شارژبوک
دسته‌بندی نشده

صفر تا صد قوانین موجر و مستأجر

صفر تا صد قوانین موجر و مستأجر

امروزه باتوجه‌به شرایط بد اقتصادی هنوز خیلی از مردم مستأجر هستند. شما چه مستأجر باشید و یا مالک ملک خود باشید، به‌احتمال زیاد به یک قرارداد اجاره ملزم هستید. بسیاری از تضادها را می‌توان با مراجعه به قرارداد یا قوانین روابط موجر و مستأجر حل کرد. اگر شما به‌عنوان مستأجر یا موجر با مسئولیت‌ها و حقوق خود آشنا باشید بسیاری از مشکلات و درگیری‌ها را می‌توان حل کرد؛ بنابراین وقتی با قوانین موجر و مستأجر آشنا باشید می‌توانید از حق‌وحقوق خود دفاع کنید. اگر دوست دارید بدانید به چه کسانی موجر و مستأجر می‌گویند و با قوانین عرفی و حقوقی آن‌ها آشنا شوید در ادامه با ما همراه شوید.

موجر کیست؟

صاحبخانه و یا موجر شخصی است که مالک ساختمان یا زمینی است و آن را به شخص دیگری اجاره می‌دهد. مسئولیت بیشتر نگهداری و تعمیرات ملک بر عهده صاحبخانه است. مستأجر فقط در محل زندگی می‌کند و اجاره‌بها را پرداخت می‌کند.

مستأجر کیست؟

مستأجرین افرادی هستند که بر اساس قرارداد اجاره، حق استفاده و تصرف ملک اجاره‌ای را دارند. فردی که مستأجر است هم مانند موجر از یک سری حقوقی برخوردار است.

اجاره‌نامه چیست؟

اجاره‌نامه قراردادی است که شرایطی را بیان می‌کند که بر اساس آن یک طرف موافقت می‌کند یک دارایی مثلاً، ملکی را که متعلق به‌طرف دیگر است را اجاره کند. در این قرارداد مستأجر، به موجر مبلغ اجاره‌ای که توافق کردن را به‌صورت پرداخت‌های منظم برای مدت معینی تضمین می‌کند. در صورت عدم رعایت مفاد قرارداد، هم مستأجر و هم موجر با عواقبی مواجه خواهند شد. در واقع اجاره‌نامه‌ها قراردادهای قانونی و الزام‌آور هستند که شرایط قراردادهای اجاره را در املاک و مستغلات و اموال غیرمنقول و شخصی را مشخص می‌کنند. این قراردادها وظایف هر یک از طرفین را برای اجرای و حفظ توافق مشخص می‌کند و برای هر یک از آنها قابل‌اجرا است.همچنین بسیاری از قوانین روابط موجر و مستأجر در اجاره‌نامه بیان می‌شود.

در قرارداد اجاره چه مواردی مکتوب می‌شود؟

آدرس ملک

تعهدات موجر و مستأجر

مبلغ اجاره

سپرده تضمینی موردنیاز

تاریخ سررسید اجاره

عواقب نقض قرارداد

مدت اجاره

سایر اطلاعات ضروری

اجاره‌نامه چه مزایایی برای مالکان و مستأجران دارد؟

امضای اجاره‌نامه شرایط و ضوابط روشنی را برای مالکان و مستأجرین فراهم می‌کند. انجام این کار همچنین حقوق و وظایف  هر یک از طرفین را تعیین می‌کند. به‌عنوان‌مثال، اجاره‌نامه‌ها ساختاری را برای هر دو طرف فراهم می‌کند، به این صورت که هزینه‌های مربوط به اجاره و مدت زمانی را که تحت آن اجاره قابل اعمال است، را تعیین می‌کنند. این امر ثبات را برای هر دو طرف فراهم می‌کند.

مزایای اجاره‌نامه برای مالکان و مستأجران

روشن شدن حقوق و وظایف مالکان و مستاجران نسبت به همدیگر با امضای اجاره‌نامه!

اجاره‌نامه همچنین به هر دو طرف درک روشنی از آنچه که ممکن است در آینده اتفاق بیفتد‌ را نشان می‌دهد. مثلاً اگر در زمانی که هر یک از طرفین هر یک از شرایط مندرج در قرارداد اجاره را زیر پا بگذارد یا مخالفت ‌کند چه عواقبی برای آن‌ها دارد.

قوانین حقوقی موجر و مستأجر

چه صاحبخانه باشید یا مستأجر هر دوی شما حقوق و مسئولیت‌هایی دارید که طبق قانون تعیین شده است.برخی قوانین حقوقی موجر و مستأجر عبارت‌اند از:

شما به‌عنوان مالک حق دارید:

میزان اجاره را تعیین کنید.

اجاره توافق شده را در تاریخ سررسید دریافت کنید.

در شرایط خاص اجاره را فسخ کنید.

از تعداد افرادی که قرار است در ملک شما زندگی کنند مطلع شوید.

از هرگونه تعمیرات موردنیاز مطلع شوید.

برای انجام تعمیرات به ملک دسترسی منطقی داشته باشید.

شما به‌عنوان مالک حق ندارید :

بدون اجازه وارد خانه مستأجر خود شوید.

بدون طی‌کردن مراحل قانونی ملک را از  مستأجر خود را بگیرید، حتی اگر اجاره را پرداخت نکرده باشند.

برای ملک بیشتر از نرخ بازار قیمت‌گذاری کنید.

شما به‌عنوان مستأجر حق دارید:

ملکی که اجاره کردید را به شخص دیگر اجاره دهید.

ملکی نیاز به تعمیر داشت و شما در آن زمان نتوانید از آن استفاده کنید می‌توانید قرارداد اجاره را فسخ کنید.

پولی که به‌عنوان پول پیش به صاحب‌خانه داده‌اید را در زمان تخلیه دریافت کنید.

قوانین عرفی موجر و مستأجر

بیشتر قوانین روابط بین موجر و مستأجر در قرارداد اجاره‌ای که دو طرف منعقد می‌کنند بیان شده است. به‌عنوان‌مثال، میزان اجاره بدهی، هزینه‌های دیرکرد، مجاز بودن حیوانات خانگی در ملک شما را مشخص می‌کند. بااین‌حال، علاوه بر رعایت قرارداد خصوصی بین طرفین، رعایت قوانین حقوقی دیگری مثل موارد زیر بر موجر و مستأجر واجب است:

بر اساس حقوق مستأجر، مالکان نمی‌توانند بر اساس نژاد، جنسیت، مذهب، منشأ ملی، ناتوانی یا هر ویژگی دیگری که به‌عنوان وضعیت حمایت شده تحت قوانین حقوق مدنی ایجاد شده است، علیه مستأجران تبعیض قائل شوند.

صاحبخانه‌ها باید مکان قابل سکونت را اجاره دهند و مواردی را که مسئولیت انجام آن را بر عهده گرفتن را باید انجام دهند. اگر مکانی که مستأجر اجاره می‌کند نیاز به تعمیرات و رنگ کردن داشته باشد، و موجر تعهد به انجام آن را داشته باشد ولی از مسئولیت خود شانه خالی کند ممکن است مستأجر بتواند اجاره‌نامه خود را زیر پا بگذارد و یا هزینه تعمیرات را بپردازد تا آپارتمان را قابل سکونت کند و آن پول را از اجاره بدهی کسر کند.

قوانین عرفی موجر و مستأجر

متفاوت بودن قوانین عرفی موجر و مستأجر در هر شهر یا منطقه!

موجر باید سپرده تضمین مستأجر را در مدت مقرر که توسط قانون تعیین شده است، برگرداند.

صاحب‌خانه نمی‌تواند بدون اخطار مناسب و یا بدون رعایت مراحل قضایی مناسب برای تخلیه، مستأجر را بیرون کند.

اینها فقط نمونه کوچکی از مجموعه قوانین روابط موجر و مستأجر است که ممکن است در هر شهر و منطقه‌ای بسته به عرفه آن جا متفاوت باشد.

مسئولیت‌های مستأجر

مستأجر در هنگام اجاره ملک، مسئول موارد زیر است:

پرداخت اجاره‌بها به طور کامل و به‌موقع.

نگهداری ملک در نظم و ترتیب و اعلام نیاز به تعمیرات به صاحبخانه. مستأجران باید به صاحبخانه و کسانی که تعمیرات را انجام می‌دهند، برای رفع مشکلات تعمیر و نگهداری دسترسی داشته باشند.

پرهیز از کارهایی که ممکن است به ملک اجاره شده آسیب بزند، به‌عنوان‌مثال از خشک‌کردن لباس در داخل خانه بدون تهویه مناسب پرهیز کنید، زیرا ممکن است باعث پخش شدن رطوبت شود.

عدم انجام رفتارهای ضداجتماعی.

رعایت شرایط قرارداد اجاره اعم از کتبی یا شفاهی.

اخطار مناسب برای پایان‌دادن به اجاره.

رعایت نظافت و نظم در واحد.

عدم تجاوز به حریم همسایگان خود.

بیشتر بخوانید: وظایف قانونی مستاجر چیست؟

مسئولیت موجر

علاوه بر حقوقی که موجر دارد وظایف و مسئولیت‌هایی هم  نسبت به مستأجر خود دارد. برخی از این مسئولیت‌ها عبارت‌اند از:

مالک باید مستأجر را از هرگونه نقص یا خطرات احتمالی در داخل ساختمان مطلع کند.

قرارداد اجاره هزینه اجاره، زمان اجاره و قوانین مربوط به ملک را تعیین کند.

در برخی کشورها، قوانین اجاره ملک سختگیرانه است. مالکان باید اطمینان حاصل کنند که ملک آنها دارای امکانات و خدمات مناسب است.

خدماتی مانند آب لوله‌کشی، گرمایش، برق و آسانسور عمومی باید حداقل استاندارد را داشته باشند. در غیر این صورت، مقامات ممکن است ملک را غیرقابل‌سکونت اعلام کنند. به‌عبارت‌دیگر مالک مجاز نخواهد بود آن را به مردم اجاره دهد.

ایجاد سازه‌ای مناسب برای ساختمان تا مستأجران در امنیت باشند.

تعمیرات اساسی مثل تعمیرات مربوط به تأسیسات، شوفاژ خانه و آسانسور بر عهده موجر است.

بیشتر بخوانید: حقوق و وظایف موجر در برابر مستاجر

چگونه مستأجر خوبی باشیم؟

در قدم اول برای اینکه مستأجر خوبی باشید باید مسئولیت‌پذیر باشید به این فکر کنید که صاحبخانه، خانه خود را به شما امانت داده است پس در حفظ و نگهداری آن کوتاهی نکنید. آشنایی با اجاره‌نامه و پیروی از دستورالعمل‌های تعیین شده در آن بهترین راهی است که می‌توانید خود را به‌عنوان یک مستأجر خوب معرفی کنید. در نهایت، حفظ یک خط ارتباطی باز و صادقانه با صاحب ملک در این امر به شما کمک می‌کند.

در چه مواردی باید با صاحبخانه تماس گرفت؟

برای درخواست تعمیرات

برای کمک به میانجیگری با یک عامل اجاره

در موارد اضطراری

جمع‌بندی

همه ما می‌دانیم که برای اینکه رابطه‌ای بین موجر و مستأجر وجود داشته باشد، باید قراردادی وجود داشته باشد. اغلب از این قرارداد به‌عنوان اجاره‌نامه یاد می‌شود. در این قرارداد مسئولیت‌ها و وظایفی که هر یک از طرفین باید انجام دهند قید می‌شود. وظایفی که بر عهده موجر است شامل تعیین قرارداد اجاره هزینه اجاره، زمان اجاره و قوانین مربوط به ملک و تعمیرات اساسی مثل تعمیرات مربوط به تأسیسات، شوفاژ خانه و آسانسور است. مستأجر هم وظایف و مسئولیت‌هایی مثل پرداخت اجاره‌بها به طور کامل و به‌موقع، رعایت نظافت و نظم در واحد، عدم انجام رفتارهای ضداجتماعی و احترام به حریم همسایگان دارد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره نرم‌افزار مدیریت ساخمان به سایت شارژبوک مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *