شارژبوک
آموزشی

زیر و بم قانون پشت بام در آپارتمان

پشت بام آپارتمان

شاید همه شنیده باشیم که چهاردیواری اختیاری! اما خب سقف و کف جزو این چهاردیواری که صحبت آن را می‌کنیم، نیستند! قانون پشت بام در آپارتمان به چه شکلی است؟ آیا پشت بام در اختیار آخرین طبقه است؟ آیا پشت بام می‌تواند اختصاصی باشد؟ پشت بام جزو فضاهای مشاع به‌حساب می‌آید؟ هزینه تعمیرات پشت بام به چه عهده چه کسی است؟ همه این‌ها سؤالاتی هستند که حتماً ضمن شما را درگیر کرده‌اند. به همین خاطر در این مقاله قصد داریم تا به‌صورت کامل شما را با قانون پشت بام در آپارتمان آشنا کنیم. با شارژبوک همراه باشید تا دیگر هیچ نکته مبهمی در قانون پشت بام برای شما وجود نداشته باشد.

قانون پشت بام در آپارتمان

پشت بام به‌صورت قانونی جزو فضاهای مشاع در ساختمان به‌حساب می‌آید. به همین خاطر قوانین خاصی در خصوص استفاده از پشت بام آپارتمان وضع شده است. البته گاهی با واژه پشت بام اختصاصی شاید روبه‌رو شوید. منظور از پشت بام اختصاصی چیست؟ در حقیقت گاهی بنا به شرایط خاصی، پشت بام به‌صورت اختصاصی در سند به نام طبقه آخر ثبت می‌شود. البته این موضوع چندان رایج نیست و در اکثر مواقع، پشت بام به‌صورت مشاع در اختیار تمامی ساکنین قرار می‌گیرد. به این ترتیب شامل حال قانون مشاعات پشت بام خواهد شد که در بخش بعدی به آن اشاره می‌کنیم.

بیشتر بخوانیدزیر و بم قانون پشت بام در آپارتمان

قانون پشت بام مشاع

زمانی که پشت بام اختصاصی در سند مالکیت هیچ کدام از ساکنین نباشد، بدان معناست که پشت بام جزوی از مشاعات ساختمان به‌حساب می‌آید. به همین خاطر قانون مشاعات آپارتمان شامل حال پشت بام نیز خواهد شد. مشاعات بخش‌های مشترک ساختمان هستند. در نتیجه تمامی سکنه به‌صورت کاملاً مساوی حق استفاده از آن‌ها را دارند. البته استفاده باید به شرطی باشد که به مشاعات ساختمان آسیب نرساند. پشت بام بخشی از مشاعات ساختمان است. در نتیجه تمامی ساکنین اعم از مستأجران و مالکان می‌توانند به‌صورت مساوی از پشت بام استفاده کنند. بااین‌حال هیچ‌کس اجازه تغییروتحول در پشت بام و استفاده شخصی از آن را ندارد.

برخی افراد ادعا می‌کنند که پشت بام در اختیار طبقه آخر است. حتی در برخی مواقع، ورودی پشت بام از میان خانه واحد نفر آخر عبور می‌کند. بااین‌حال باید گفت تا زمانی که چیزی با نام پشت بام اختصاصی در سند مالکیت واحد آخر درج نشده باشد، تمامی واحدها به یک اندازه حق استفاده از پشت بام را دارند. هرگونه استفاده شخصی از پشت بام خلاف قانون است. برای مثال اگر بخشی از پشت بام را به نگهداری از حیوانات خانگی اختصاص دهند، مصداق این موضوع است و واحدهای دیگر می‌توانند از فرد خاطی شکایت کنند.

بیشتر بخوانیدهمه چیز درباره‌‌ی قانون مشاعات

قانون پشت بام مشاع

استفاده برابر از پشت بام مشاع، حق تمامی ساکنین!

هرگونه استفاده شخصی از پشت بام مشاع ممنوع است. برای مثال هیچ یک از واحدها اجازه شستشوی فرش روی پشت بام را ندارند. همچنین پاگرد آخر منتهی به پشت بام نیز جزو مشاعات ساختمان به‌حساب می‌آید. پس طبقات آخر اجازه تصرف این پاگرد را ندارند. همچنین استفاده از فضاهای اضافی پشت بام همانند اتاقک آسانسور نیز برای مقاصد شخصی غیرقانونی است. یعنی نمی‌توان از این اتاقک به‌عنوان انباری اختصاصی یکی از واحدها استفاده کرد. البته قراردادن وسایل مربوط به ساختمان همانند وسایل نظافت در این اتاقک بلامانع است. در ضمن زمانی که مشکلی برای پشت بام به وجود بیاید، طبقات پایینی نمی‌توانند از پرداخت هزینه‌های مربوط به آن سر باز بزنند. هزینه تعمیرات پشت بام باید از هزینه شارژ ساختمان پرداخت شود.

مقاله راهنما: هزینه های آپارتمان نشینی

قانون پشت بام اختصاصی

اگر در سند مالکیت خانه قید شده باشد که این واحد می‌تواند به‌صورت اختصاصی از پشت بام استفاده کند، همانند خانه او، پشت بام نیز در اختیارش قرار دارد. این بدان معناست که فرد می‌تواند اجازه ورود هیچ‌کس را به پشت بام ندهد. واحدهای دیگر نیز حتی اجازه قراردادن کولر و … را نیز روی پشت بام نخواهند داشت. به همین خاطر معمولاً پشت بام در واحدهای معمولی در اختیار کسی قرار نمی‌گیرد. البته در برج‌های بزرگ و در واحدهای پنت‌هاوس، گاهی پشت بام به‌صورت اختصاصی در سند به یکی از واحدها انتقال داده می‌شود.

زمانی که پشت بام به‌صورت کامل در اختیار یکی از واحدها قرار داشته باشد، فرد اجازه هرگونه دخل و تصرف در آن را خواهد داشت. برای مثال می‌تواند آن را به یک روف‌گاردن اختصاصی تبدیل کند. در چنین شرایطی هیچ یک از واحدها اجازه اعتراض و شکایت را ندارند. در ضمن اگر مالک پشت بام اجازه ورود سایر افراد به این فضا را ندهد، از نظر قانونی هیچ‌کس قادر به شکایت نیست. در ضمن باتوجه‌به تمامی این اوصاف، هرگونه هزینه تعمیر و نگهداری پشت بام نیز به عهده همان فرد خواهد بود و هزینه‌های آن مشمول شارژ ساختمان نمی‌شود.

قانون کلید پشت بام در آپارتمان

شاید در بسیاری از مواقع مشاهده کرده باشید که مدیر ساختمان درب پشت بام را قفل کند و کلید آن را دست خود نگه دارد. این موضوع از نظر قانونی خلاف به‌حساب می‌آید. پشت بام یک فضای عمومی است و تمامی ساکنین اعم از مستأجر و مالک حق استفاده از آن را به یک اندازه دارند. درصورتی‌که درخواست کلید کنید و مدیر ساختمان از ارائه کلید ممانعت کند، شما می‌توانید از او شکایت کنید. البته گاهی به‌خاطر عدم پرداخت هزینه شارژ و هزینه‌های مرتبط با پشت بام، این حق به مدیر ساختمان داده می‌شود که ساکن خاطی را از امکانات مشاع منع کند.

مقاله راهنما: روش های محاسبه شارژ ساختمان

قانون تعمیرات پشت بام در آپارتمان

بر اساس قانون پشت بام در آپارتمان، پشت بام جزو مشاعات است. همان طور که تمامی واحدها به‌صورت یکسان اجازه استفاده از آن را دارند، هزینه تعمیرات آن نیز بین تمامی واحدها به‌صورت یکسان تقسیم می‌شود.

قانون تعمیرات پشت بام در آپارتمان

تقسیم هزینه تعمرات پشت بام مشاع در بین ساکنین به صورت مساوی!

گاهی واحدهای طبقه اول هزینه‌های تعمیرات پشت بام را پرداخت نمی‌کنند. این کار غیرقانونی است و مدیریت ساختمان می‌تواند از واحد خاطی شکایت کند. البته اگر یکی از ساکنین به پشت بام آسیب زده باشد، باید درباره پرداخت هزینه و خسارت جلسه گذاشت و به توافق رسید. در ضمن به یاد داشته باشید که اگر کسی دارای پشت بام اختصاصی باشد، تمامی هزینه‌های تعمیرات پشت بام به عهده همان واحد خواهد بود.

قوانین پشت بام مغازه

بر اساس قانون پشت بام در آپارتمان، هیچ کدام از ساکنین واحدهای تجاری و مغازه‌ها قادر به استفاده شخصی از پشت بام مشاع نیستند. به این ترتیب ساخت انباری به‌صورت اختصاصی کاملاً غیرقانونی خواهد بود. البته جالب است بدانید که با دریافت مجوزهای لازم، امکان ساخت انبار مشترک بین تمامی ساکنین وجود دارد. اگرچند مغازه دارای یک پشت بام مشترک باشند، این قوانین درباره آن‌ها صادق است. به این ترتیب هزینه‌های تعمیرات نیز بین تمامی ساکنین تقسیم می‌شود و تمامی کسبه می‌توانند به یک اندازه از پشت بام استفاده کنند. از طرف دیگر اگر یک باب مغازه دارای یک پشت بام محصور باشد که به مغازه‌های همسایه راه ندارد و فقط روی همان مغازه قرار داشته باشد، پشت بام در اختیار همان فرد است. به این ترتیب قانون پشت بام در آپارتمان اجازه هرگونه دخل و تصرف اعم از ساخت انباری و … را خواهد داشت.

ساخت و ساز در پشت بام

در خصوص ساخت و ساز باید گفت که در وهله اول برای ساخت و ساز روی پشت بام از شهرداری مجوز دریافت کرد. در غیر این صورت جریمه شامل حال ساختمان می‌شود. همچنین باید بدانید که اگر پشت بام مشاع باشد، تمامی اعضای ساختمان در خصوص ساخت و ساز باید رضایت داشته باشند. در غیر این صورت ساخت و ساز غیرقانونی خواهد بود و هر یک ساکنین ناراضی می‌توانند شکایت کنند. اگر پشت بام اختصاصی باشد و فرد مجوزهای لازم را دریافت کند، ساخت و ساز در آن بلامانع خواهد بود.

کلام آخر

خب دوستان عزیز شما به‌صورت کامل با قانون پشت بام در آپارتمان آشنا شدید. پشت بام در اکثر مواقع جزو فضاهای مشاع ساختمان است و قوانین مشاع در خصوص آن صدق می‌کند. فقط در شرایطی که مالکیت پشت بام به‌صورت اختصاصی در سند ملکیت یکی از واحدها قید شده باشد، فرد می‌تواند مدعی مالکیت آن باشد. در غیر این صورت، پشت بام جزو فضاهای مشاع ساختمان به‌حساب می‌آید.

برای دربافت اطلاعات بیشتر درباره‌ی نرم افزار مدیریت ساختمان به سایت شارژبوک مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *