شارژبوک
عمومی

سرمایش و گرمایش مرکزی پایان یا شروع دردسرها؟

سرمایش و گرمایش مرکزی

یک سیستم گرمایش و سرمایش مرکزی خوب برای آسایش و ایمنی خانواده شما ضروری است. همچنین می‌تواند ارزش خانه شما را بهبود بخشد. انتخاب سیستم سرمایشی و گرمایشی مرکزی تصمیم مهمی است، زیرا هزینه‌های گرمایشی و سرمایشی شما را برای بیش از یک دهه کاهش می‌دهد.در این مقاله به بررسی سرمایش و گرمایش مرکزی، انواع سیستم حرارتی مرکزی، مزایا و معایب سیستم حرارت مرکزی و انواع سیستم سرمایشی می‌پردازیم پس با شارژ بوک همراه باشید.

سرمایش و گرمایش مرکزی چیست؟

سیستم‌های گرمایش و سرمایش مرکزی شامل یک تهویه مطبوع کل خانه، بخاری (کوره) و یک سیستم کانالی و فن دمنده است که هوای تصفیه‌شده را در سراسر خانه شما به گردش درمی‌آورد. در سیستم گرمایش مرکزی، گرما در یک مکان مرکزی تولید می‌شود، سپس در سراسر خانه توزیع می‌شود. سیستم گرمایش مرکزی در انواع ساختمان‌های مسکونی، تجاری، اداری و صنعتی قابل‌اجرا است. اجزای سیستم گرمایش مرکزی ساختمان شامل بویلر، مشعل، منابع تأمین‌کننده آب مصرفی، منبع انبساط، پمپ، لوله، کلکتور، رادیاتور و … است.

بیشتر بخوانیدهمه چیز درباره آپارتمان ‌های هوشمند

انواع سیستم حرارتی مرکزی

سیستم گرمایش مرکزی گرما را برای تعدادی از فضاهای داخل ساختمان فراهم می‌کند و همچنین می‌تواند آب گرم خانگی را از یک منبع اصلی گرماگرم کند. انواع سیستم حرارتی مرکزی عبارت‌اند از:

گرمایش هوای گرم

گرمایش هوای گرم با کشیدن هوا از بیرون، گرم‌کردن آن روی یک کوره و سپس گردش در داخل ساختمان از طریق مجاری انجام می‌شود. گرمایش هوای گرم در مناطقی که به‌خوبی عایق‌بندی شده‌اند مؤثرتر است. اگرچه این روش بیشتر برای خانه‌های ییلاقی و سازه‌های یک طبقه مناسب است، برخی از ساختمان‌های تجاری بزرگ‌تر نیز از گرمایش هوای گرم استفاده می‌کنند.

گرمایش مرکزی آب گرم یا مرطوب

گرمایش مرکزی مرطوب شامل پمپاژ آب گرم از طریق لوله‌ها با استفاده از یک دیگ بخار و سیلندر آب گرم است. اولی برای مناطق بزرگ مناسب است درحالی‌که دومی برای خانه‌های کوچک عالی است.

گرمایش الکتریکی

بخاری‌های مرکزی که با برق‌کار می‌کنند حاوی دیگ بخار نیستند. در عوض، آن‌ها حاوی بخاری‌های ذخیره‌سازی یا رادیاتورهای پر از روغن هستند. این بخاری‌های ذخیره‌سازی به‌نوبه خود حاوی یک بلوک سرامیکی هستند که در آن در زمان کمپ یک گرم می‌شوند. سپس گرما در روز بعد به‌آرامی توزیع می‌شود.

گرمایش کانالی

گرمایش کانالی یکی از رایج‌ترین سیستم‌های گرمایشی است که گرما را برای کل خانه فراهم می‌کند. گرمایش مرکزی کانالی برای کشیدن هوا به داخل خانه شما از طریق توری هوای برگشتی طراحی‌شده است.

بیشتر بخوانیدچطور آپارتمان را به محلی امن‌تر برای زندگی تبدیل کنیم؟

مزایا و معایب سیستم حرارت مرکزی

مزایای سیستم گرمایش و سرمایش مرکزی شامل موارد زیر است:

  • واکنش سریع به تغییرات دما
  • فیلتر هوا و رطوبت تنظیم‌شده برای هوای راحت و سالم داخل خانه
  • رطوبت‌زدایی با تهویه مطبوع مرکزی
  • استفاده در تمام طول سال برای تمیز کردن و گردش هوای تازه
  • کیفیت هوای داخل خانه ایمن‌تر از اجاق‌های هیزمی یا اینسرت‌ها
  • فناوری جدید با تجهیزات فشرده و اتوماسیون کامل
  • عملکرد بی‌صدا با دریچه‌های داخلی و رجیستر
  • هزینه سوخت کمتر با گزینه‌های پمپ حرارتی

معایب سیستم حرارت مرکزی

سیستم حرارت مرکزی در کنار محاسنی که در بالا اشاره شد، معایبی هم دارد. در ادامه به برخی از مشکلات و کاستی‌های سیستم حرارت مرکزی اشاره می‌کنیم:

  • عدم تطابق ظرفیت حرارتی موتورخانه و بار حرارتی ساختمان
  • استفاده از دیگ چدنی به‌عنوان مبدل حرارتی
  • به هم خوردن تنظیمات مشعل
  • استفاده از عایق نامناسب برای منبع آب گرمی درون موتورخانه
  • رسوب‌گیر پره‌های دیگ و منبع آب گرم به خاطر املاح بالای آب
  • فقدان تهویه مناسب برای احتراق
  • وجود فاصله زیاد بین منبع آب گرم و مصرف‌کننده

انواع سیستم سرمایشی

تهویه هوا، یا سرمایش، پیچیده‌تر از گرمایش است. تهویه هوا به‌جای استفاده از انرژی برای ایجاد گرما، از انرژی برای از بین ‌بردن گرما استفاده می‌کند. برخی از سیستم سرمایشی عبارت‌اند از:

کولرگازی مرکزی

رایج‌ترین نوع کولرگازی سیستم خنک‌کننده مرکزی است. سیستم‌های خنک‌کننده مرکزی از شبکه‌ای از کانال‌ها برای تأمین هوا در سراسر خانه استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید: قوانین آپارتمان نشینی

کولرگازی مرکزی

استفاده از شبکه‌ای از کانال‌ها برای تأمین هوا در سراسر خانه با انتخاب سیستم سرمایشی و گرمایشی

این‌ها معمولاً سیستم‌های دوبخشی با یک واحد خارجی که شامل کویل‌های کمپرسور و کندانسور است و یک واحد داخلی با کویل‌های اواپراتور هستند. خطوط مبرد این دو را به هم متصل می‌کند.

سیستم‌های مینی اسپلیت بدون داکت

سیستم‌های بدون کانال برای خانه‌ها و آپارتمان‌ها ایده‌آل هستند. این سیستم‌ها دارای یونیت‌های بیرونی و داخلی نیز هستند، اما به فضای کمتری در داخل نیاز دارند و نسبت به سیستم‌های مرکزی سریع‌تر نصب می‌شوند. هواگیرهای داخلی بر روی دیوارها یا سقف اتاق‌هایی که برای نصب انتخاب می‌کنید نصب می‌شوند. از مزایای کولرگازی بدون کانال می‌توان به عملکرد بی‌صدا، توزیع یکنواخت دما و کنترل دمای منطقه‌ای اشاره کرد. ازآنجایی‌که آن‌ها بدون کانال هستند، شما همچنین از کیفیت هوای بهتری بدون گردوغبار و کثیفی که در کانال‌کشی ایجاد می‌شود، لذت خواهید برد.

پمپ‌های حرارتی

اگر به دنبال جایگزینی برای خنک‌کننده مرکزی هستید، ممکن است یک پمپ حرارتی متناسب با نیاز شما باشد. در زمستان، پمپ‌های حرارتی گرما را از هوا استخراج می‌کنند. در مورد پمپ‌های حرارتی گرمایی از زمین، گرما را در خانه پخش می‌کنند. در تابستان، آن‌ها با حذف گرما از هوای داخل خانه و انتقال آن به بیرون، برعکس عمل می‌کنند.

کولر آبی

کولرهای آبی بهترین گزینه برای مناطق با آب‌وهوای گرم و خشک است مصرف برق این نوع کولرها بسیار پایین است. با استفاده از هوای بیرونی و عبور از پوشال‌های خیس هوای خنک را از طریق کانال‌ها وارد ساختمان می‌کند.

کولرگازی پرتابل

این نوع از کولرگازی بیشتر مناسب محیط‌هایی با فضای کوچک است. نصب این کولر به‌راحتی فقط با رعایت برخی از قواعد انجام می‌شود. به‌عنوان‌مثال بخشی بیرونی این کولر باید در هوای آزاد قرار بگیرد.

فن کویل

فن کویل یکی از محبوب‌ترین سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی است. توانایی گرم‌کردن یا خنک کردن در زمان بسیار کم از مزایای فن کویل محسوب می‌شود اما اصلی‌ترین عیب آن نبود رطوبت کافی و گردش هوای تازه به داخل محیط بسته است.

بیشتر بخوانید: روش های محاسبه شارژ ساختمان

مزایای سیستم سرمایشی و گرمایشی

در اینجا چند مزیت اصلی سیستم سرمایش و گرمایش مرکزی ارائه‌شده است:

راحتی

هیچ‌کس دوست ندارد به خانه سرد برگردد، چه رسد به اینکه در آن زندگی کند. حتی اگر یک بخاری برقی یا تهویه مطبوع عالی داشته باشید، بازهم باید چندین سال صبر کنید تا فضای زندگی شما به‌طور کامل گرم شود.سیستم سرمایش و گرمایش مرکزی این مشکل را با امکان تنظیم دمای ثابت در طول روز برطرف می‌کند. ترموستات‌های هوشمند و سایر ویژگی‌های مدرن حتی به شما امکان می‌دهند دمای خاصی را برای هر اتاق تنظیم کنید، به‌طور خودکار دما را در هنگام خواب یا خارج از منزل کاهش دهید.

سالم‌تر است

سیستم سرمایش و گرمایش مرکزی دمای یکسان را در سراسر خانه حفظ می‌کنند. این به پیشگیری از مشکلات مختلف سلامتی مانند آسم، هیپوترمی، برونشیت، سکته مغزی و حملات قلبی کمک می‌کند. همچنین خطر کپک را کاهش می‌دهد.

دوستی با محیط‌زیست

سیستم سرمایش و گرمایش مرکزی نسبت به بخاری‌های برقی و سایر انواع گرمایش دی‌اکسید کربن بسیار کمتری تولید می‌کنند و انرژی کمتری مصرف می‌کنند.

دوستی با محیط‌زیست

تولید دی اکسید کربن کمتر سیستم سرمایش و گرمایش مرکزی نسبت به بخاری‌های برقی

این امر به‌ویژه در مورد سیستم‌های گرمایش زمین گرمایی که از گرمای طبیعی موجود در زمین برای گرم‌کردن خانه شما در ماه‌های سرد زمستان استفاده می‌کنند، صادق است.

در پول شما صرفه‌جویی می‌کند

سیستم سرمایش و گرمایش مرکزی مدرن به‌مراتب نسبت به همتایان قدیمی خود ازنظر انرژی کارآمدتر هستند. این امر باعث صرفه‌جویی قابل‌توجهی در قالب کاهش قبوض آب و برق در تمام طول سال (و به‌ویژه در فصل زمستان) می‌شود و شما را قادر می‌سازد تا تنها پس از چند سال بخشی از یا بیشتر هزینه نصب سیستم گرمایشی خود را جبران کنید.

افزایش ارزش دارایی

ساختمان‌هایی که مجهز به سیستم‌های تهویه مطبوع مرکزی هستند در بازار املاک و مستغلات بسیار موردتوجه هستند. اگر سیستم گرمایش در خانه شما هنوز تحت گارانتی و/یا نسبتاً جدید است، خانه شما به‌احتمال‌زیاد خریدار مناسب را جذب خواهد کرد.

بیشتر بخوانیدقانون اداره آپارتمان به زبان ساده و خودمانی چیست؟

محاسبه شارژ سیستم سرمایش و گرمایش مرکزی

در برخی از آپارتمان‌ها همه واحدها متراژ یکسانی ندارند. برخی از مجتمع‌ها دارای سیستم سرمایشی و گرمایشی مرکزی است و بیشتر شارژ ساختمان مربوط به همین سیستم سرمایشی گرمایشی است بنابراین بهتر است برای محاسبه شارژ ساختمان در این‌گونه آپارتمان‌ها از روش محاسبه شارژ متراژی استفاده نمایید. این روش به این صورت است که هر واحد بسته به متراژی که دارد باید سهم شارژ خود را پرداخت کند مثلاً یک واحد ۲۰۰ متری دو برابر یک واحد ۱۰۰ متری هزینه شارژ دارد.

جمع‌بندی

سیستم سرمایش و گرمایش مرکزی گرما و سرما را در یک‌خانه یا ساختمان تجاری از یک مکان تا مکان‌های مختلف فراهم می‌کنند. آن‌ها اغلب با سایر سیستم‌های حرارتی برای کنترل بهینه دمای ساختمان ترکیب می‌شوند و می‌توانند یک واحد HVAC کارآمد باشند.این سیستم‌ها مزایا مثل واکنش سریع به تغییرات دما، فیلتر هوا و رطوبت تنظیم‌شده برای هوای راحت و سالم داخل خانه، رطوبت‌زدایی با تهویه مطبوع مرکزی و استفاده در تمام طول سال برای تمیز کردن و گردش هوای تازه دارد و در کنار تمام مزایای این سیستم معایبی هم مثل عدم تطابق ظرفیت حرارتی موتورخانه و بار حرارتی ساختمان، استفاده از دیگ چدنی به‌عنوان مبدل حرارتی، به هم خوردن تنظیمات مشعل و استفاده از عایق نامناسب برای منبع آب گرمی درون موتورخانه دارد.

جهت دریافت اطلاعات بیشتر درباره‌ی نرم افزار مدیریت ساختمان، به سایت شارژبوک مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *