شارژبوک
آموزشی, قوانین

چرا باید قانون تملک آپارتمان ها را بخوانیم؟

مدیریت ساختمان

چرا باید قانون را بخوانیم؟ چون می‌خواهیم اطلاعاتی داشته باشیم که بتوانیم بر طبق آن‌ها از حق خود دفاع کنیم. این روزها با تراکم جمعیت و آپارتمان‌هایی که سر به فلک کشیدند، زندگی در کنار یکدیگر نیاز به قانون‌هایی دارد تا زندگی برای همه شیرین شود. به همین دلیل باید قانون تملک آپارتمان ها و قوانین آپارتمان نشینی مصوب مجلس شورای اسلامی را بخوانیم تا فرهنگ آپارتمان نشینی و قوانین مدیریت ساختمان مسکونی را بلد باشیم. با شارژبوک همراه باشید تا این موضوع را به صروت کامل و جامع توضیح دهیم.
قانون تملک آپارتمان ها کی تصویب شد؟
با ظهور آپارتمان نشینی، مسئولین وجود قوانینی برای فرهنگ آپارتمان نشینی و مدیریت ساختمان مسکونی را حس کردند، به همین علت در سال ۱۳۴۳ اولین قانون تملک آپارتمان ها به تصویب رسید. این قوانین آپارتمان نشینی مصوب مجلس شورای اسلامی بسیار خوب بود، اما نیاز به بهبود و بازنگری زیادی داشت. به همین دلیل، آیین‌نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان ها با اصلاحات بعدی در سال 1376 به تصویب رسید تا قوانین اجرایی آن برای تمامی آپارتمان نشین‌ها مرجع باشد. بر طبق قانون تملک آپارتمان ها مصوب 1376 مالکیت در آپارتمان‌ها و سکنای ساختمان به دو قسمت اختصاصی و مشترک تقسیم می‌شود.
آیین نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان ها شامل چیست؟
همانطور که در بالا گفتیم در قانون تملک آپارتمان ها مالکیت آپارتمان‌ها به دو قسمت اختصاصی و مشترک تقسیم می‌شود. بخش اختصاصی، بخش‌هایی هستند که در سند مالکیت ثبت شدند و در اختیار مالک هستند. بخش مشترک نیز، بخش‌های مشاع ساختمان مانند پارکینگ، آسانسور، برق مشترک، آب مشترک، گاز مشترک، سیستم گرمایش و سرمایش مرکزی، نما و اسکلت ساختمان، پشت بام، سیم‌ها و لوله های مشترک و بخش‌هایی که در اختصاص یک مالک نیستند، است.
قانون تملک آپارتمان ها 4 بخش شامل مالکیت در آپارتمان‌ها، اداره امور ساختمان، هزینه‌های مشترک ساختمان و حفظ و نگهداری یا تعمیرات بنا دارد که هر کدام از این بخش‌ها شامل مواد قانونی، ماده و تبصره‌های خود هستند. اگر این قوانین را بلد نباشیم و رعایت نکنیم ممکن است با دیگر همسایگان ساکن در ساختمان به مشکلات زیادی بخوریم و این بحث‌ها باعث از بین رفتن حرمت‌ها بین همسایه‌ها شود. به همین دلیل خواندن قانون تملک آپارتمان ها و آیین نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان ها به ما کمک می‌کند بدون درگیری و صرف وقت و هزینه‌ی زیاد طبق قانون مسائل و مشکلات مربوط به ساختمان را حل کنیم. برای مثال اگر قانون تملک آپارتمان ها حق شارژ و وصول آن را بلد نباشیم، شاید در مدیریت ساختمان مسکونی و گرفتن حق شارژ ماهیانه از واحدها دچار مشکل شویم، اما اگر قانون را بلد باشیم و از نرم افزار شارژ ساختمان استفاده کنیم، به همین راحتی مشکلات در اینباره را حل کردیم.
مهم‌ترین ماده و تبصره قانون تملک آپارتمان ها کدام است؟
همیشه در یک کتاب یا فیلم، بخش‌هایی وجود دارد که کلیدی‌ترین نقطه گره داستان در آن لحظات وجود دارند، به نوعی اوج داستان یا سکانس مهمی است که باید به آن بیشتر از بقیه‌ی داستان توجه کنیم. در قانون تملک آپارتمان ها و فرهنگ آپارتمان نشینی هم ماده 4 قانون تملک آپارتمان ها گل سرسبد ماده‌های آیین‌نامه اجرایی است. تمامی ماده‌ها و تبصره‌های قوانین آپارتمان نشینی مصوب مجلس شورای اسلامی از جمله ماده 4 قانون تملک آپارتمان ها را می‌توانید در PDF قانون جدید تملک آپارتمان ها بخوانید.
ماده 4 که در سال 1376 بازنگری و اصلاحاتی نیز داشته است، درباره‌ی گرفتن و تقسیم هزینه‌های مشترک ساختمان بین واحدها و ساکنین ساختمان است. از آن‌جا که هر ساختمان بخش‌های اختصاصی و مشترک دارند، ساکنین باید هزینه‌های قسمت مشترک را براساس حق شارژ ماهیانه بپردازند. ماده 4 قانون تملک آپارتمان ها می‌گوید: حقوق و تعهدات و سهم هر یک از مالکان قسمت‌های اختصاصی از مخارج قسمت‌های مشترک متناسب است با نسبت مساحت قسمت اختصاصی به مجموع مساحت بخش‌های اختصاصی تمام ساختمان به جز هزینه‌هایی که به دلیل عدم ارتباط با مساحت زیر بنا به نحو مساوی تقسیم خواهد شد یا اینکه مالکان ترتیب دیگری را برای تقسیم حقوق، تعهدات و مخارج پیش بینی کرده باشند. پرداخت هزینه های مشترک ساختمان ائم از اینکه ملک مورد استفاده قرار گیرد یا نگیرد الزامی است.
این ماده که در سال 1376 اصلاحات و بازنگری شد 3 تبصره به شرح زیر دارد:
تبصره ۱- مدیران مجموعه با رعایت مفاد این قانون، میزان سهم هر یک از مالکان یا استفاده کنندگان را تعیین می‌کنند.
تبصره ۲- در صورت موافقت مالکانی که دارای اکثریت مساحت زیربنای اختصاصی ساختمان هستند، هزینه‌های مشترک بر اساس نرخ معینی که به تصویب مجمع عمومی ساختمان می‌رسد، بر حسب زیر بنای اختصاصی هر واحد، محاسبه شود.
تبصره ۳- چنانچه چگونگی استقرار حیاط ساختمان، بالکن یا تراس ساختمان به گونه‌ای باشد که تنها از یک یا چند واحد مسکونی، امکان دسترسی به آن باشد، هزینه حفظ و نگهداری آن قسمت به عهده استفاده کننده یا استفاده کنندگان است. (اصلاحی و الحاقی قانون اصلاح قانون تملک آپارتمانها مصوب 1376)
در نهایت برای رعایت قانون تملک آپارتمان ها و مخصوصا ماده 4 آن می‌توانید از نرم افزار شارژ ساختمان استفاده کنید که به راحتی با رعایت تمام قوانین موجود، حق شارژ ماهیانه هر واحد از ساختمان را محاسبه می‌کند. اما قبل از هر چیز، بهتر است قانون تملک آپارتمان ها را بخوانید تا به خوبی با قوانین آشنا شوید.

پست های مرتبط

نظرات در صفحه “چرا باید قانون تملک آپارتمان ها را بخوانیم؟

  1. سیدکاظم رضوی گفت:

    باسلام خیلی خوبه کسانی که این نرم افزار را درست کردن خداخیرشان دهد
    البته هنوز استفاده نکردیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *