شارژبوک
آموزشی, شارژ

شارژ مجمتع‌های تجاری چگونه محاسبه می‌شود؟

شارژ مجمتع‌های تجاری

مدیریت مجتمع‌های تجاری کار راحتی نیست و از پیچیدگی‌های زیادی برخوردار است. به دلیل تفاوت واحد‌های مختلف با هم، موقعیت خاص مجتمع‌های تجاری، تعداد زیاد واحد‌ها و مساحت بالا، نحوه محاسبه شارژ مجتمع تجاری چندان ساده نیست. مسائل زیادی وجود دارد که مدیران این مجتمع‌ها باید در نظر بگیرند تا آن را همواره سرپا و بدون مشکل نگه‌دارند که در ادامه به آن‌ها بیشتر اشاره خواهیم کرد.با شارژبوک همراه باشید.

مرکز تجاری چیست

مراکز فروش اجناس و خدمات از قدیم قلب تپنده شهر بوده و نقش مهمی را بازی می‌کردند. این مراکز البته در مرور زمان از شکلی به شکل دیگر تبدیل‌شده‌اند، برای مثال از شکل قدیمی بازار و بازارچه خارج‌شده و حالا به آنچه مرکز خرید یا مرکز تجاری می‌گوییم بدل گشته‌اند. این تغییر یک دلیل روشن و واضح دارد و آن‌هم کمبود فضا در برابر افزایش تقاضا برای خرید و وجود مراکز متنوع‌تر نسبت به گذشته است.

تغییرات البته به این مسئله محدود نمی‌شود. برخلاف گذشته که یک پاساژ یا مرکز خرید یک ساختمان ساده دارای چندین مغازه در هر طبقه بود، این روزها مال‌های بزرگ و چندمنظوره را داریم. در این مراکز مغازه‌های خریدوفروش اجناس، غذاخوری و فودکورت، واحد‌های اداری و در برخی موارد حتی فضای سبز و فضای بازی کودکان در کنار هم قرار می‌گیرند تا همه‌ی افراد با توجه به نیازها و علاقه‌‌مندی‌های خود بتوانند اوقات خوشی را در این مکان‌ها سپری کنند و مکانی مناسب برای همه باشد.

بیشتر بخوانیددر صورت اختلاف میان همسایه‌ها باید چه‌کار کرد؟

اصول مدیریت مجتمع تجاری

برای مدیران املاک تجاری مهم است که درک کاملی از فضا تجاری که مسئولیت آن‌ها را بر عهده‌دارند داشته باشند. دلیل این امر این است که مجتمع تجاری نسبت به املاک مسکونی بسیار متنوع‌تر است و برای مدیریت مناسب، به بهینه‌سازی فضایی بیشتری نیاز دارند. درک نیازهای منحصربه‌فرد هر ملک تجاری برای مدیریت موفقیت‌آمیز این فضاها حیاتی است. این امر به‌ویژه در مورد مقررات خاص دارای اهمیت بالایی است، مانند درک تفاوت اقدامات ایمنی موردنیاز برای بخش‌های مختلف مانند مغازه‌ها، فودکورت یا فضای آزاد.

بیشتر بخوانیدروش محاسبه شارژ ساختمان با کمک اکسل

اصول مدیریت مجتمع تجاری

مدیریت صحیح مجتمع تجاری از طریق درک کامل فضای تجاری

فراتر از درک سطح بالا در مورد انواع املاک تجاری، یک مدیر یا هیئت‌مدیره باید نکات و جزئیات فضاهای فیزیکی تحت مراقبت خود را بداند که این به معنای انجام بازرسی‌های معمول در تمام واحدهای داخل ملک تجاری است. ثبت سابقه استفاده، شرایط، مشخصات و زمینه‌های بهبود هر واحد به همراه نحوه محاسبه شارژ مجتمع تجاری درست کمک می‌کند در آینده از ایجاد مشکلات مختلف جلوگیری شود، سابقه تعمیرات و ضعف‌ها و نقاط قوت مجتمع مشخص باشد و هیچ نکته‌ای ازنظر پنهان باقی نماند.

از اصول مهم دیگر هنگام مدیریت یک مجتمع تجاری، به‌روزرسانی مداوم تجهیزات و امکانات مجموعه است. تمامی تجهیزات باید به‌صورت دوره‌ای بررسی شوند و اگر تعمیر یا تعویضی موردنیاز است لحاظ شود. اگر این اتفاق به‌صورت مداوم صورت نگیرد، ممکن است خسارات زیادی به مجتمع بخورد و افراد متحمل هزینه‌های سنگینی شوند.

بیشتر بخوانیدچرا باید قانون تملک آپارتمان ها را بخوانیم؟

قوانین مشاعات مجتمع تجاری

مشاعات یک مجموعه (چه تجاری، چه اداری و چه مسکونی) شامل موارد زیر است:

  • کل زمین استفاده‌شده برای مجموعه.
  • راه‌پله، آسانسور، راه‌پله و لابی آسانسور، راهروی خروج اضطراری و ورودی و خروجی مشترک ساختمان‌ها.
  • تراس‌ها و زیرزمین‌های مشترک، فضای سبز (در صورت وجود)، مناطق بازی، پارکینگ‌های روباز و فضاهای ذخیره‌سازی یا انباری‌های مشترک.
  • محل اسکان افرادی که برای اداره‌ی اموال مجتمع استخدام می‌شوند، ازجمله محل اسکان نگهبانان و کارکنان بخش یا محل اسکان پرسنل خدمات اجتماعی.
  • کلیه امکانات اجتماعی و تجاری که در پروژه املاک ارائه‌شده است.
  • محل نصب و راه‌اندازی خدمات مرکزی مانند برق، گاز، آب و فاضلاب، تهویه مطبوع و سیستم‌های حفاظت از آب و انرژی‌های تجدید پذیر (در صورت وجود).
  • مخازن آب، پمپ‌ها، موتورها، کمپرسورها، فن‌ها، کانال‌ها و کلیه‌ی دستگاه‌های متصل به تاسیسات برای استفاده مشترک.
  • سایر بخش‌های مجتمع که برای نگهداری، ایمنی و غیره برای تمامی ساکنین ضروری است.

بیشتر بخوانیدمجمع عمومی آپارتمان چیست؟و چه وظیفه‌ای دارد؟

در سند فروش و اسناد ثبتی معمولا مشخصات زمین و تأسیسات مشاع به‌وضوح ذکرشده است. همچنین باید درصد تقسیم‌نشده متعلق به آپارتمان در مشاعات و امکانات ذکر شود. همه ساکنان به‌طور مساوی در قبال نگهداری از محوطه مشترک و مشاع مسئولیت دارند و تفاوتی ندارد که فرد واحد را اجاره و یا خریداری کرده باشد.

مناطق مشاع به‌هیچ‌وجه نمی‌توانند میان ساکنان تقسیم شوند. همچنین امکان استفاده از قسمتی از فضای مشاع نمی‌تواند در اختیار یک فرد خاص قرار بگیرد و هیچ‌یک از اعضای ساختمان یا هیئت‌مدیره نیز نمی‌تواند سبب تضییع حقوق دیگران شود.

نحوه محاسبه شارژ مجتمع تجاری

هزینه شارژ درواقع هزینه‌هایی هستند که به‌طور منظم برای کارکرد یک دارایی در شرایط بهینه آن انجام می‌شود. هر ساختمانی به نگهداری مداوم در طول عمر مفید خود نیاز دارد تا در شرایط کاری خوب نگهداری شود. زمانی که افراد یک واحد تجاری را خریداری یا اجاره می‌کنند، ملزم به پرداخت هزینه تعمیرات و نگهداری مناطق غیر انحصاری یا مشترک نیز هستند. قسمت‌های مشترک می‌تواند شامل پارکینگ، لابی، راهرو، راه‌پله، آسانسور، پله‌برقی و حتی چمن و باغ در مجتمع مدنظر باشد.

نحوه محاسبه شارژ مجتمع تجاری

محاسبه شارژ مجتمع تجاری بر اساس نسبت مساحت استیجاری

به‌عنوان یک قانون کلی، هنگام خرید یک دارایی ثابت، خریداران باید علاوه بر قیمت اولیه خریدی که برای به دست آوردن دارایی می‌پردازد، برای هزینه‌های نگهداری مداوم آن دارایی نیز بودجه‌بندی کند. هزینه‌های نگهداری اجتناب‌ناپذیر است و مالک دارایی باید به‌طور مرتب چنین هزینه‌هایی را متحمل شود، چه دارایی در حال استفاده فعال باشد یا نه.

معمولاً در یک مجتمع تجاری چندین مستاجر و مالک وجود دارد و فضای مشاع نیاز به تعمیر و نگهداری منظم دارند. نحوه محاسبه شارژ مجتمع تجاری بر اساس نسبت، یعنی به نسبت مساحت استیجاری تعیین می‌شود. و کسی که واحد بزرگ‌تر یا چند واحد داشته باشد میزان شارژ بیشتری را نیز پرداخت می‌کند. هزینه‌های نگهداری هزینه‌هایی هستند که هنگام انجام اقدامات معمول برای حفظ یک دارایی در شرایط اولیه آن انجام می‌شوند. نمونه‌هایی از هزینه‌های نگهداری عبارت‌اند از: تعمیرات ساده برق، تعویض لامپ، رنگ‌آمیزی، تمیزکاری و … .

یک‌راه ساده برای نحوه محاسبه شارژ مجتمع تجاری، تقسیم بر اساس میزان متراژ است. بااین‌وجود این قانون معمولا در هر مجتمع تجاری با تغییراتی رعایت می‌شود. این یعنی نحوه محاسبه شارژ مجتمع تجاری علاوه بر میزان متراژ، به پارامترهای مختلف دیگری نیز وابسته است. از حمله این پارامترها می‌توان به موقعیت مغازه مدنظر، طبقه و حتی صنف آن اشاره کرد. بنابراین به‌طور مثال مغازه‌ای که به بیرون از مجتمع نیز راه دارد و در طبقه همکف قرارگرفته، میزان شارژ بیشتری از مغازه‌ای در طبقه‌ی زیر همکف پرداخت می‌کند.

هر یک از هزینه‌ها ممکن است برای هر واحد متفاوت باشد، برای مثال مغازه‌ای در طبقه همکف نیازی به پرداخت شارژ برای سرویس آسانسور نمی‌بیند. همچنین هزینه‌ی نظافت در فودکورت مجتمع بیش از یک مغازه خواهد بود. باکم و زیاد کردن این مبالغ، نحوه محاسبه شارژ مجتمع تجاری به‌طوری انجام می‌گیرد که برای همه افراد عادلانه باشد.

بیشتر بخوانیدقانون شارژ آپارتمان خالی چگونه است؟

جمع‌بندی

برای جلوگیری از ایجاد بی‌نظمی و اشتباه در نحوه محاسبه شارژ مجتمع تجاری و وضعیت پرداخت آن توسط ساکنین، مدیران می‌‌توانند از اپلیکیشن‌های مخصوص این کار و یا روش‌های راحت و اولیه حسابداری استفاده کنند. در این صورت خیلی راحت‌تر می‌توان در جریان بدهی‌ها، پس‌انداز و کارهای معوقه بود و اداره مجتمع پیچیدگی اولیه را نخواهد داشت.

جهت دریافت اطلاعات بیشتر درباره‌ی نرم افزار مدیریت ساختمان به سایت شارژبوک مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *