شارژبوک
دسته‌بندی نشده

هر آنچه باید در مورد فرهنگ آپارتمان‌نشینی بدانید

«فلانی اصلاً فرهنگ آپارتمان‌نشینی ندارد!» حتماً شما هم این جمله را بارها شنیده‌اید. شاید سرتان را هم به نشانه تأیید گوینده تکان داده باشید. اما تا حالا از خودتان پرسیده‌اید اصلاً فرهنگ آپارتمان‌نشینی یعنی چه؟ چرا باید فرهنگ آپارتمان‌نشینی داشته باشیم؟ مگر آپارتمان جز تعداد طبقات آن، چه تفاوتی با خانه‌های ویلایی دارد که برای سکونت در آن باید یک فهرست از ویژگی‌های خاص را هم تیک زد؟ چه خوشتان بیاید یا نیاید در آپارتمان با تعداد زیادی آدم‌های مختلف در یک ساختمان زندگی می‌کنید. آدم‌هایی از قوم، فرهنگ و آداب و رسوم و از آن مهم‌تر عادت‌های مختلف! اگر قرار باشد هر کس به شیوه خودش زندگی کند که سنگ روی سنگ بند نمی‌شود. به همین دلیل، بر هر آپارتمان‌نشینی واجب است که درباره فرهنگ آپارتمان‌نشینی بداند. برای مرور متن قوانین آپارتمان‌نشینی با شارژبوک همراه باشید.
فرهنگ آپارتمان‌نشینی درباره مدیر و تصمیمات مجمع عمومی چه می‌گوید؟
مجمع عمومی به هیئتی از مالکان آپارتمان‌ها و نمایندگان آن‌ها می‌گویند که برای آپارتمان تصمیم‌گیری می‌کنند. مثلاً مدیر یا هیئت‌مدیره انتخاب می‌کنند یا برای مسائل و مشکلات ساختمان دنبال راه‌حل می‌گردند. اگر شما مدیر شدید، طبق قوانین آپارتمان‌نشینی و مدیریت ساختمان باید تمام تلاش خود را برای حفظ و اداره ساختمان بکنید. فرهنگ آپارتمان‌نشینی می‌گوید که تصمیمات مدیر باید تابع نظر مجمع عمومی باشد. البته باید دقت کنی که این تصمیمات خلاف قانون تملک آپارتمان‌ها نباشد.
وظیفه مدیر ساختمان برگزاری جلسات ماهیانه برای بررسی وضعیت یا اتخاذ تصمیم‌های جدید برای آپارتمان است. مدیر باید به اعضای مجمع عمومی، از طریق تابلوی اعلانات، پیامک یا ارسال دعوتنامه، زمان و مکان برگزاری جلسات را اطلاع‌رسانی کند. با استفاده از نرم‌افزار مدیریت ساختمان شارژبوک به‌راحتی می‌توانید با کمک سایر همسایه‌ها زمان و تاریخ مناسب را تعیین کنید.
ساکنان آپارتمان اگر به این نتیجه برسند که مدیر ساختمان به‌درستی وظایف خود را انجام نمی‌دهد می‌توانند هر زمان که خواستند آن را عزل کنند؛ در این صورت، باید با برگزاری یک جلسه فوری، برای انتخاب مدیر جدید اقدام کنند. بنابر فرهنگ آپارتمان‌نشینی، ساکنان ساختمان باید به قوانین آپارتمان و مصوبات جلسات عمل کنند. درست است که وظیفه مدیر حفاظت و رسیدگی به مشکلات ساختمان است اما به‌معنی سلب مسئولیت از سایر همسایه‌ها نیست.
با همسایه‌ها خوش‌وبش کنید و به آن‌ها لبخند بزنید
اهمیت همسایه اگر بیشتر از دوستان و اعضای فامیل نباشد کمتر نیست. بنابراین همانطور که با آن‌ها رفتار می‌کنید، با همسایه خود هم رفتار کنید. دور از فرهنگ آپارتمان‌نشینی است که اگر همسایه‌ها را در راه‌پله، آسانسور یا پارکینگ دیدید به آن‌ها سلام نکنید. مسلماً شما هم دوست ندارید همسایه‌تان شما را نادیده بگیرد. اگر بدون سلام و احوال‌پرسی از کنارتان عبور کند، نسبت به او احساس بدی پیدا می‌کنید. رفتار دوستانه و بامحبت با همسایه‌ها از اصول پایه فرهنگ آپارتمان نشینی است. اگر سر پارکینگ یا شیرآبه زباله‌ها عصبانی هستید، خشم خود را کنترل کرده و به آرامی به همسایه خاطی تذکر بدهید. دادوبیداد کردن سر همچین مسئله کوچکی باعث دل‌چرکین‌شدن همسایه‌تان می‌شود.
به حریم خصوصی همسایه‌ها احترام بگذارید. اگر افراد مجرد در ساختمان زندگی می‌کنند، رفت‌وآمد آن‌ها به شما ربطی ندارد. در امور خصوصی همسایه‌ها دخالت نکنید. مثلاً اگر با آن‌ها صمیمی نیستید درباره رشته دانشگاهی بچه همسایه‌تان نظر ندهید. سوال‌هایی نپرسید که همسایه فکر کند در حال تجسس در زندگی او هستید. انجام این کارها باعث می‌شود، همسایه‌ها فکر کنند شما فرهنگ آپارتمان‌نشینی را بلد نیستید.
در عوض به عنوان همسایه هر کاری از دستتان برمی‌آید برای دیگری انجام دهید. مسئولیت‌پذیر باشید و گوشه‌ای از کارها را برعهده بگیرید. مثلاً پیشنهاد خرید گلدان برای حیاط آپارتمان را بدهید یا بگویید نصب سیستم آبیاری باغچه را شما برعهده می‌گیرید. اگر افرادی تازه به آپارتمان اثاث‌کشی کردند، پیشقدم شوید و خودتان را به آن‌ها معرفی کنید. شماره تلفن خود را بدهید و بگویید هر کاری داشتند با شما تماس بگیرند.
قوانین آپارتمان‌نشینی بازی بچه‌ها
تجربه مشترک وحشتناک همه ساکنان طبقات پایین، صدای دویدن و بازی بچه‌های واحدهای بالایی است. گاهی سرتان آن‌قدر با مسئولیت‌های بچه‌ها شلوغ است که فراموش می‌کنید، کف خانه شما، سقف همسایه طبقه پایین‌تان است. در عالم همسایگی درست نیست که همسایه را آن‌قدر کلافه کنید که هر روز برای تذکر دادن به در خانه‌تان بیاید.
برای رعایت فرهنگ آپارتمان‌نشینی، اجازه دهید بچه‌هایتان تنها در ساعت‌های مقررشده در پارکینگ بازی کنند. فراموش نکنید بازی بچه‌ها در راه‌پله، آسانسور و پشت‌بام باعث سلب آرامش سایر همسایه‌ها می‌شود. مسئولیت رفتار فرزاندتان شما هستید، پس ادب و احترام به همسایه‌ها را به آن‌ها یاد دهید.
شارژ را به‌موقع بپردازید
هر آپارتمان برای نگهداری و تعمیرات هزینه‌هایی دارد که هر واحد موظف است سهم خود را بپردازد. براساس ماده ۴ قانون تملک آپارتمان‌ها، هزینه‌های ثابت آپارتمان، به‌طور مساوی بین ساکنین تقسیم شده و هر کس اعم از مالک و مستاجر باید هر ماه آن را به مدیر ساختمان بدهند. شارژ ساختمان صرف سرایدار، تعمیرات آسانسور، نگهداری تأسیسات و… می‌شود.
در حفظ اموال عمومی کوشا باشید
یکی دیگر از وظایف ساکنین آپارتمان، مراقبت از اموال عمومی است. آسانسور، پمپ و مخزن آب، درهای ورود و خروج، باغچه، لابی و استخر به همه ساکنین تعلق دارد. به‌علاوه، کثیف نکردن بخش‌های عمومی ساختمان و حفظ پاکیزگی یکی از اصول مهم در فرهنگ آپارتمان‌نشینی است و عدم رعایت آن حق دیگران را ضایع می‌کند.
به قوانین آپارتمان احترام بگذارید
قوانین هر آپارتمان توسط مجمع عمومی تعیین می‌شود. بنابراین قوانین هر آپارتمان با آپارتمان دیگر متفاوت است. اگر نگهداری حیوانات خانگی در آپارتمان دوست شما مشکلی ندارد دلیلی ندارد که جزء موارد ممنوعه در آپارتمان محل زندگی شما نباشد. اگر بارها در جلسات گفته شده که نباید از پارکینگ دیگری استفاده کنید به هیچ‌وجه ماشین خود را در پارکینگ همسایه‌ها پارک نکنید. حتی اگر خیلی عجله داشتید یا ناچار بودید.
کلام آخر
همانطور که دیدید، فرهنگ آپارتمان‌نشینی چیزی جز رعایت حقوق دیگران و عمل به وظایفتان به‌عنوان عضوی از جامعه آپارتمان‌نشین نیست. با انجام این کارها همه چیز سر نظم پیش می‌رود و همه از یکدیگر راضی هستند. توصیه‌های آپارتمان‌نشینی تمامی ندارد. اما به‌عنوان حرف آخر، اگر هنوز یک قانون کلی برای رعایت فرهنگ آپارتمان‌نشینی ندارید، به مدیر ساختمان پیشنهاد تصویب یک منشور فرهنگ آپارتمان‌نشینی را بدهید. با داشتن یک منشور مکتوب، همه از حقوق خود باخبر شده و دیگر کسی در وظایف خود کوتاهی نخواهد کرد.

 

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *