شارژبوک
عمومی

۷ دلیل برای اجاره‌نشینی

اجاره نشینی

اجاره نشین هستید و در آرزوی صاحب‌خانه شدن؟ اگرچه صاحب‌خانه شدن جزء اهداف بلندمدت بسیاری از مردم است، اما افزایش تصاعدی قیمت ملک و وضعیت اقتصادی، خرید خانه را برای بسیاری، به یک آرزوی دور از دسترس تبدیل کرده است. بگذارید نیمه دیگری از لیوان اجاره نشینی را به شما نشان دهیم. مردم فقط به دلایل معیشتی اجاره‌نشین نمی‌شوند. گاهی اجاره‌نشینی گزینه‌ای است که به آدم‌ها کمک می‌کند مسائل مالی و علایق خود را بهتر مدیریت کنند. حتماً می‌پرسید مگر اجاره‌نشینی چه دلیل دیگری جز مشکلات اقتصادی دارد؟ آدمی هم وجود دارد که سر کیف و فقط برای تنوع اجاره‌نشینی را انتخاب کند؟ بله وجود دارد! شاید شما هم بعد از خواندن ۷ دلیل برای اجاره‌نشینی بخواهید به دسته‌ی اجاره نشین‌ها بپیوندید. در ادامه همراه ما باشید.

۱-زندگی راحت و بی‌دردسر بدون هزینه تعمیرات
یک روز آب از سقف چکه می‌کند، یک روز لوله دستشویی می‌ترکد، یک روز هم کولر می‌سوزد. چرا باید پول نازنین خود را صرف تعمیر تأسیسات خانه کنید؟ یکی از مزایای اجاره‌نشینی این است که هیچ هزینه نگهداری و تعمیراتی برای خانه‌ای که تحویل می‌گیرید لازم نیست بپردازید. هنگام اجاره ملک، در قرارداد ذکر می‌شود که مالک مسئولیت تعمیرات را بر ‌عهده دارد. اگر شوفاژخانه دیگر کار نکند یا لوله‌های آب بپوسند، با صاحبخانه تماس می‌گیرید و او اقدامات لازم برای تعمیر یا تعویض را انجام می‌دهد. اما حواستان باشد، طبق قوانین خانه اجاره‌ای اگر آسیب عمدی از سوی شما به تاسیسات ملک وارد شود یا نیاز به تعمیرات جزئی باشد، شما باید هزینه آن را بپردازید.

۲-دسترسی به امکانات رفاهی با صرف هزینه کمتر
یکی دیگر از مزیت‌های اقتصادی اجاره‌نشینی، دسترسی به امکانات رفاهی است که در حالت عادی از پس آن‌ها برنمی‌آیید. مثلاً اگر خرید خانه استخردار یا دارای سالن‌ ورزشی در توان شما نیست، شاید با اجاره یک واحد آپارتمان در مجتمع‌های مجلل به خواسته خود برسید. در این‌ موارد، اجاره‌نشینی برای شما میلیون‌ها تومان ارزان‌تر تمام می‌شود. البته فراموش نکنید که برای دسترسی به این امکانات باید ماهیانه‌ هزینه‌ای پرداخت کنید. بسته به ساختمان محل زندگی و آیین‌نامه قوانین آپارتمان، ممکن است این پول همراه با شارژ ساختمان محاسبه شود.

۳-برای انتخاب محل زندگی دست بازتری دارید
خیلی از افراد جوان‌تر عاشق امکان آزادی هستند که اجاره‌نشینی در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. هر وقت فرصت تازه‌ای برای زندگی در شهر و کشور دیگر برایشان پیش بیاید، بدون فکرکردن به ضرر فروش ملک یا افت قیمت، آن خانه را رها می‌کنند. اصلاً می‌توانید یک مدت در محله‌های مختلف زندگی کنید و امکانات و موقعیت خانه را بسنجید. به‌علاوه، اجاره‌نشینی روش خوبی برای ارزیابی خانه‌ موردعلاقه‌تان است. شاید خانه مشکلاتی دارد که در چندین بازدید از چشم شما دور مانده یا همسایه‌هایی که فقط با زندگی در کنار آن‌ها می‌توانید بفهمید، این خانه ارزش یک عمر زندگی‌کردن را دارد یا نه.
از منظر اقتصادی هم که به آن نگاه کنید، عملاً می‌توانید در هر محله‌ای که دوست دارید، زندگی کنید. درحالی‌که ممکن است از پس هزینه خرید خانه در آن منطقه برنیایید. دستتان در انتخاب شهر محل زندگی‌تان هم بازتر است. مثلاً ترجیح می‌دهید به جای خرید خانه در کرج، خانه‌ای در تهران اجاره کنید تا به دوستان و محل کارتان نزدیک‌تر باشید. اگرچه اجاره‌بها در مناطقی که ارزش خانه در آن زیاد است، ارزان نیست، اما اجاره‌نشین‌ها با سهولت بیشتری نسبت به خریداران مسکن، یک واحد آپارتمانی با اجاره‌بهای معقول و مقرون‌به‌صرفه پیدا می‌کنند.

۴-با اجاره خانه دیگر نگران ارزش ملک نباشید
قیمت ملک نوسانات بسیاری دارد. این اتفاق، به‌طور گسترده‌ای صاحب‌خانه‌ها را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. اگر بخواهید خانه خود را بفروشید، هر روز دست‌ودلتان می‌لرزد که نکند، دارید آن را ارزان‌تر از قیمت واقعی آن می‌دهید. ارزش خانه، بر میزان مالیات بر دارایی شما و مقدار وامی که می‌توانید درخواست کنید تأثیر می‌گذارد. در بازار آشفته ملک ایران، اجاره‌نشین‌ها به‌اندازه مالکان استرس و نگرانی ندارند.

۵-مبلغ اجاره‌ی ثابت
اجاره‌بها برای مدت قرارداد اجاره ثابت است. موجر می‌تواند اجاره را با اطلاع قبلی افزایش دهد. بنابراین شما فرصت کافی برای فراهم کردن بودجه را خواهید داشت.

۶-بیشتر کردن سرمایه در زمان کمتر
خرید خانه هم نوعی سرمایه‌گذاری است اما اگر بازار کساد باشد، ممکن است در کوتاه‌مدت سودی عایدتان نشود. اگر سودای کارآفرینی دارید یا می‌خواهید وارد بازار طلا و سکه شوید یا اصلاً یک کسب‌وکار کوچک راه‌بیندازید، می‌توانید برای مدتی رنج اجاره‌نشینی را به‌جان بخرید.

۷-معافیت از پرداخت شارژ ساختمان
طبق قوانین شارژ ساختمان، هر واحد باید هزینه نگهداری تأسیسات و نظافت ساختمان را ماهیانه و سر موعد بپردازد. در مورد خانه‌های اجاره‌ای، پرداخت حق شارژ ساختمان در قرارداد ذکر می‌شود. می‌توانید با صاحب‌خانه خود درباره این‌که چه کسی مسئول پرداخت شارژ است، توافق کنید. براساس قوانین اداره آپارتمان اگر واحدی حق شارژ ساختمان را نپردازد، حتی در صورتی که کوتاهی از سمت مستأجر باشد، مدیر ساختمان می‌تواند از مالک شکایت کنید. مالک طبق آیین‌نامه‌ اجرایی ساختمان موظف به پرداخت شارژ و جریمه خواهد بود.

حرف آخر
خرید خانه، می‌تواند در درازمدت برای صاحب ملک سودمند باشد. مخصوصاً برای آدم‌هایی که دیگر سن‌وسالی از آن‌ها گذشته و دوست‌ دارند به ثبات و آرامش برسند، امنیت اقتصادی و روانی حرف اول را می‌زند. انتخاب بین اجاره‌نشینی و خرید خانه به سبک زندگی هر فرد، وضعیت مالی و این‌که کار می‌کند یا بازنشسته‌ شده بستگی دارد. البته، می‌دانیم که امروزه اجاره‌نشینی دیگر یک انتخاب مطمئن نیست. اما اگر به هر دلیلی اجاره‌نشینی را برگزیدید، به جمع خوش‌نشین‌ها خوش آمدید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *