شارژبوک
قوانین, مدیر ساختمان

در صورت اختلاف میان همسایه‌ها باید چه‌کار کرد؟

اختلاف میان همسایه‌ها در آپارتمان نشینی

وجود تنش‌ و اختلاف در آپارتمان‌های چند خانواری امری دور از ذهن نیست. تعداد زیادی از افرادی که در مجاورت یکدیگر زندگی می‌کنند مخصوصاً کسانی که یکدیگر را به‌خوبی نمی‌شناسند در مقطعی با هم اختلاف‌نظر خواهند داشت. این درگیری‌ها اغلب خودبه‌خود برطرف می‌شود، اما گاهی اوقات مدیر ساختمان باید برای حل اختلافات آپارتمان و ساکنین آن وارد عمل شود. در این مقاله مزایا و معایب آپارتمان‌نشینی، قوانین آپارتمان‌ نشینی، تخلفات در آپارتمان را بررسی می‌کنیم، پس با شارژبوک همراه باشید.

مزایا و معایب آپارتمان‌نشینی

این تصور غلطی است که آپارتمان‌نشینی سراسر عیب است. در کنار معایب باید جنبه‌های مثبت و مزایای زندگی در آپارتمان را در نظر داشته باشیم که برخی از این مزایا عبارت‌اند از:

1- نگهداری و تعمیرات ساختمان

رسیدگی به این مسائل در حیطه مسئولیت‌های مدیریت ساختمان است. اما اگر خود صاحب یک‌خانه ویلایی بودید باید تمامی این امور را خودتان انجام می‌دادید.

2- امکانات و تسهیلات رفاهی

امکاناتی که کمتر در خانه‌های ویلایی پیدا می‌شود مثل سالن آمفی‌تئاتر، باشگاه ورزشی، پارکینگ مسقف، محل اختصاصی بازی کودکان، شوتینگ و لابی من ازجمله مزایای و امکانات زندگی در آپارتمان است.

3- مناسب برای مجردی و خانواده کم‌جمعیت

فضای کوچک آپارتمان برای خانواده‌های کم‌جمعیت و افرادی که دوست دارند به‌صورت مجردی زندگی کنند بسیار مناسب است.

4- هزینه قبوض

هزینه‌های مربوط به سرمایش و گرمایش در آپارتمان کمتر از ملک شخصی است و در برخی از آپارتمان‌ها این هزینه قبوض با هزینه شارژ پرداخت می‌شود.

بیشتر بخوانید: اکسل شارژ ساختمان

معایب آپارتمان‌نشینی

اگر بخواهیم در مورد معایب سکونت در آپارتمان صحبت کنیم به موارد زیر اشاره می‌کنیم:

1- فضای زندگی کوچک‌تر

همان‌طوری که این ویژگی برای خانواده‌های کوچک مزیت حساب می‌شود، برای برخی دیگر این‌گونه نیست. زندگی آپارتمان‌نشینی برای خانواده‌های بزرگ و پررفت‌وآمد مناسب نیست.

2- حریم خصوصی

حریم خصوصی در خانه‌های شخصی با خانه آپارتمانی متفاوت است. به دلیل تعداد افرادی که در یکجا زندگی می‌کنند حریم خصوصی معنای متفاوتی دارد.

3- وجود سروصدا

به دلیل وجود افراد زیاد در یک مجتمع آپارتمانی وجود سروصدای بیشتر کاملاً طبیعی است.

4- شخصی‌سازی

اگر بخواهید تغییراتی در ساختمان خود بدهید باید با ساکنین و مدیر ساختمان هماهنگ کنید و این یکی از بزرگ‌ترین معایب آپارتمان‌نشینی محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانیدروش های محاسبه شارژ ساختمان

نگاهی به حقوق و قوانین آپارتمان‌نشینی

تعدادی از مهم‌ترین قوانین آپارتمان‌نشینی که در حل اختلاف آپارتمان مؤثر است عبارت‌اند از:

  • شما باید بدانید که یکی از قوانین مهم آپارتمان‌نشینی این است که حق دخالت در زندگی دیگر واحدها را ندارید و شما فقط اختیار واحد خود را دارید.
  • قبل از ساکن شدن در آپارتمان در مورد پارکینگ و انباری خود اطمینان کسب کنید تا جای دیگران را نگیرید.
  • از گذاشتن وسایل در مشاعات خودداری کنید.
  • حفظ نظافت آپارتمان از قوانین و فرهنگ آپارتمان‌نشینی است.
  • از گرفتن مراسم و دورهمی‌ها در زمان استراحت ساکنین به‌ویژه شب‌ها خودداری کنید.
  • ایجاد تغییرات در نمای ساختمان بدون هماهنگی همسایگان و دیگر مالکین ممنوع است.
  • در هنگام جابه‌جایی وسایل این کار را به‌گونه‌ای انجام دهید که صدا به واحدهای دیگر منتقل نشود.
  • اطلاعات شخصی همسایگان را به غریبه‌ها ندهید.
  • در هنگام ورود و خروج درب‌های ساختمان را ببندید.
  • در صورت اختلاف با همسایگان با مدیر ساختمان مشورت کنید.
  • برای حل اختلاف آپارتمان تلاش کنید.
  • در صورت خرابی قسمت‌های مختلف ساختمان به مدیر ساختمان اطلاع دهید.

بیشتر بخوانیدمجمع عمومی آپارتمان چیست؟و چه وظیفه‌ای دارد؟

حقوق و قوانین آپارتمان‌نشینی

از دخالت کردن در زندگی دیگر واحدها پرهیز کنید.

تخلفات آپارتمان‌نشینی شامل چه مواردی می‌شوند؟

امروزه زندگی آپارتمان‌نشینی به‌ویژه در کلان‌شهرها رو به افزایش است. آنچه باعث حل اختلاف آپارتمان و آرامش ساکنین می‌شود رعایت قوانین و دوری از تخلفات است.

برخی از تخلفات آپارتمان‌نشینی به شرح زیر است:

  • آوردن حیوانات خانگی در مشاعات ساختمان
  • استعمال دخانیات و کشیدن سیگار در آسانسور و مشاعات ساختمان
  • وارد کردن خسارات مالی به اموال مشترک ساختمان
  • عدم پرداخت به‌موقع شارژ ساختمان
  • برگزاری مهمانی‌های طولانی‌مدت و پرسروصدا
  • تصرف غیرمجاز اموال ساکنین

بیشتر بخوانیدچرا باید قانون تملک آپارتمان ها را بخوانیم؟

از گفتگوی خصوصی تا برگزاری جلسه عمومی آپارتمان

معمولاً مدیران ساختمان این اشتباه را مرتکب می‌شوند که فقط سعی می‌کنند اختلافات بین ساکنان را با ملاقات جداگانه با هر یک از طرفین در طول کل فرایند حل کنند. برعکس، برخی مدیران دقیقاً رویکرد مخالف را امتحان می‌کنند و فقط با ساکنان در یک محیط گروهی ملاقات می‌کنند. متأسفانه، این به همان اندازه بی‌اثر است. درحالی‌که ممکن است این‌ها هیچ‌کدام بهترین راه برای حل اختلاف آپارتمان نباشند. برای مثال، ملاقات با یکی از ساکنان در یک‌زمان ممکن است اختلاف را حل کند. بااین‌حال، دو طرف درنهایت هرگز در مورد مشکلشان صحبت نمی‌کنند. در این سناریو، به خانواده‌ها فرصتی برای بهبود ارتباطاتشان داده نمی‌شود. این امر به‌طور بالقوه منجر به درگیری‌های بیشتری در آینده می‌شود. علاوه بر این، ملاقات با هم از همان ابتدا منجر به احساسات قوی می‌شود و هر دو طرف سعی می‌کنند درباره یکدیگر صحبت کنند؛ بنابراین یک رویکرد ترکیبی بهترین راه برای حل اختلاف ساختمان و ساکنین است.

کی به شورای حل اختلاف آپارتمان‌نشینی مراجعه کنیم؟

شورای حل اختلاف مرجعی است برای حل برخی اختلافات بین افراد باهدف از بین ‌بردن تشریفات و کاهش هزینه‌های دادرسی ایجادشده. با گسترش شهرنشینی میزان اختلافات هم بین افراد گسترش‌یافته است.

مراجعه شورای حل اختلاف آپارتمان‌نشینی

مراجعه به شورای حل اختلاف آپارتمان‌نشینی برای رفع مشکلات موجود در آپارتمان

زمانی مردم برای اعاده حقوقشان به دادگاه‌ها مراجعه می‌کردند. به همین جهت دادگاه‌ها با حجم زیادی از اختلافات روبرو می‌شدند که رسیدگی به این دعاوی بسیار زمان‌بر بود. به همین علت قوه قضاییه این نهاد را ایجاد کرد. برای حل اختلاف آپارتمان و ساکنین در دعاوی مالی کمتر از ۲۰۰ میلیون ریال می‌توان به شورای حل اختلاف مراجعه کرد.

در صورت بروز نارضایتی از عملکرد مدیر ساختمان چه باید کرد؟

در بسیاری از مواقع شاهد اختلافات ساکنین تازه‌وارد با مدیریت ساختمان که پیش از حضور آن‌ها انتخاب‌شده است هستیم.یا حتی ممکن است ساکنین متوجه اشتباهشان در انتخاب فرد اصلح شوند. در این صورت ساکنین ساختمان از عملکرد مدیر انتخابی ناراضی هستند. در چنین شرایطی برای حل اختلاف آپارتمان باید جلسه رأی‌گیری دوباره برگزار شود و همه مراحل انتخاب مدیر دوباره انجام شود.

جمع‌بندی

با افزایش جمعیت و گسترش زندگی شهرنشینی، زندگی آپارتمان‌نشینی هم گسترش پیداکرده است. باید بدانیم که در هر ساختمان افراد مختلف بافرهنگ‌های متفاوت در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند و بهترین روش برای حل اختلاف آپارتمان و آرامش ساکنین آن این است که هرکسی فکر کند که با هر رفتار زننده، خود و خانواده‌اش زیر سؤال می‌روند. راه دیگر برای حل اختلاف آپارتمان این است که هر فردی خودش را جای دیگری بگذارد. همچنین پایبندی به قوانین و مقررات وضع‌شده در آپارتمان در جلوگیری از هرگونه اختلاف بین ساکنین مؤثر است.

جهت دریافت اطلاعات بیشتر درباره‌ی نرم افزار مدیریت ساختمان به سایت شارژبوک مراجعه کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *