شارژبوک
آموزشی

چگونه یک مدیر ساختمان خوب باشیم؟

ویژگی های یک مدیر ساختمان خوب

در گذشته خانه‌ها تعداد واحد کمی داشتند. برخی خانه‌ها هم که کلاً یک یا دوطبقه بودند. کنتورها نیز مجزا بود و همسایه‌ها با کمک هم به نظافت ساختمان کمک می‌کردند. با گسترش شهرها، ساختمان‌هایی با تعداد واحد بسیار زیاد به وجود آمدند. در حال حاضر هر ساختمان بین 10 الی 20 واحد به‌صورت میانگین دارند. مشاعات و موارد تعمیری مختلف باعث می‌شوند تا نیاز به یک مدیریت واحد ایجاد شود. در چنین شرایطی باید بر اساس آرای ساکنین، یک نفر را به‌عنوان مدیر ساختمان انتخاب کرد. مدیر ساختمان وظایفی به عهده دارد و حتی می‌تواند برای کاری که انجام می‌دهد، حقوق نیز دریافت کند! باتوجه‌به اینکه مدیریت ساختمان یک موضوع جدید در فرهنگ شهرنشینی است، باید به‌صورت دقیق به آن پرداخت. خصوصیات مدیر ساختمان چیست؟ مدیر ساختمان بی فرهنگ به چه کسی گفته می‌شود؟ در این مقاله با شارژبوک همراه باشید تا ببینیم چگونه مدیر ساختمان خوبی باشیم؟

مدیر ساختمان کیست؟

پیش از آنکه بخواهیم درباره خصوصیت مدیر ساختمان خوب صحبت کنیم، باید در ابتدا ببینیم که مدیر ساختمان کیست؟ باتوجه‌به تجربه، تعاریف مختلفی از مدیر ساختمان در ذهن ما وجود دارد. خب از نظر شما مدیر ساختمان کیست؟ ابتدا چند پاسخ در ذهن خود داشته باشید. شاید شما مدیر ساختمان را کسی بدانید که هزینه آب، برق و گاز مشاع را بر اساس تعداد واحد و نفرات تقسیم می‌کند. شاید کسی باشد که مسئولیت نظافت و امنیت ساختمان را به عهده دارد. شاید هم به‌صورت ساده بتوان گفت کسی که به او شارژ پرداخت می‌کنیم، مدیر ساختمان است. تمامی این پاسخ‌ها می‌توانند صحیح باشند؛ اما در این بخش قصد داریم تا توضیح بسیار واضح و کاملی را به شما ارائه دهیم.

هرسال یک‌بار، تمامی ساکنین مجتمع در یک جلسه جمع می‌شوند. در این جلسه، ساکنین تصمیم می‌گیرند که چه کسی تا سال بعد مدیریت ساختمان را به عهده داشته باشد. این سیستم کاملاً بر اساس رأی‌گیری آزاد انجام می‌شود. انتخاب درباره اینکه چه کسی مجدداً بعد از چند سال مدیریت ساختمان باشد، هیچ اشکالی ندارد. همه چیز باید بر اساس نظر جمع باشد. جالب است بدانید که بر اساس قانون شهروندی، مدیر ساختمان را حتی از افراد حقیقی و حقوقی خارج از مجتمع نیز می‌توان انتخاب کرد.

مدیر ساختمان

انتخاب مدیر ساختمان بر اساس آرای ساکنین!

مجمع‌عمومی ساختمان می‌تواند به‌جای یک مدیر ساختمان، چند مدیر را نیز انتخاب کند و به‌نوعی هیئت‌مدیره تشکیل دهد. هیئت‌مدیره نیز دارای همان اختیاراتی است که یک مدیر ساختمان می‌تواند داشته باشد. مدیر ساختمان پس از انتصاب، وظایفی را به عهده خواهد داشت. در ادامه درباره وظایف و اختیارات مدیر ساختمان به‌صورت مختصر صحبت می‌کنیم. پس از آن درباره خصوصیت

ویژگی های مدیر ساختمان خوب چیست؟

متأسفانه برخی افراد زمانی که در پست مدیریت ساختمان قرار می‌گیرند، به‌جای آنکه وظایف خود را انجام دهند، مشکلات بیشتری را هم برای ساختمان به وجود می‌آورند. خب سؤال اینجاست که خصوصیات مدیر خوب چست؟ چگونه مدیر ساختمان خوبی باشیم؟ چه چیزهایی تفاوت بین مدیر ساختمان بی فرهنگ و خوب را ایجاد می‌کنند؟

  1. به رأی‌گیری سالانه پایبند باشد

یک مدیر ساختمان باید به رأی‌گیری سالانه پایبند باشد. برخی افراد این موضوع را فراموش می‌کنند. باتوجه‌به اینکه برخی سکنه مستأجر هستند و بعد مدتی ساختمان را ترک می‌کنند، آن‌ها نیز به این موضوع اهمیت نمی‌دهند. مدیر ساختمان شایسته کسی است که به رأی‌گیری سالانه پایبند باشد. همه‌ساله یک روز خاص برای رأی‌گیری در ساختمان باید تعیین شود. طی این جلسه، تمامی اعضای ساختمان باید حضور داشته باشند. یک سری افراد می‌توانند کاندیدای رأی‌گیری شوند. همان‌طور که اشاره کردیم، این افراد لزوماً نباید ساکن ساختمان باشند. افراد حقیقی و حقوقی دیگر نیز می‌توانند در رأی‌گیری مجمع عمومی آپارتمان به‌عنوان کاندیدا شرکت کنند. پس از آن مدیریت بر اساس آرای ساکنین مشخص می‌شود. این رأی‌گیری باید بدون نام انجام شود تا کدورت به وجود نیاورد. یک مدیر ساختمان خوب کسی است که بدون اینکه کسی از او بخواهد، همه‌ساله رأی‌گیری را به‌صورت کاملاً واضح و عادلانه انجام دهد.

  1. تفاوتی بین مستأجر و مالک نگذارد

متأسفانه دیده می‌شود که برخی از مدیران ساختمان، تفاوتی بسیار خاص بین مستأجران و مالکان قائل می‌شوند. لازم به ذکر است که از نظر قانونی، یک مستأجر تا زمانی که در واحد خود حضور دارد، می‌تواند در جلسات ساختمان شرکت کند و حق رأی داشته باشد. حتی برای تصمیم‌گیری‌های کلی که شامل هزینه می‌شوند نیز مستأجر می‌تواند از جانب مالک خود صحبت کند و نظر دهد. در برخی موارد دیده می‌شود که مدیران ساختمان در جلسات مهم، مستأجران را دعوت نمی‌کنند. این موضوع نشانه بی‌فرهنگی است. تمامی ساکنین حق شرکت و نظر در جلسات ساختمان را دارند.

بیشتر بخوانیدحقوق و وظایف موجر در برابر مستاجر

  1. پست خود را واگذار نکند و از آن سر باز نزند

مسئولیت‌پذیری یک خصوصیت  مهم برای مدیر ساختمان به‌حساب می‌آید. مدیر ساختمان یک مسئولیت را به دوش می‌کشد. به همین خاطر نباید در طول دوران خدمت خود، از مسئولیت سرباز بزند و یا مسئولیت خود را به فرد دیگری واگذار کند. واگذاری مدیریت ساختمان فقط با رأی مستقیم سکنه امکان‌پذیر است. حتی اگر به دلایل بسیار جدی مدیر ساختمان قادر به ادامه پست خود نباشد، باید درخواست تشکیل جلسه و رأی‌گیری مجدد بدهد.

  1. شفافیت مالی

شفافیت مالی یکی از مهم‌ترین خصوصیات مدیر ساختمان به‌حساب می‌آید. اگر می‌خواهید بدانید که چگونه مدیر ساختمان خوبی باشیم باید شفافیت مالی را رعایت کنیم. همان‌طور که می‌دانید، ساختمان یک صندوق عمومی دارد. مبالغ شارژ وارد این صندوق می‌شود. از این صندوق برای تعمیرات ساختمان، هزینه نگهداری و بعضاً برق و آب عمومی استفاده می‌کنند. حتی ممکن است هزینه سرایداری نیز از همین صندوق پرداخت شود.

بیشتر بخوانیدراهنمای کامل روش محاسبه شارژ ساختمان

شفافیت مالی

شفافیت مالی از مهم‌ترین خصوصیات مدیر ساختمان!

تمامی ساکنین مجتمع باید بدانند هر ریال پولی که به‌عنوان شارژ ساختمان پرداخت می‌کنند، صرف چه چیزی می‌شود. همچنین همواره هریک از ساکنین می‌توانند درخواست رویت صورت‌حساب‌های مالی و مانده صندوق را داشته باشند. یک مدیر ساختمان بی فرهنگ بدون ارائه فاکتور رسمی مخارج را اعلام می‌کند. این موضوع ممکن است باعث ایجاد حس بی‌اعتمادی به مدیر ساختمان شود. تمامی قبوض مشترک باید به‌صورت کامل به رویت تمامی ساکنین در بیایند و سپس در مخارج قرار بگیرند. تمامی مخارج را باید با ارائه فاکتور رسمی به ساکنین اعمال شوند.

  1. از موقعیت خود سوءاستفاده نکند

متأسفانه برخی افراد زمانی که مدیر ساختمان می‌شوند، از موقعیت خود سوءاستفاده می‌کنند. وقتی که خصوصیات مهم یک مدیر ساختمان را بررسی می‌کنیم، باید بگوییم که نباید مدیر ساختمان از نظر اختیارات با افراد دیگر تفاوت داشته باشد. یعنی اینکه یک فرد مدیر ساختمان است، دلیل نمی‌شود که از پارکینگ‌ها، مشاعات و … استفاده بیشتری داشته باشد. این موضوع بسیار اهمیت دارد. در حقیقت هیچ یک از ساکنین حاضر نیستند تا این موضوع را تحمل کنند.

  1. همه را به یک‌چشم ببیند

چه در مجتمع‌های مسکونی، چه اداری و چه تجاری، روابط خاصی بین افراد مختلف شکل می‌گیرد. این موضوع را نمی‌توان نادیده گرفت. به همین خاطر گاهی افرادی که مدیریت ساختمان را به عهده می‌گیرند، به افرادی که ارتباط بهتری دارند، امتیازهای بیشتری می‌دهند. این یک کار بسیار ناشایست و نامناسب است.

  1. به‌صورت انفرادی تصمیم نگیرد

در نهایت باید گفت یک مدیر خوب کسی است که تک‌روی نمی‌کند. او در تصمیم‌گیری‌های مهم باید با سایر ساکنین مشورت کند و البته نظر آن‌ها را نیز در نظر بگیرد.

کلام آخر

خب دوستان عزیز، به‌صورت کامل با ویژگی‌های یک مدیر ساختمان خوب و بافرهنگ آشنا شدید. به یاد داشته باشید که با تمامی این اوصاف، مدیر ساختمان فردی زحمت‌کش است که مسئولیت ساختمان را به دوش می‌کشد. درعین‌حال نباید از پست خود سوءاستفاده کند و شفافیت مالی داشته باشد.

برای آشنایی با نرم افزار مدیریت ساختمان می‌توانید به صفحه اصلی سایت شارژبوک مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *