شارژبوک
آموزشی

در محاسبه متراژ آپارتمان به چه نکاتی باید توجه کرد؟

محاسبه متراژ آپارتمان

در مورد اندازه آپارتمان و نحوه محاسبه آن سردرگمی‌های بزرگی وجود دارد. در نحو محاسبه متراژ آپارتمان هیچ قاعده و استاندارد خاصی وجود ندارد. اما متراژ دقیق یک آپارتمان بسیار مهم است زیرا ارتباط مستقیم باارزش و قیمت نهایی آن دارد. شرکت‌ها و توسعه‌دهندگان مختلف، هرکدام روش محاسبه خود را دارند، بنابراین، اغلب، خریداران واقعاً نمی‌دانند چه چیزی دریافت می‌کنند. در این مقاله نحو محاسبه متراژ آپارتمان برسی می‌کنیم و اگر دوست دارید با مفاهیمی مثل زیربنا و قدرالسهم زمین آشنا شوید مطالعه این مقاله را به شما توصیه می‌کنیم پس با شارژبوک همراه شوید.

چگونه متراژ یک‌خانه یا آپارتمان را اندازه‌گیری کنیم؟

در محاسبه متراژ آپارتمان رعایت برخی از نکات مثل موارد زیر مهم و ضروری است.

بیشتر بخوانیدهزینه های آپارتمان نشینی

فضای خود را ترسیم کنید

اگر قصد دارید یک آپارتمان یک طبقه مستطیلی اجاره و یا خریداری کنید، محاسبه متراژ آن کار بسیار آسانی است. عرض و طول را اندازه بگیرید و سپس آن دو عدد را ضرب کنید.بااین‌حال، ازآنجایی‌که بیشتر آپارتمان‌ها کاملاً یک‌شکل نیستند، احتمالاً برای دریافت تصویر کامل باید چند مرحله را طی کنید. با ترسیم نموداری از تمام اتاق ها و راهروها شروع کنید و مطمئن شوید که هرکدام را درست اندازه‌گیری کرده‌اید.

هر اتاق را اندازه‌گیری کنید

اتاق به اتاق بروید، طول و عرض را اندازه بگیرید.

برای اندازه‌گیری دقیق از ابزار اندازه‌گیری فاصله لیزری الکترونیکی استفاده کنید. اگر یکی دارید، آن را روی دیوار قرار دهید و آن را مستقیماً به سمت دیوار روبروی آن قرار دهید. سپس متراژ مربع نمایش داده‌شده بر روی صفحه‌نمایش دستگاه را مشاهده خواهید کرد. اگر ابزار لیزر نداشته باشید، یک متر نوارچسب به‌خوبی کار می‌کند.آن اعداد را ضرب کنید، به نزدیک‌ترین فوت مربع گرد کنید، سپس اندازه‌گیری خود را روی طرح خود بنویسید. به‌عنوان‌مثال، اگر آشپزخانه 10 در 16 باشد، کل متراژ آن 160 مترمربع است.اگر اتاقی دارای طاقچه است، مانند یک اتاق نشیمن با فضایی برای دفتر کار خانگی، آن فضا را جداگانه اندازه بگیرید و به متراژ کلی اتاق اضافه کنید. همین امر در مورد اتاق‌های دارای کمد نیز صادق است. هرکدام را با ضرب طول در عرض اندازه‌گیری کنید.

بیشتر بخوانیدهر آنچه باید در مورد قوانین شارژ ساختمان بدانید

چرا محاسبه متراژ آپارتمان به‌صورت صحیح بسیار مهم است؟

اگر متراژ آپارتمان به‌اشتباه در قرارداد خرید یا اجاره ذکرشده باشد، می‌تواند عواقب گسترده‌ای داشته باشد. وقتی ملکی خریداری می‌شود، در درجه اول علاوه بر معیارهای دیگر، بر اساس فضای زندگی ارزش‌گذاری می‌شود. اگر این انحراف شدید باشد، می‌توان تحت شرایطی در مقایسه با املاکی که به‌درستی اندازه‌گیری شده است، قیمت بسیار بالا یا علاوه ‌بر آن بسیار پایین را پرداخت کرد. همچنین به‌ویژه هنگام تأمین مالی یک ملک از طریق وام ملکی، تعیین صحیح محاسبه متراژ آپارتمان نقش تعیین‌کننده‌ای دارد.

متراژ آپارتمان

تعیین قیمت اجاره به‌ ازای هر مترمربع آپارتمان یا فضای زندگی

هنگام اجاره ملک، منطقه زندگی که به‌درستی مشخص‌شده است نیز مهم است. قیمت اجاره به‌ ازای هر مترمربع فضای زندگی اغلب به‌عنوان مبنایی برای مقایسه املاک استفاده می‌شود. علاوه بر این، مستاجرین حق‌دارند فقط برای آنچه واقعاً استفاده می‌کنند، اجاره پرداخت کنند؛ بنابراین مهم است که محل زندگی مندرج در قرارداد اجاره نیز با فضای واقعی زندگی مطابقت داشته باشد. در غیر این صورت مستأجر می‌تواند ادعای انحراف منفی داشته باشد و در شرایط خاص، اجاره‌بها و هزینه‌های جانبی متناسب با متراژ مفقود کاهش می‌یابد.

علاوه بر این، در بازارهای مسکن تنگ، همان‌طور که در حال حاضر در شهرهای بزرگ وجود دارد، به‌اصطلاح ترمز اجاره وجود دارد. این بر اساس اجاره‌بهای هر مترمربع محاسبه می‌شود. اگر فضای زندگی که محاسبات بر اساس آن انجام می‌شود به‌طور قابل‌توجهی از واقعیت منحرف شود، محاسبه بر این‌ اساس، چه مثبت یا منفی، تحریف می‌شود.

بیشتر بخوانیدهزینه های مشترک ساختمان شامل چه چیزهایی می‌شود؟

زیربنا چیست؟

زیربنا ساختمان یعنی مساحت هر یک از طبقات ملک یا به عبارتی سطح اشغال‌شده توسط بنا. به‌منظور محاسبه مساحت کل ملک، مساحت سطح طبقات روی زمین و زیرزمین را باهم جمع می‌کنند.

نکاتی درباره اندازه‌گیری زیربنا

  • دیوارها در صورت قرار گرفتن بین دو واحد به‌صورت مشترک محاسبه می‌شود و در صورت مجاورت با قسمت‌های مشاع ساختمان، جزو مفروزات هستند و به عبارتی جز زیربنای واحد مربوطه محاسبه خواهند شد.
  • بالکن‌ها چه به‌صورت مسقف و چه روباز، جزو زیربنای ساختمان بوده و بایستی متراژ آن‌ها محاسبه شوند.
  • انباری و پارکینگ درصورتی‌که عمومی باشند جزو مشاعات بوده و درصورتی‌که خصوصی باشند جزو مفروزات محاسبه خواهند شد.
  • پارکینگ اختصاصی برای هر واحد با اندازه 2/5 در 3 و با ارتفاع 5 متر در نظر گرفته می‌شود.
  • نورگیرها در زمان محاسبه متراژ ساختمان در نظر گرفته نمی‌شوند و بایستی از مساحت زیربنا کسر شوند.

نحوه محاسبه زیربنا در پروانه ساختمانی

برای محاسبه متراژ آپارتمان خانه‌هایی که شکل هندسی مشخصی دارند فقط کافی است هر ضلع آن را اندازه‌گیری کرده و سپس با استفاده از فرمول‌های ریاضی مساحت آن را محاسبه کنید اما برای خانه‌هایی که شکل هندسی مشخصی ندارند بهترین راه این است که هر بخش از خانه را به شکل‌های هندسی مشخصی تقسیم‌بندی کنیم و مساحت هر قسمت را جداگانه محاسبه و در آخر با یکدیگر جمع کنیم.

آیا پارکینگ و انباری جزو متراژ آپارتمان است؟

بعضی از قسمت‌های خانه مثل پارکینگ و انباری می‌توانند هم به‌صورت مالکیت اختصاصی و هم به‌صورت مشاعات استفاده شوند. این دو قسمت از ساختمان بستگی به این دارد که در سند ملک ذکرشده باشد یا خیر. در صورت ذکر شدن انباری و پارکینگ در سند با مشخص بودن مساحت و موقعیت آن به‌طور قانونی مالک آن‌ها خواهید بود. در غیر این صورت بدون اجازه حق استفاده از پارکینگ و انباری را نخواهید داشت.

فرمول قدرالسهم زمین

در محاسبه قدرالسهم آپارتمان متراژ ساختمان و متراژ عرصه دو عدد اصلی هستند. برای مجتمع‌هایی که واحدهای آپارتمانی آن متراژی برابر با یکدیگر دارند، قدرالسهم زمین بر اساس تقسیم متراژ کل ساختمان بر تعداد واحدهای آپارتمانی محاسبه می‌شود که فرمول این محاسبه را می‌توان به‌صورت زیر نیز نوشت:

قدرالسهم زمین = تعداد کل واحدهای آپارتمانی ÷ متراژ کل ساختمان

باتوجه‌ به این فرمول مشاهده می‌شود که در این حالت قدرالسهم زمین به میزان مساوی در بین کل واحدها تقسیم می‌گردد.

بیشتر بخوانید۱۳ قانون آپارتمان نشینی که باید بدانید

فرمول قدرالسهم زمین

تقسیم قدرالسهم زمین به میزان مساوی در بین کل واحدها

حالت دوم محاسبه قدرالسهم آپارتمان حالتی است که واحدهای آپارتمانی یک مجتمع دارای مساحت‌های مساوی نباشند؛ در این صورت باید نسبت مساحت هر واحد در قدرالسهم آپارتمان لحاظ شود. برای این حالت نیز می‌توان از فرمول زیر استفاده کرد:

قدرالسهم زمین = جمع مساحت کل واحدهای مسکونی ÷ (متراژ واحد آپارتمانی * متراژ کل ساختمان)

متراژ بالکن در سند

تراس به‌طورکلی جز مشاعات ساختمان به‌حساب می‌آید اما بالکن جزو مساحت و متراژ بنا محاسبه می‌شود؛ بنابراین بالکن در سند به نام شخص مالک ثبت می‌شود اما مشاعات جز ملک اختصاصی محسوب نمی‌شود.

محاسبه شارژ ساختمان بر اساس متراژ

در بعضی از مجتمع‌ها و ساختمان‌هایی که متراژ واحدها مساوی و یکسان نیستند شارژ ساختمان را بر اساس متراژ واحدها محاسبه می‌کنند. این روش بیشتر در مجتمع‌های مسکونی، اداری و تجاری استفاده می‌شود. در این روش مبلغی به ازای هر متر ساختمان در نظر گرفته می‌شود و مبلغ شارژ هر واحد ضربدر متراژ می‌شود و این‌گونه شارژ پرداختی بر اساس متراژ محاسبه می‌شود.

محاسبه متراژ آپارتمان برای چه مواردی مفید است؟

دلایل زیادی وجود دارد که چرا محاسبه متراژ آپارتمان مهم و ضروری است. برخی از این دلایل عبارت‌اند از:

  • پرداخت هزینه اجاره باتوجه‌ به متراژ
  • محاسبه متراژ آپارتمان یا خانه به تعیین ارزش آن کمک می‌کند.
  • صرفه‌جویی در هزینه خرید کف‌پوش
  • پس از ساخت خانه برای تعیین انطباق با طرح
  • هنگام تعمیر، برای تعیین اندازه مبلمان آینده و غیره.

بیشتر بخوانید: روش های محاسبه شارژ ساختمان

جمع‌بندی

شناخت مساحت آپارتمان‌ها بسیار مهم است. مخصوصاً هنگام خریدوفروش املاک و مستغلات؛ بنابراین، زمانی که شخصی می‌خواهد یک آپارتمان بخرد، باید نحو محاسبه متراژ آپارتمان را بداند. این به این دلیل است که به قیمت و ارزش آن‌ها نیز مرتبط است؛ بنابراین قیمت آپارتمان 400 متری با 40 متری متفاوت است. اندازه‌گیری متراژ یک آپارتمان یا خانه به تعیین ارزش آن کمک می‌کند. درحالی‌که دانستن این اطلاعات می‌تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید که آیا یک ملک ارزش اجاره را دارد یا خیر، به یاد داشته باشید که محاسبه متراژ مربع ذهنی است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره‌ی نرم افزار مدیریت ساختمان به سایت شارژبوک مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *