شارژبوک
شارژ, مدیر ساختمان

شارژ ساختمان چیست؟

پرداخت شارژ ساختمان

روزی در یک آپارتمان دعوایی رخ داد که نگو و نپرس! همه صدایشان بالا رفته بود و از آقای ابراهیمی که از اهالی ساختمان بود، شکایت می‌کردند، چون حق شارژ آپارتمان را پرداخت نمی‌کرد و با عدم پرداخت حق ماهیانه خود، حق دیگر اهالی ساختمان ضایع می‌شد. دلیل او برای پرداخت نکردن شارژ ساختمان، کینه‌ی او از جلسه قبلی انتخاب مدیریت ساختمان و دقیق نبودن هزینه‎ای آپارتمان نشینی بود، برای همین سعی داشت فرمول محاسبه شارژ ساختمان را به اهالی ساختمان بفهماند، هر چند که راه درستی را برای این کار انتخاب نکرده بود. او می‌خواست در جلسه قبل خودش مدیریت را بر عهده بگیرد اما به جای او آقای ناظری را مدیر کرده بودند. به هر حال، در این مطلب سعی داریم بگوییم حق شارژ ساختمان چیست و چرا باید آن را سر موقع پرداخت کرد تا مشکل آقای ابراهیمی و اهالی ساختمان حل شود. شاید شما هم این مشکل را داشته باشید، پس با ما همراه شوید.

شارژ ساختمان چیست؟

آپارتمان نشینی هزینه‌های خاص خودش را دارد که اهالی ساختمان موظف به پرداخت آن هزینه‌ها هستند. هزینه های آپارتمان نشینی به بخش‌هایی از ساختمان که مشاع هستند مانند پلکان، راهرو، پشت‌بام، پارکینگ، آسانسور و حیاط مربوط می‌شوند. علاوه بر این، هزینه های عمرانی آپارتمان، هزینه نظافت ساختمان، قبض‌های مشترک و… را نیز به هزینه ‌های آپارتمان نشینی اضافه کنید. تمام این هزینه‌ها از قوانین شارژ ساختمان که از قبل تعیین شدند، تبعیت می‌کنند.

نحوه محاسبه شارژ ساختمان چگونه است؟

برای حل مشکل آقای ابراهیمی و مدیر ساختمان آقای ناظری و اهالی این ساختمان، باید قوانین و تبصره‌های موجود درباره محاسبه شارژ ساختمان را بلد بود، چون بسیاری از مشکلات پرداخت حق شارژ ساختمان، به دلیل آگاه نبودن مدیر ساختمان از قوانین است. بعد از دانستن قوانین باید لیستی از هر واحد ساختمان و تعداد نفرات آن تهیه کرد و سپس تعیین کنیم که هر واحد چقدر حق شارژ باید پرداخت کند و چرا باید پرداخت کند. بعد از مشخص شدن مبلغ هر واحد، مدیران ساختمان باید هزینه را دریافت کنند و ساکنین ائم از مالکان و مستاجران باید نسبت به پرداخت حق شارژ ساختمان اقدام نمایند.

حق شارژ ساختمان خالی چگونه است؟

شاید برایتان سوال باشد اگر یک ساختمان خالی باشد، آن وقت حق شارژ ساختمان خالی را باید پرداخت کرد؟ در جواب این سوال باید بگوییم، واحدهایی که خالی از سکنه هستند، مالکانشان باید هزینه‌های مستمر ساختمان شامل ایزوگام کردن پشت‌بام، هزینه بیمه ساختمان، عوارض شهرداری و از این قبیل هزینه‌ها را تمام و کمال بپردازند. این مسئله برای واحدهای خالی از افراد نیز برقرار است و آن‌ها باید برخی از هزینه‌ها را پرداخت کنند.

انواع روش‌های محاسبه شارژ ساختمان چیست؟

روش‌ها و فرمول‌های زیادی برای محاسبه شارژ ساختمان وجود دارد که مدیران باید نسبت به نوع ساختمان خود یکی از روش‌ها را برگزینند. آقای ابراهیمی نیز از این موضوع نسبت به مدیر ساختمان بسیار گله داشت، چون فکر می‌کرد فرمول محاسبه شارژ ساختمان برای هزینه‌های این ساختمان درست نیست و باید از روش دیگری برای پرداخت حق شارژ استفاده کرد. محاسبه شارژ ساختمان روش‌های بسیاری دارد که در زیر آمده است:

• شارژ به ازای واحد
• شارژ به ازای متراژ
• شارژ به ازای نفر
• شارژ نفر متراژی
برخی از افراد پرداخت حق شارژ مخارج قسمت‌های مشترک ساختمان را به هزینه‌های ثابت و نسبی تقسیم می‌کنند. هزینه‌های نسبی خود به دو نوع مستمر و حق بیمه تقسیم می‌شود، برای مثال هزینه‌های مستمر شامل عایق کردن پشت‌بام، هزینه‌های موتورخانه و … می‌شود. حق بیمه نیز کاملا مشخص است، برای مثال ساختمان باید در مقابل حوادثی چون آتش سوزی، بیمه داشته باشد و حق بیمه را باید اهالی آن بدهند. برای محاسبه هزینه‌های نسبی باید هزینه کلی انجام شده را تقسیم بر متراژ هر واحد کنید. در این صورت، هر ساختمان براساس متراژ واحدش باید این هزینه را پرداخت کند. هزینه‌های ثابت ساختمان نیز شامل حق شارژ آسانسور، حق شارژ پارکینگ، حقوق سرایدار، نحوه محاسبه گاز مشترک ساختمان و آب مشترک و … می‌شود.

با کسانی که حق شارژ ساختمان را پرداخت نمی‌کنند چه کار کنیم؟

مدیریت ساختمان آقای ابراهیمی باید در خصوص عدم پرداخت حق ماهیانه آقای ابراهیمی باید راه‌های زیر را انجام می‌داد و نیازی به بگو و مگوهای داخل ساختمانی نبود که همسایه‌هایی که هر روز چشم در چشم می‌شوند را به جون هم می‌انداخت:

1. تذکر شفاهی و کتبی در خصوص پرداخت حق شارژ

2. در صورت عدم پرداخت پس از تذکر، مدیر ساختمان می‌تواند اظهارنامه‌ای از مراجع قضایی تهیه کند که پس از مهلت 10 روزه اگر مالک شارژ را پرداخت نکرد این واحد حق استفاده از خدمات مشترک را ندارد.

3. در صورت عدم پرداخت در مهلت تهیه شده، با توجه به اظهارنامه ایجاد شده، مدیر ساختمان می‌تواند به ادارات اجرای اسناد رسمی برود تا مالی از مالک را معرفی کند تا ستاد اجرایی آن را به عنوان حق شارژ مصادره کند.

جمع بندی

دعواها و بحث‌های ساختمانی مانند مشکل آقای ابراهیمی را با اطلاع از قوانین و انواع روش‌های محاسبه شارژ ساختمان می‌توان به راحتی حل کرد. راه آقای ابراهیمی برای عدم پرداخت حق ماهیانه ساختمان اشتباه بود. او می‌توانست اپلیکیشن‌های محاسبه شارژ ساختمان مانند شارژبوک که می‌توانند بسیار سریع حق شارژ را محاسبه کنند، به مدیریت پیشنهاد دهد تا دیگر از جنجال خبری نباشد، اما حسادت کور آقای ابراهیمی مانع این کار شد.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *