزله، صاعقه

دزدی، اقدام به سرقت و خرابکاری

ترکیدن و یا سرریز شدن مخازن آب، دستگاه‌ها و لوله‌ها

افتادن درختان یا تیر چراغ برق

فرونشست ساختمان

رانش زمین از جمله رانش سنگ

برخورد وسیله نقلیه یا هواپیما

ریزش سقف ناشی از سنگینی برف.

خسارت‌های مالی وارد شده به کارگران و کارفرمایان.

نقص‌عضو کارفرما و یا کارگر در زمان کار در پروژه مربوط.

وارد شدن هرگونه خسارت به ساختمان‌های مجاور.

آسیب به خودروهایی که در نزدیکی ساختمان در حال ساخت پارک شده باشد.

هرگونه خسارتی که باعث فوت یا نقص‌ عضو همسایه‌ها و یا اشخاص ثالث دیگری شود.

آیا بیمه حوادث ساختمان همه خسارات را پوشش می‌دهد؟

خیر، در زمانی که حادثه‌ای رخ دهد کارشناسی از طرف بیمه در محل حادثه حاضر می‌شود. بعد از انجام کارهای کارشناسی اگر متوجه شود که فرد بیمه شده به‌ صورت عمدی خود باعث بروز حادثه شده، در این صورت بیمه از این شخص حمایت نمی‌کند.

بیمه حوادث ساختمان

استفاده از بیمه برای جبران خسارات ناشی از حوادث ساختمان

انواع بیمه حوادث ساختمان

برخی از بیمه‌هایی که برای جبران خسارات ناشی از حوادث ساختمان می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید عبارت‌اند از:

بیمه کارفرما در مقابل کارکنان

در هر پروژه ساختمانی در همان ابتدای کار خطرات زیادی تمامی افرادی که در پروژه کار می‌کنند مثل کارگران ساختمان، کارفرما، پیمانکار و مهندس ناظر را تهدید می‌کند. به دلیل این‌که ریسک و خطر در فعالیت‌هایی مثل تخریب، خاک‌برداری، گودبرداری و بتن‌ریزی بالا است داشتن بیمه‌نامه از همان ابتدای کار اجباری است. این بیمه در قبال فوت، نقص‌عضو، پرداخت هزینه‌های پزشکی و درمانی و…. از افراد تحت پوشش حمایت می‌کند.

بیمه کارفرما در قبال اشخاص ثالث

گاهی ممکن است در زمان احداث ساختمان خساراتی به اشخاصی که هیچ ارتباطی با آن پروژه ندارند وارد شود. این اشخاص ممکن است همسایه کناری یا فردی که در حال عبور از آن منطقه است یا حتی ماشینی که در نزدیکی پروژه پارک کرده باشند. با داشتن این بیمه کارفرما می‌تواند با آرامش خاطر کار ساخت‌وساز را به پایان برساند. پوشش‌های بیمه حوادث ساختمان در قبال اشخاص ثالث شامل فوت، نقص‌عضو، خسارات مالی، هزینه‌های پزشکی و ریزش و یا حتی نشست ساختمان مجاور بر اثر تخریب یا گودبرداری است.

مسئولیت در قبال پیمانکار

در پروژه‌های بزرگ که نیاز به ماشین‌آلات و کار با داربست است خطر بیشتر کارکنان را تهدید می‌کند. اگر حادثه‌ای برای کسی اتفاق بیفتد با داشتن بیمه می‌توان برخی از خسارات را جبران کرد.

نظافت راه‌پله به عهده کیست؟

از آن‌جایی‌که راه‌پله‌ها و راهروها جزء مکان‌های مشترک در یک ساختمان محسوب می‌شوند این سؤال پیش می‌آید که چه کسی مسئول نظافت راه‌پله است؟ نظافت راه‌پله و تعداد دفعاتی که باید تمیز شود به عهده کسی است که به‌عنوان مدیر ساختمان انتخاب شده است. مدیر ساختمان مسئول امور اجرایی و ساماندهی امور مربوط به ساختمان است. هزینه‌های مربوط به نظافت ساختمان را از شارژ ثابت که به‌ صورت ماهانه همه ساکنین پرداخت می‌کنند تأمین می‌شود. در نهایت مدیر ساختمان بر اساس میزان شارژ تصمیم می‌گیرد از چه تعداد نیروی خدماتی و چند بار در ماه برای نظافت مشاعات استفاده کند.

تهیه لوازم نظافت راه‌پله

یکی از معضلات همیشگی در بحث نظافت ساختمان تهیه لوازم و مواد شوینده است. سؤالی که برای همه پیش می‌آید این است که چه کسی باید این لوازم را تهیه کند؟ معمولاً تهیه وسایل مورد نیاز برای نظافت راه‌پله بر عهده مشتری است. گاهی اوقات شرکت‌های خدماتی لوازم مورد نیاز خود را  با خود همراه دارند و شما باید هزینه آن‌ها را بر روی فاکتور نهایی حساب کنید و یا می‌توانید خودتان از قبل آن‌ها را تهیه کنید.

چه لوازمی برای نظافت راه‌پله ضروری است؟

جارو و خاک‌انداز

سطل و تی

دستکش

وایتکس

پودر شستشو

دستمال برای شستشو نرده‌ها

شلنگ آب

چرا باید راه‌پله و مشاعات را نظافت کنیم؟

برای از بین‌ بردن حشراتی مثل سوسک، عنکبوت، مورچه.

برای از بین‌ بردن میکروب‌ها با استفاده از مواد شوینده مثل وایتکس

زیبا و مرتب شدن ساختمان

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره‌‌ی قانون مشاعات

روش محاسبه هزینه نظافت راه‌پله

هر شرکت خدماتی هزینه‌های نظافت راه‌پله را به روش‌های متفاوتی محاسبه می‌کند. مثلاً بعضی حق‌الزحمه‌ای که برای نظافت راه‌پله‌ها در نظر گرفتند را به روش ساعتی حساب می‌کنند. در این روش در ابتدا مبلغی را به‌ازای هر ساعت کار تعیین می‌کنند. روش دیگری که برای محاسبه هزینه نظافت از آن استفاده می‌کنند روش روزمزد است. در این روش مبلغ کلی را به‌ازای ۸ ساعت کار مفید تعیین می‌کنند و اگر در ساعات معین کار تمام نشود به‌ازای هر ساعت اضافه‌کار مبلغ مازاد دریافت می‌شود. آخرین روش، روش کنتراتی است.

روش محاسبه هزینه نظافت راه‌پله

نظافت راه‌پله و روش‌های متفاوت برای محاسبه هزینه آن!

در این روش دیگر ساعات کاری مدنظر نیست و کارفرما مبلغی را به‌ازای تمام شدن کار پرداخت می‌کند. در این روش کارفرما میزان ساعتی که نظافتچی کار کرده است را نگاه نمی‌کند و فقط تمام شدن کار مدنظر او است.

قیمت نظافت راه‌پله و پارکینگ

هزینه نظافت راه‌پله و پارکینگ در هر آپارتمان بر اساس عوامل مختلفی متغیر است. این عوامل می‌تواند شامل تعداد طبقات ساختمان، تعداد طبقات پارکینگ، گردگیری نرده‌ها و دیوارها، نظافت پشت‌بام، تمیز‌ کردن شیشه‌ها و نظافت آسانسور باشد.

وظیفه نظافت پشت‌بام ساختمان با چه کسی است؟

پشت‌بام هر ساختمان جزئی از آن ساختمان است و نظافت آن را نباید فراموش کرد. مدیر ساختمان همان‌طور که مسئول نظافت سایر مشاعات است باید به فکر نظافت پشت‌بام هم باشد. از آن‌جایی‌که پشت‌بام سقف ندارد آلودگی و گرد و خاک بیشتری در آن جمع می‌شود. هم‌چنین ممکن است بعد از نصب آنتن و یا سرویس کولر آشغال‌هایی مثل نوار چسب، پیچ‌ومهره و سیم در پشت‌بام جا بماند. در نهایت با وزیدن یک باد تمامی این زباله‌ها به حیاط ریخته می‌شود.

بیشتر بخوانید: هزینه نظافت راه پله و پارکینگ به عهده چی کسی است؟

جمع‌بندی

حادثه در هرکاری محتمل است و برای جبران خسارات ناشی از کار در صنعت ساخت‌وساز، داشتن بیمه حوادث ضروری است. بیمه حوادث ساختمان هم به لحاظ جانی و هم به لحاظ مالی افراد تحت پوشش را حمایت می‌کند. حتی بیمه حوادث را می‌توان برای ساختمان‌هایی که کار ساخت‌وسازشان تمام شده برای جلوگیری از خسارات احتمالی مثل آتش‌سوزی، نشست ساختمان، ریزش سقف ناشی از سنگینی برف و برخورد وسیله نقلیه بیمه کرد.  طبق قانون کشور ما هر شخصی که باعث ایجاد خسارت به مال یا شخص دیگری شود مسئول جبران آن است؛ بنابراین اگر تحت پوشش بیمه نباشید تمام خسارت وارده را باید خود پرداخت کنید. هم‌چنین شما از تمامی شرکت‌های بیمه می‌توانید قیمت بیمه حوادث آپارتمان را استعلام بگیرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره نرم افزار مدیریت ساختمان به سایت شارژبوک مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *