شارژبوک
شارژ, قوانین

هر آنچه باید در مورد قوانین شارژ ساختمان بدانید

نرم افزار شارژ ساختمان

 

در شوراهای حل اختلاف و دادگاه‌ها پرونده‌هایی درباره رعایت نکردن حق شهروندی و حقوق آپارتمان نشینی همیشه وجود دارد. برخی از این پرونده‌ها مربوط به شارژ ساختمان و عدم پرداخت شارژ ساختمان است. وقتی دعوا سر پول و حق و حقوق باشد کسی پا پس نمی‌کشد، به همین دلیل چرا باید وقت و اعصاب خود را سر مسائل کوچک که می‌شود به راحتی حل کرد هدر داد و خرد کرد. در این مطلب هر آنچه باید در مورد قوانین شارژ ساختمان و پرداخت حق شارژ بدانید، آمده است. با شارژبوک همراه باشید.

هر چیزی قانون دارد، بله آقا!

دیشب مدیر ساختمان در خانه‌ی ما را زد و گفت آقای هاشمی بسیار پر سر و صداست و همیشه کفش‌هایش جلوی در خانه‌شان، مانند مرغ پر کنده پریشان هستند، چند ماه هم شارژ ساختمان را پرداخت نکرده است و من از دست او بسیار عصبانی هستم، دلم می‌خواهد همین الان درشان را از پاشنه بکنم. اما تو عاقلی، بگو در این مورد چه کاری انجام دهم؟ من هم مدیر ساختمان را به خانه دعوت کردم تا چای و شیرینی سنتی شهرمان را بخوریم و در کنار هم گپی بزنیم. به ایشان گفتم هر چیزی قانون دارد و باید از قوانینش پیروی کنیم. سپس برایش قوانین شارژ ساختمان، قوانین وصول شارژ ساختمان و عدم پرداخت حق ماهیانه را توضیح دادم که می‌توانید تمام داستان را در زیر بخوانید، چون می‌دانم مشکل بسیاری از مردم هم هست.

قوانین شارژ ساختمان چیست؟

برای مدیر ساختمان‌مان توضیح دادم که به گفته هیئت مدیره اتحادیه املاک کشور: آپارتمان نشینی هم قانون دارد و اسمش قانون تملک آپارتمان‌هاست، همچنین برای خودش یک آیین‌نامه بلندبالا به نام آیین‌نامه تملک آپارتمان‌ها هم دارد که در آن کاملا حقوق شهروندی و قوانین شارژ ساختمان آمده است. مدیر رو به من کرد و گفت گوشم از این حرف‌ها پر است، دیگر از دستشان جان به لب شدم! قوانین بس است، الان وقت عمل کردن است. او را به آرامش دعوت کردم و ادامه دادم، براساس تعریف حق شارژ، یک آپارتمان یا مجتمع مسکونی هزینه‌های جاری و ثابت دارد. برای حق جاری باید هزینه های مشترک ساختمان و خدمات عمومی مانند حق پارکینگ و نظافت و … را با هم جمع زد و تقسیم بر واحدها کرد. اما در مسئله هزینه گاز و آب مشترک قضیه فرق دارد چون باید متراژ و تعداد نفرات را در نظر بگیریم. روش‌های دیگری هم وجود دارد که می‌توانیم شارژ ساختمان را براساس آن تعیین کنیم مانند:

  • شارژ ثابت: برای تمام واحد‌ها حق شارژ ثابتی مانند 100 هزار تومان در نظر بگیریم، البته این روش برای ساختمان‌هایی خوب است که تمام واحدهایش متراژ یکسان دارند.

  • شارژ واحدی: این مدل بیشتر برای ساختمان‌هایی که موتورخانه مرکزی ندارند مناسب است.

  • شارژ متراژی: هر چقدر متراژ خانه بالاتر باشد، حق شارژ بیشتری خواهید پرداخت. ساختمان‌هایی با موتورخانه مرکزی از این مدل استفاده می‌کنند.

  • شارژ نفری: برای هر نفر مبلغی را در نظر خواهند گرفت و براساس آن حق شارژ ساختمان هر واحد محاسبه می‌شود.

  • شارژ بر اساس تسهیم هزینه‌های مجتمع: ترکیبی از مدل‌هایی که گفتم است، برای مثال حق گاز مشترک توسط مدل متراز و حق آب به مدل نفری محاسبه می‌شود.

این در آیین‌نامه آمده است، یادتان می‌آید در جلسه ساختمان برخی از اهالی می‌گفتند نباید در این ساختمان واحدها را به بالای 3 نفر اجاره داد، خب می‌دانید این طبق قانون غلط است و ما نمی‌توانیم در این مورد نظر دهیم ،چون می‌شود براساس نفر حق شارژ بگیریم. یادتان می‌آید گلایه داشتید واحد 5 موتورش را در پارکینگ می‌گذارد، در صورتی که پارکینگ ندارد، خب کارش غیرقانونی بود، اما اهالی ساختمان موافقت کردند که بگذارند. بعد از این حرف‌ها مدیر به من گفت: واقعا از این چیزها سر درمی‌آوری، برایم درباره قوانین وصول شارژ ساختمان بیشتر بگو. به او شیرینی تعارف کردم و گفتم دهانتان را شیرین کنید تا برایتان بازگو کنم.

محاسبه شارژ ساختمان و قوانین وصول شارژ ساختمان

رو به مدیر ساختمان کردم و گفتم حالا بخش مورد علاقه‌تان را می‌خواهم بگویم اما به خوبی به این بخش گوش کنید، چون اقدامات شما در این مسئله بسیار مهم است، مثلا گفتید می‌روم دم خانه‌اش را از پاشنه در میارم. نیازی به این کارها نیست، پس از تعیین حق شارژ برای هر واحد، در صورت عدم پرداخت حق ماهیانه کافی‌ست یک تذکر کتبی به همراه مبلغ بدهکاری به آقای هاشمی بدهید، اگر قبول نکرد، می‌توانیم به سادگی اظهارنامه‌ای طرح کنیم و به مراکز اداری ارائه دهیم تا آن‌ها به این مسائل رسیدگی کنند. به هیچ وجه هم برای وصول شارژ ساختمان برق و آب و گاز مشترکشان را قطع نکنید، چون چنین حقی نداریم و حتما باید با دستور مراکز مربوطه باشد. در ماده 10 قانون تملک آپارتمان‌ها مسئله‌ای که بازگو کردم آمده است. پس از آن سورای حل اختلاف رسیدگی می‌کند و نیاز نیست دردسر خاصی بکشیم.

قانون شارژ آپارتمان خالی

حال که بیشتر قوانین را به شما توضیح دادم بگذارید درباره قانون شارژ آپارتمان خالی هم بگویم. واحد 2 خانم صادقی که خارج رفتند و هر 6 ماه یک بار می‌آیند هم باید حق شارژ آپارتمان خالی خود را پرداخت کنند، چون قوانین شارژ ساختمان این است. طبق ماده 4 آیین نامه فرقی ندارد کسی در یک واحد ساکن باشد یا خیر، حتما باید حق شارژ خود را پرداخت کند، چون هزینه شارژ ساختمان باید صرف هزینه‌هایی مانند هزينه‌‌های سرايدار، برق عمومی، آب عمومی، گاز عمومی، هزینه عمرانی ساختمان و … شود. حالا دیگر فشارتان بالا نرود چون به راحتی می‌توانیم توسط قانون و آیین‌نامه حق شارژ ساختمان را از آقای هاشمی بگیریم، ایشان هم انسان خوبی‌ست، شاید در این وضعیت اقتصادی و شیوع ویروس کرونا دستش خالی مانده است. از نظر من، یک تذکر کتبی برایش بفرستیم، همینطور من شرایط او را جویا خواهم شد. مدیر ساختمان برای توضیحاتم از من تشکر کرد و چند روز بعد ‌تذکر کتبی را برای آقای هاشمی فرستاد. آقای هاشمی هم پس از معذرت خواهی به او گفته بود، چون حقوق ماه‌های اخیرم را دریافت نکرده بودم نتوانستم شارژ ماهیانه را پرداخت کنم و پیش شما شرمنده شدم. مدیر ساختمان نیز از او دلجویی کرد و درباره کفش‌های پریشان و سر و صداهای گاه‌و‌بیگاهشان نیز تذکر داد، چون باعث آزار اهالی ساختمان می‌شد.

 

 

 

 

 

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *