شارژبوک
عمومی

همه چیز دربارهٔ قوانین پارکینگ

همه چیز دربارهٔ قوانین پارکینگ

آیا تا کنون قوانین پارکینگ آپارتمان برایتان مشکل ایجاد کرده‌اند؟ آیا می‌دانید متراژ پارکینگ ماشین چقدر است؟ متراژ پارکینگ در سند مالکیت قید شده است؟ پارکینگ بخشی از مالکیت سند به‌حساب می‌آید. به همین خاطر می‌توان در خصوص آن با داشتن سند، اقدامات قانونی انجام داد. در این مقاله با ما همراه باشید تا همه چیز را درباره قوانین پارکینگ بدانید.

آیا متراژ پارکینگ در سند قید می‌شود؟

در زمینه پارکینگ، اولین سؤالی که مطرح می‌شود، همین سؤال است. آیا متراژ پارکینگ در سند قید می‌شود؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت که بله دقیقاً نوع پارکینگ و ابعاد آن به‌صورت کامل در سند مالکیت آپارتمان قید شده است. انواع مختلفی از پارکینگ در سند وجود دارد. لازم به ذکر است که اگر در سند کل واحدها نامی از پارکینگ برده نشده باشد و درعین‌حال ساختمان پارکینگ قانونی داشته باشد، به این نوع پارکینگ، پارکینگ مشاع گفته می‌شود. از طرف دیگر باید بدانید که در سندهای جدید، حتی محل پارکینگ نیز با ابعاد دقیق به‌صورت کامل قید شده است. برخی انواع پارکینگ، پارکینگ کوچک، برخی دیگر متوسط و برخی دیگر بزرگ هستند. ابعاد این پارکینگ‌ها با هم تفاوت دارند. همچنین برخی انواع پارکینگ را با عنوان پارکینگ معلولین در واحد‌های مسکونی ایجاد می‌کنند که ابعاد بیشتری دارند.

این موضوع نه فقط در خصوص واحدهای مسکونی، بلکه در خصوص واحدهای تجاری و اداری نیز صادق است. یعنی اگر یک مجتمع و پاساژ هم پارکینگ اختصاصی داشته باشد، پارکینگ هر واحد به‌صورت کامل در سند قید می‌شود. در این شرایط، پارکینگ ممکن است طبقاتی باشد. همچنین پارکینگ‌های مکانیزه نیز در این نوع سندهای مالکیت بیشتر دیده می‌شوند. حتی در چنین شرایطی نیز محل دقیق پارکینگ و ابعاد هر واحد به‌صورت قانونی قید شده است تا مشکلی برای متراژ پارکینگ در سند ایجاد نشود.

نحوه محاسبه متراژ پارکینگ در سند

اگر به سند مالکیت واحد خود نگاهی بیندازید، متوجه می‌شوید که درباره پارکینگ معمولاً متراژ کل آن را محاسبه می‌کنند. برای مثال چنین می‌نویسند که این واحد دارای 15 متر پارکینگ اختصاصی در طبقه همکف است.

مقاله راهنما: اکسل شارژ ساختمان

نحوه محاسبه متراژ پارکینگ در سند

قید شدن متراژ دقیق جای پارکینگ در سند

در ساختمان‌های جدید، جای دقیق پارکینگ نیز در سند قید می‌شود. پس به‌هیچ‌وجه نیازی به محاسبه متراژ پارکینگ در سند نیست و فقط با خواندن بخش مربوط به پارکینگ، می‌توانید متراژ پارکینگ را مشاهد کنید. معمولاً این متراژ بین 11 تا 16 متر متغیر است. واحدهایی که پارکینگ 16 متری دارند، جزو پارکینگ‌های بزرگ به‌حساب می‌آیند.

هزینه جابه‌جایی پارکینگ در سند

جابه‌جایی پارکینگ در سند کار چندان ساده‌ای نیست. در وهله اول رضایت طرفین ملاک است. دو طرف باید رضایت کامل از این موضوع داشته باشند. پس از آن نوبت مراجعه به دفاتر قضایی می‌رسد. برای این کار باید به محضرخانه مراجعه کنید. جابه‌جایی پارکینگ در بسیاری از مواقع، به‌صورت تفکیکی امکان‌پذیر نیست. یعنی نمی‌توان پارکینگ را در سند به‌صورت کامل جابه‌جا کرد و سند جدید برای آن گرفت. به همین خاطر جابه‌جایی پارکینگ را به‌صورت محضری انجام می‌دهند. درصورتی‌که دو طرف معامله از این موضوع رضایت داشته باشند، می‌توانند همراه با سند خود به محضرخانه مراجعه کرده و حق کامل استفاده و مالکیت پارکینگ خود را به‌طرف دیگر انتقال دهند. برای درج این موضوع در سند، باید به شهرداری مراجعه کنید و مراحل بسیار پیچیده‌ای را پشت سر بگذارید. در حال حاضر هزینه جابه‌جایی پارکینگ در حدود 2 الی 3 میلیون تومان در محضرخانه خواهد بود.

مقاله راهنما: قوانین آپارتمان نشینی

ثبت پارکینگ در سند

ثبت پارکینگ در سند شرایط بسیار خاصی دارد. در وهله اول باید دلیل عدم ثبت پارکینگ در سند را بررسی کرد. همان طور که اشاره کردیم متراژ پارکینگ در سند قید می‌شود. اگر به‌خاطر مشاع بودن پارکینگ، مالکیت اختصاصی آن را در سند قید نکرده‌اند، به‌هیچ‌وجه امکان ثبت پارکینگ در سند وجود ندارد. چون ایجاد مالکیت اختصاصی برای بخش‌های مشاع ساختمان غیرقانونی قلمداد می‌شود. گاهی مالک‌های دو واحد با رضایت کامل قصد نقل‌وانتقال پارکینگ خود را پیدا می‌کنند. در این شرایط نیز قوانین خاصی را در نظر گرفته‌اند. طی این قوانین باید تعداد پارکینگ و نسبت آن به تعداد واحدها را در نظر بگیرند.

گاهی بر اساس نظر شهرداری، امکان فروش رسمی پارکینگ به یک واحد دیگر و ثبت آن در سند وجود ندارد. همچنین در اکثر مواقع، نقل‌وانتقال پارکینگ اختصاصی فقط در بین مالکان همان ساختمان امکان‌پذیر است. یعنی فرد نمی‌تواند پارکینگ ساختمانی که سند یکی از واحدهای آن را نداشته باشد را خریداری نماید. درصورتی‌که تمامی این موارد رعایت شده باشد، می‌توانید مراحل ثبت پارکینگ در سند را از طریق شهرداری آغاز کنید. متراژ پارکینگ در آپارتمان و ابعاد استاندارد پارکینگ نیز از طرف شهرداری و کارشناس متخصص آن‌ها تعیین می‌شود.

عدم قید پارکینگ در سند

اگر در صفحه دوم سند مالکیت شما، پارکینگ قید نشده باشد، چند احتمال وجود دارد. اولین احتمال این است که شما به‌صورت قانونی اجازه استفاده از پارکینگ ساختمان یا مجتمع را ندارید. دومین احتمال این است که ساختمان پارکینگ اختصاصی ندارد. این یعنی تمامی ساکنین از پارکینگ به‌صورت مشاع استفاده می‌کنند. برای بررسی این احتمال، باید سند سایر ساکنین را بررسی کرد. درصورتی‌که هیچ‌کدام پارکینگ اختصاصی نداشته باشند، حتی ثبت پارکینگ این ساختمان در سند غیرقانونی تلقی می‌شود. به‌این‌ترتیب تمامی ساکنین می‌توانند بر اساس توافق با یکدیگر، از پارکینگ استفاده کنند. ازنقطه‌نظر قانونی، چنین نوعی از پارکینگ با سایر فضاهای مشاع همانند پشت‌بام و راهرو هیچ تفاوتی ندارد. متراژ پارکینگ در سند تک برگی در صفحه دوم سند به‌صورت اختصاصی درج شده است.

تفاوت قیمت آپارتمان بدون پارکینگ

در حال حاضر باتوجه‌به اینکه تقریباً هر خانواده‌ای حداقل یک خودرو دارد، پارکینگ یک نیاز اساسی به‌حساب می‌آید. خانه‌هایی که فاقد پارکینگ اختصاصی هستند، به‌مراتب قیمت کمتری از خانه‌های با پارکینگ دارند. همچنین تعداد پارکینگ، محل قرارگیری و متراژ پارکینگ در سند نیز به‌صورت مستقیم بر قیمت آپارتمان تأثیرگذار هستند. در حال حاضر هیچ قیمت تعیین‌شده‌ای برای پارکینگ وجود ندارد. یعنی نمی‌توان گفت که قانون می‌گوید هر پارکینگ مثلاً 300 میلیون تومان قیمت دارد. قیمت پارکینگ بر اساس قیمت آپارتمان در منطقه به‌صورت عرف مشخص می‌شود. برای مثال قیمت آپارتمان در منطقه 1 تهران از سایر مناطق بیشتر است. همچنین قیمت پارکینگ واحدهای تجاری ارزشمند، از واحدهای مسکونی بیشتر خواهد بود.

بیشتر بخوانیدهزینه های مشترک ساختمان شامل چه چیزهایی می‌شود؟

تفاوت قیمت آپارتمان بدون پارکینگ

تاثیر مستقیم محل قرار گیری پارکینگ در سند بر قیمت واحد مسکونی!

برای اینکه یک تقریب از تفاوت قیمتی که پارکینگ ایجاد می‌کند، می‌توانید متراژ را در نظر بگیرید و ضرب‌در قیمت هر متر آپارتمانی که در آن ساختمان وجود دارد کنید. برای مثال اگر یک واحد آپارتمان را با قیمت به‌ازای هر متر 50 میلیون تومان خریداری کرده باشید، قیمت پارکینگ 12 متری حدود 600 میلیون تومان خواهد بود. البته در نظر داشته باشید که متراژ پارکینگ در سند روی متراژ کل خانه حساب نمی‌شود؛ اما معمولاً می‌توان با چند درصد اختلاف، به همین روش یک تقریب از تفاوت قیمت آپارتمان بدون پارکینگ و با پارکینگ پیدا کرد. لازم به ذکر است این سیستم برای تفاوت قیمت آپارتمان‌های دارای پارکینگ مشاع یا مزاحم قابل‌استفاده نیست.

قوانین مشاعات پارکینگ

نحوه تقسیم پارکینگ در آپارتمان‌هایی که پارکینگ مشاع دارند در سند قید نشده است. به همین خاطر نقشه پارکینگ آپارتمان بر اساس تعداد واحدها نیست و ساکنین برای استفاده از پارکینگ باید با هم توافق کنند. حتی اگر پارکینگ به‌صورت مزاحم باشد هم امکان شکایت در خصوص استفاده از پارکینگ وجود ندارد. تمامی ساکنین ساختمان‌هایی که دارای پارکینگ مشاع هستند، حق یکسانی در خصوص استفاده از پارکینگ دارند.

کلام آخر

خب دوستان عزیز، به‌صورت کامل با قوانین پارکینگ آپارتمان آشنا شدید. در نظر داشته باشید که پیش از نقل‌وانتقال هرگونه سند مالکیت، وضعیت پارکینگ آن را در صفحه دوم سند مشاهده کنید. هیچگاه نمی‌توان به مذاکرات زبانی و لفظی که بین مالکان قبلی ردوبدل شده در مراکز قانونی استناد کرد.

برای دربافت اطلاعات بیشتر درباره‌ی نرم افزار مدیریت ساختمان به سایت شارژبوک مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *