شارژبوک
آموزشی, عمومی, قوانین

۱۳ قانون آپارتمان نشینی که باید بدانید

قوانین اپارتمان نشینی

آپارتمان نشینی مزایای خاص خود را دارد. امنیت بالاتر و هزینه‌های پایین‌تر، دو دلیل مهمی است که بیشتر مردم حاضر نیستند آپارتمان‌ نشینی را رها کرده و سراغ منزل‌های ویلایی بروند. اگر آپارتمان رویاهای خود را پیدا کنید، امکان ندارد دیگر از آن دل بکنید. اما چیزی که برخی از ساکنین مجتمع‌های مسکونی فراموش می‌کنند این است که آپارتمان ‌نشینی یک سبک زندگی است. حتماً شما همسایه‌هایی داشته‌اید که ساعت ۳ بعد از نصف شب یادشان می‌افتد پذیرایی را جارو کنند یا برای نصب تابلوی جدید، به دیوار میخ بکوبند. برای همین، توصیه می‌کنیم پیش از خرید یا اجاره آپارتمان، یک فهرست از قوانین آپارتمان نشینی تهیه کنید تا هم حق‌وحقوق خود را بدانید و هم اگر در ساختمانی این قواعد رعایت نمی‌شد، به‌راحتی آن را از لیست خود خط بزنید. ضمناً خودتان هم تا جای ممکن از این قوانین تخطی نکنید، مخصوصاً اگر مستأجر هستید.

خب، برویم سروقت ۱۳ قانون آپارتمان نشینی که باید بدانید:

۱-با واژه مشاع آشنا شوید

مشاع در لغت به زمین یا مال مشترکی گفته می‌شود که تقسیم‌بندی نشده باشد. طبق قوانین آپارتمان نشینی + مشاعات، به بخش‌هایی از ساختمان گفته می‌شود که تمامی ساکنین از آن استفاده می‌کنند و در سند مالکیت خصوصی هیچکس ذکر نشده است. بر اساس ماده ۴ آیین‌نامه اجرایی نرم افزار شارژ ساختمان، مشاعات آپارتمانی شامل اسکلت ساختمان، درها، پنجره‌ها، پله‌ها و پاگردهای خارج از بخش اختصاصی، محوطه ساختمان، باغ‌ها، پارک‌ها، زمین زیربنا، پمپ آب، منبع آب، مرکز حرارت و تهویه، آسانسور، تابلوهای برق، کنتورها، اتاق سرایدار، چاه‌های فاضلاب، لوله‌ها، گذرگاه‌های زباله و… می‌باشد.

۲-سروصداها را کنترل کنید

طبق قوانین آپارتمان نشینی سروصدا، مشمول قاعده «چاردیواری و اختیاری» نمی‌شود. در پارکینگ با صدای بلند موزیک و رادیو گوش دادن، چندین برابر بدتر از انجام این کار در خانه است. درست است که پارکنیگ و خانه خودتان است، اما سلیقه و آستانه تحمل مردم متفاوت است. به‌علاوه، رعایت حقوق دیگران، شما را پیش همسایه‌ها محبوب‌تر هم می‌کند. اگر آدم‌های کم سروصدایی باشید که دیگر لقب سلطان قلب‌ها را کسب خواهید کرد. قبل از اثاث‌کشی از مدیر ساختمان بپرسید آیا زمانی در طول روز، برای برقراری سکوت سراسری، در قوانین آپارتمان در نظر گرفته شده است یا نه.

۳-به‌خاطر پارکینگ جنگ‌های صلیبی راه نیندازید

دعوا و کشمکش سر پارکینگ، نقل محافل آپارتمان نشینان است. با توجه به Pdf قوانین آپارتمان نشینی، بهتر است به هر واحد، پارکینگ اختصاصی داده شود. اما با این وجود هم، بعضی‌ از همسایه‌ها همچنان معتقدند که دیگران ماشین خود را درست پارک نمی‌کنند. براساس قانون آپارتمان نشینی، مهمانان شما نباید ماشین خود را در پارکینگ همسایه‌ها پارک کنند. حتی اگر آن روز همسایه‌ شما اصلاً خانه نباشد.

اگر موتور سیکلت دارید، صبح‌ها آن را در پارکینگ روشن نکنید، چون سروصدای زیاد، باعث برهم خوردن آرامش همسایه‌ها می‌شود. ماشین و موتور را در پارکینگ تعمیر نکنید، زیرا علاوه‌بر ایجاد سروصدا، ممکن است محوطه پارکینگ کثیف شده و به این راحتی‌ها تمیز نشود. پس قوانین پارکینگ آپارتمان را تمام و کمال رعایت کنید.

بیشتر بخوانید: همه چیز دربارهٔ قوانین پارکینگ

۴- رعایت حال ساکنین طبقه پایین را کنید

وقتی در طبقات بالاتر زندگی می‌کنید، ممکن است فراموش کنید که کف خانه شما، سقف خانه دیگری است. همسایه طبقه پایینی شما کوچک‌ترین صدای حرکت و باز و بسته کردن در کمد شما را می‌شنود. حتی در مواردی می‌تواند تشخیص بدهد الان در کدام اتاق خانه‌تان هستید. البته که نمی‌توانید پاورچین پاورچین راه بروید و کارهایتان را روی حالت اسلوموشن انجام دهید. اما اگر کمی هشیارانه‌تر رفتار کنید، دعای خیر همسایه‌تان دنباله‌روی شماست.

۵-استخر ساختمان، مکان خصوصی شما نیست

استخر و امکانات ورزشی یکی از دلایلی است که ممکن است به‌خاطر آن یک آپارتمان را انتخاب کنید. خیلی کیف می‌دهد که هر چندوقت یکبار با دوستانتان تنی به آب بزنید. اگر استخر، نزدیک و رایگان باشد که دیگر نورعلی نور است. اما فراموش نکنید که بنابر قانون آپارتمان نشینی، استخر یک فضای عمومی است و ساکنین دیگر نیز می‌توانند از آن استفاده کنند. بنابراین آن را قرق نکنید.

بیشتر بخوانید:‌ همه چیز درباره آپارتمان ‌های هوشمند

۶- ساعات منع رفت‌وآمد را جدی بگیرید

برخلاف خانه‌های ویلایی، آپارتمان‌ها مقرارت و ساعات منع رفت‌وآمد دارند. معمولاً از یک ساعتی به‌ بعد در اصلی حیاط قفل می‌شود. چون علاوه‌بر ایجاد مزاحمت و سروصدا در راه‌پله‌ها و حیاط، امنیت ساختمان نیز به‌خطر می‌افتد.

۷- در جلسات مجمع عمومی شرکت کنید

مهم نیست مالک هستید یا مستأجر، شرکت در جلسات مجمع عمومی، شما را از وضعیت ساختمان و مشکلات پیش آمده آگاه می‌کند. ضمناً بر اساس قانون آپارتمان نشینی، شما به عنوان یکی از ساکنین حق رأی دادن دارید.

۸- براساس قوانین آپارتمان نشینی شارژ خود را به‌موقع پرداخت کنید

پرداخت حق شارژ یکی از کارهایی است که باید ماهانه انجام شود. قوانین آپارتمان نشینی مصوب مجلس شورای اسلامی مشخص می‌کند که هر واحد باید سهم خود را از هزینه‌های مشترک آپارتمان بپردازد. شارژ آپارتمان شامل هزینه‌های استفاده، حفظ و نگهداری ساختمان و تأسیسات و تجهیزات مربوط به آن و هزینه‌های اداری آپارتمان است. اگر جزء هیئت مدیره ساختمان هستید برای مدیریت ساختمان مسکونی و هزینه‌های آن می‌توانید از نرم‌ افزار شارژ ساختمان استفاده کنید.

۹- زباله‌ها را با دقت بیرون ببرید

قرار نیست همیشه قانون آپارتمان نشینی، مکتوب باشد تا از آن پیروی کنید. به عنوان یک همسایه بافرهنگ که به محیط خود اهمیت می‌دهد باید از ریختن زباله و شیرابه در راه‌پله، پاگرد، آسانسور و حیاط خودداری کنید.

۱۰- مراقب حیوانات خانگی خود باشید

توجه داشته باشید که حتی اگر شما حیوانتان را مانند اعضای خانواده خود دوست داشته باشید، برخی از افراد ممکن است علاقه‌ای به آن‌ها نداشته باشند. بنابراین، حیوانات خانگی را در محوطه پارکنیگ و راه‌پله‌ها رها نکنید.

۱۱- پارکنیگ، کارواش یا قالیشویی نیست

اگر پارکینگ اختصاصی دارید، ماشین و فرش خود را در آن نشویید. درست است که آن بخش از پارکنیگ قانوناً متعلق به شماست، اما آب و کف مواد شوینده که پارکینگ اختصاصی نمی‌شناسند. علاوه‌بر کثیف شدن پارکینگ، آب زیادی هم مصرف می‌شود. شاید همسایه‌های شما راضی نباشند یا رویشان نشود، بهتان گوشزد کنند.

۱۲-راه‌پله‌ جزء ملک شما نیست

صدا در راه‌پله می‌پیچد و آسایش سایر همسایه‌ها را بهم می‌زند. پس نگذارید کودکانتان در راه‌پله‌ها بازی کنند. از طرفی طبق متن قوانین آپارتمان نشینی، راه‌پله بخش مشاع ساختمان است. بنابراین آن را انباری نکنید. با گلدان و جاکفشی راه‌پله را اشغال نکنید.

بیشتر بخوانید: زیر و بم قانون پشت بام در آپارتمان

۱۳-با همسایه‌های خود با مهربانی رفتار کنید

به عنوان آخرین قانون آپارتمان نشینی به یاد داشته باشید که بحث و بگومگو، چاشنی زندگی آپارتمان نشینی است. شاید امروز با همسایه‌تان به‌خاطر سروصدا یا نبستن در پارکینگ، حرفتان بشود. اما در نهایت فردا چشم در چشم می‌شوید و درست نیست که در عالم همسایگی میانتان کدورتی پیش بیاید. پس ادب و احترام کلامی را فراموش نکنید.

بیشتر بخوانید: چطور آپارتمان را به محلی امن‌تر برای زندگی تبدیل کنیم؟

پست های مرتبط

نظرات در صفحه “۱۳ قانون آپارتمان نشینی که باید بدانید

  1. ممنون از مقاله خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *