شارژبوک
آموزشی, شارژ

راهنمای کامل روش محاسبه شارژ ساختمان

شارژ ساختمان

فرقی ندارد مدیر یک ساختمان باشید یا مدیر یک سازمان، در هر صورت شما باید وظایف مدیریت خود را به خوبی انجام دهید. از وظایف مهم مدیریت ساختمان وصول حق شارژ ساختمان است، برای همین باید روش محاسبه شارژ ساختمان را به خوبی بلد باشید تا مالکان و مستاجران ساختمان از نحوه مدیریت ساختمان کاملا راضی باشند. پس راهنمای روش محاسبه شارژ ساختمان را بخوانید. با شارژبوک همراه باشید.

شارژ ساختمان چیست؟

براساس قانون تملک آپارتمان ها حق شارژ ماهیانه به مبلغی گفته می‌شود که هر واحد باید آن را برای هزینه‌های مشترک و قسمت‌های مشاع بپردازد. در ماده 4 قانون تملک آپارتمان ها نحوه‌ی محاسبه شارژ ساختمان به صورت کامل آمده است اما نوع ساختمان‌ها با هم تفاوت دارند، برای همین چندین روش محاسبه شارژ ساختمان وجود دارد که در زیر به توضیح آن‌ها خواهیم پرداخت.

بیشتر بخوانید: شارژ مجمتع‌های تجاری چگونه محاسبه می‌شود؟

جدول شارژ ساختمان چیست؟

قبل از این‌که به روش‌های محاسبه شارژ ساختمان بپردازیم بهتر است با جدول شارژ ساختمان و متن پرداخت شارژ ساختمان آشنا شویم. این جدول شامل مواردی چون نوع هزینه‌های ساختمان، متراژ واحد، مبلغ شارژ جاری، شارژهای غیرمشترک، مبلغ شارژ معوقه، تعداد نفرات ساکن در آن، مبلغ کل هزینه‌ها، سهم هر واحد است. علاوه بر این تمام هزینه‌های ساختمان مانند تعمیرات، خرید لامپ، تعمیر آسانسور، نظامت راهروها و … باید در جدول شارژ ساختمان بیاید. برای این کار می‌توانید از فرم خام شارژ ساختمان هم استفاده کنید و فقط داده‌ها و هزینه‌ها را در آن وارد کنید. مدیر ساختمان باید به واحدها جدول شارژ ساختمان را تحویل دهد. در زیر یک نمونه جدول شارژ ساختمان آمده است.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره‌‌ی قانون مشاعات

چند روش محاسبه شارژ ساختمان وجود دارد؟

همانطور که پیش‌تر گفتیم ساختمان‌ها با هم متفاوت هستند، برای همین چندین روش محاسبه شارژ ساختمان وجود دارد. بر این اساس، مدیریت ساختمان باید یکی از روش‌ها را برای محاسبه حق ماهیانه در نظر بگیرد.

  1. شارژ متراژی

اگر تمامی واحدها متراژ یکسان دارند و تمام وسایل و متعلقات از جمله سیستم گرمایش و سرمایش، آب، گاز و برق اختصاصی باشد، این روش بهترین روش محاسبه شارژ ساختمان است. معمولا مجتمع‌های مسکونی، اداری و… از این روش استفاده می‌کنند. در این روش اگر یک واحد 50 متر باشد و برای هر متر 2 هزار تومان در نظر گرفته باشیم، شارژ ماهیانه این واحد 100 هزار تومان است.

  1. شارژ نفری

برای ساختمان‌هایی که آب مشترک دارند، این روش عالی‌ست. برای مثال واحدی 4 نفر ساکن دارد و حق ماهیانه هر نفر 10000 هزار تومان است. این واحد طبق قانون تملک آپارتمان ها باید 40 هزار تومان حق شارژ ماهیانه بدهد. شاید بتوان ساده‌ترین روش محاسبه شارژ ساختمان را، شارژ نفری دانست.

  1. شارژ نفر متراژی

در ساختمانی زندگی می‌کنید که سیستم گرمایش و سرمایش و آب مشترک دارد، همچنین واحدهایش متراژهای متفاوتی دارند؟ بهترین روش محاسبه شارژ ساختمان، شارژ نفری متراژی است. در این روش محاسبه، به ازای هر نفر و متراژ مبلغی تعیین می‌شود که هر واحد باید آن را بپردازند. معمولا نسبت واحد به نفر باید 20 به 80 باشد.

  1. شارژ واحدی به همراه شارژ متراژی

ساختمانی را تصور کنید که هم واحدهای مسکونی دارد و هم واحدهای تجاری و اداری. این ساختمان سیستم سرمایش و گرمایش و آب مشترک دارد، به همین دلیل می‌توان شارژ ساختمان را به روش شارژ واحدی به همراه شارژ متراژی حساب کرد. مالکان واحدها حق ماهیانه خود را براساس یک شارژ ثابت و یک شارژ متغیر می‌پردازند.

  1. شارژ واحدی به همراه شارژ نفر متراژی

نوع دیگر محاسبه حق ماهیانه شارژ ساختمان براساس قانون تملک آپارتمان ها، شارژ واحدی به همراه شارژ نفر متراژی است. در این نوع یک شارژ ثابت، یک شارژ متراژی و یک شارژ نفری باید مشخص شود. برای مثال یک واحد 50 متر است و 2 نفر در ان زندگی می‌کنند. شارژ ثابت 100 هزار تومان، شارژ متراژی 2 هزار تومان و شارژ نفری نیز 5 هزار تومان است، پس حق ماهیانه این واحد می‌شود 100 هزار تومان ثابت به علاوه 100 هزار تومان برای متراژ و 10 هزار تومان برای 2 نفر است. جمع این مبلغ یعنی 210 هزارتومان حق شارژ ماهیانه این واحد خواهد بود.

  1. شارژ نفری به همراه شارژ متراژی

بسیار ساده است. این روش ترکیبی از شارژ نفری و متراژی است. فرض کنید یک واحد 50 متری 2 نفر در آن زندگی می‌کنند. به ازای هر متر اگر 2 هزار تومان و به ازای هر نفر 5 هزار تومان شارژ تعیین کنیم، حق ماهیانه این واحد براساس این روش می‌شود 110 هزار تومان.

  1. شارژ واحدی به همراه شارژ متراژی و شارژ نفری

روشی برای محاسبه شارژ ساختمانی می‌خواهید که سیستم گرمایش و سرمایش و آب مشترک دارند، اما متراژهای واحد آن با هم تفاوت دارند؟ شارژ واحدی به همراه شارژ متراژی و شارژ نفری از بهترین روش‌های محاسبه شارژ ساختمان است. در این روش به ازای هر متر و هر نفر مبلغی تعیین می‌شود. علاوه بر این شارژ ثابت هم دریافت می‌شود.

بیشتر بخوانیدشارژ مجمتع‌های تجاری چگونه محاسبه می‌شود؟

  1. شارژ بر اساس هزینه‌ها

هزینه شارژ ساختمان براساس این روش، نسبت به هزینه ماهانه ساختمان محاسبه می‌شود. برای مثال معمولا هزینه‌‌های آب به روش نفری، هزینه گاز به روش متراژی و هزینه ‌برق به روش واحدی حساب می‌شود.

بیشتر بخوانید: راهنمای استفاده از نرم افزار مدیریت آپارتمان شارژبوک

قانون شارژ آپارتمان خالی

طبق ماده 4 قانون تملک آپارتمان ها واحدهای خالی از ساکنین هم باید حق ماهیانه شارژ خود را پرداخت کنند. قانون شارژ آپارتمان خالی می‌گوید، مهم نیست کسی در واحد شما سکونت دارد یا خیر، بلکه مالک واحد باید هزینه‌های ساختمان از جمله ثابت یا متغیر را بپردازند.

از این چند روش استفاده کنید تا بتوانید بهترین روش را برای محاسبه حق شارژ ساختمان خود انتخاب کنید، اگر برایتان سخت است نگران نباشید چون نرم افزار شارژ ساختمان شارژبوک به داد شما خواهد رسید تا به راحتی از پس مشکلات محاسبه بربیایید، پس به نرم افزار شارژ ساختمان شارژبوک اعتماد کنید.

 

 

 

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *