شارژبوک
عمومی

٢٠ گیاه آپارتمانی که خانه تان را سبز می​کند

زیباترین گیاهان آپارتمانی

کاف​ی است سری به صفحات دکوراسیون خانه دراینستاگرام بزنید. درهر گوش​ه و کناری گیاهانی آویزان بابرگ​های پهن یا گلدان​های بزرگ و کوچکی را م​ی بینید که به فضای اتاق و تصویر زندگی می بخشند. فرقی نم​ی کند که یک پنتهاوس ۵٠٠ متری دارید یا آپارتمانی ۵۵ متری، به راحتی می‌​توانید گیاه متناسب با خانه ودکوراسیون خود را پیدا کنید. تا به ​حال وقتی درطبیعت هستید به این نکته توجه کرده ​اید که چقدر راحت​تر نفس می کشید، بهتر تمرکز می کنید و شادی بیشتری را احساس می​کنید؟ گیاهان آپارتمانی سلامت روانی و جسمی شما را بهبود می​دهند. دنبال بهترین گیاهان آپارتمانی هستید تا نور سبز خانه کوچکتان باشند؟ با مقاله معرفی ٢٠گیاه آپارتمانی که خانه تان راسبزمی کند، با شارژبوک همراه باشید.

١-پوتوس

به این گیاه آپارتمانی پوتوس طلایی یا پیچک شیطان هم گفته می شود. اگر دنبال گیاهی هستید که علاوه بر زیبایی، سموم محیط را جذب کند، پوتوس انتخاب مناسبی است. برگهای ابلق مرکب زردِ تند و سفید مایل به کرم پوتوس در همان لحظه اول، رن​گوروی خانه را تغییر می دهد. پوتوس در آب، گلدان و سبدهای آویز رشد می کند. اگر از آن دسته آدم​هایی هستید که هیچ گیاهی از دستتان جان سالم به ​در نمی ​برد، نگران نباشید. کشتن پوتوس طلایی سخت​تر از زنده نگهداشتن آن است. اگر دنبال تکثیر گل​های آپارتمانی

هستید، یک گلدان پوتوس بخرید و با قلمه ​زدن یا خوابانیدن آن را تکثیر کنید.

٢- نخل فونیکس )نخل ققنوس(

نخ​ل های زینتی کوتوله فونیکس، نوزادان خانواده نخل هستید. اگر دنبال گیاهان آپارتمانی سایه ​دوست می​گردید، نخل ققنوس را مدنظر داشته باشید. نخل فونیکس از گیاهان جنوب شرقی آسیاست و در سایه از ١متر تا ٣ متر رشد می کند.

٣-اسپاتی فیلوم یا گل چمچم​ه ای

اگردنبال گیاهان آپارتمانی مقاوم به کم ​نوری می گردید،گل چمچمه ​ای را درنظرداشته باشید. این گیاه علاوه ​بر بر​گهای سبز و براق، گل هم می دهد. اسپاتی فیلوم را می توانید با آبیاری هفتگی شاداب نگهدارید. هر بهار به این گیاه آپارتمانی مقداری کود دهید تا شکوفه ​هایی که بعداً تبدیل به گل سفید می شوند را تقویت کنید.

۴-فیلودندرون

برگ​های قلبی شکل گیاه آپارتمانی فیلودندرون زیبایی حیرت​ انگیزی به فضای داخلی آپارتمان شما می دهند. فیلو در زبان یونانی یعنی عشق و این گیاه از خانواده گل شیپوریان است. فیلوندرون فقط به کمی آب و تابش غیرمستقیم نور خورشید نیاز دارد.

۵- گندمی

گندمی از آن گیاهانی است که سریع رشد می​کنند و خیلی زود برگ می​دهند. حتی می​توانید انتظار دیدن گلهای سفید کوچک را هم داشته باشید. به این گیاهان آپارتمانی گل عنکبوتی نیز گفته می شود. گیاه آپارتمانی گندمی گزینه مناسبی برای تازه​ کارها و کسانی است که سابقه خوبی در زمینه نگهداری از گیاهان ندارند. آن​ها زیر نور خورشید غیر مستقیم رشد می​کنند و تقریباً در هر شرایطی زنده می​مانند )دیده شده که گندمی در دمای پایین​تر از ٢ درجه سانتی​گراد هم زنده می ماند(. گندمی یکی از زیباترین گیاهان آپارتمانی

برای تصفیه هوا به ​شمار می​رود و با گازهای سمی مانند بنزن، مونوکسید کربن و زایلین مبارزه می کند.

۶- گل داوودی

گل داوودی یکی از محبوب​ترین و زیباترین گیاهان آپارتمانی است که بیشتر در شرق آسیا و شمال ​شرقی اروپا می روید. از رنگ​های متنوع و دلربای گل داوودی نه تنها برای گلارایی می​توانید استفاده کنید بلکه نگهداری از آن در آپارتمان راحت و آسان است. اگر یک دستگاه تصفیه هوای طبیعی می خواهید، یک گلدان گل داوودی بخرید. آ ​نها از جریان هوا، نور غیرمستقیم آفتاب و آبیاری با آب گرم لذت می‌برند.

٧-فیکوس

این درختچه های همیشه سبز بورگاندی از هند نشأت گرفتهاند. فیکوس گیاهی بسیار مقاوم است که روشنایی و نور فیلترشده و آبیاری
هفتگی در تابستان و آبیاری دو هفته یکبار در تابستان را دوست دارد.

٨- سرخس برگ شمشیری

این سرخس که به آسانی رشد میکند، به خاطر برگهای شمشیری معروف است که آن را برای قراردادن در سبد یا پایه آویز مناسب میکند. سرخس برگ شمشیری در محیطهای مرطوب رشد میکند و میزان به رطوبت یکسان نیاز دارد. این گیاه آپارتمانی را با
خاک مرطوب و مه رقیق سطحی راضی نگهدارید. سرخش برگ شمشیری از جمله گیاهان آپارتمانی مقاوم به کم نوری است که می توانید آنها را در معرض نور غیرمستقیم خورشید در نزدیکی پنجره، بالکن و پاسیو قرار دهید. برای کمک به رویش مجدد و رشد سرخس برگ شمشیری، برگهای این گیاه را در فصل تابستان حدود ۵ سانتیمتر کوتاه کنید.

٩-نخل پروانه یا نخل اریکا

تاثیر شگفت انگیز نخل پروانه، در دفع سموم هوا آ​نقدر چشمگیر است که به آن نیروگاه تصفیه هوا می گویند. اگر حیوانات خانگی دارید و نگران سلامتی آ ​نها به ​خاطر سمی بودن برخی از گیاهان آپارتمانی هستید، اصلا نگران نباشید. نخل پروانه برای سگ و گربه مضر و سمی نمی باشد. برای مراقبت از نخل اریکا، در طول تابستان چندین بار در هفته به آن آب دهید، اما در زمستان این میزان را کمتر کنید.

١٠- آناناس زینتی

مطالعه اخیر ناسا نشان می​دهد که گیاه آناناسی، به خروپف پایان می​دهد. آناناس زینتی، با تولید اکسیژن، کیفیت هوا را در شب افزایش می دهد که باعث بهبود کیفیت خواب شب می​شود و در نتیجه خروپف را قطع می​کند. این گیاهان بسیارمقاوم هستند و با مقدار کمی آب زنده می مانند.

١١- گل برگ ذرتی

قد این گیاه تا ۴ متر بلند می شود و می توانید برای فضاهای خالی و بزرگ از آن استفاده کنید. گل برگ ذرتی عاشق نور غیرمستقیم خورشید است و تحت هیچ شرایطی نباید در معرض نور مستقیم قرار بگیرد. در ماه​های گرم سال، هفته ای یکبار به آن آب دهید. مراقب باشید که مقدار زیاد آب، باعث پوسیدگی ریشه گل برگ ذرتی می​شود.

١٢- بنجامین

حتماً آوازه زیبایی، شماره ١٢ فهرست ٢٠ گیاه آپارتمانی که خانه شما را سبز می کنند، را شنیده ​اید. بنجامین از گیاهان فیکوس بومی جنوب شرق آسیاست که در داخل خانه رشد می کنند و قد آ​نها از ۶٠ سانتی متر تا ٣ متر می رسد. مانند بسیاری از گیاهان تصفیه​ کننده هوا، بنجامین روشنایی و نور مستقیم را ترجیح می​دهد. برای مراقبت هر هفته آ​نها آبیاری کنید و دقت کنید که در فاصله هر آبیاری، خاک آن کاملا خشک شود.

١٣- گیاه مار

گیاه مار که به آن زبان مادر شوهر نیز می​گویند یک گیاه شاداب و پرطراوت است که تا دو متر ارتفاع پیدا می​کند. اگر وقت زیادی برای نگهداری از گیاهان ندارید این گیاه مقاوم، با بی ​توجهی هم خوب رشد می کند. برخلاف برخی گیاهان نازک نارنجی نیست. آ​نها را در جایی قرار دهید که تابش نور مستقیم برای چند ساعت روی آن​ها باشد. گیاه مار را در آب غرق نکنید. چون با شرایط خشکی هم سازگاری دارند.

١۴-آلوئ​هورا

آلوئهورا فقط به دلیل خاصیت ضد التهابی که در ترمیم زخمها دارد و به آفتاب سوختگی کمک میکند مفید نیست، بلکه به نظر می رسد که در سمزدایی هم تاثیر دارد. این گیاه در فضای گرم و با نور مناسب رشد میکند. اگر آلودگی و مواد شیمیایی مضر در هوا زیاد باشد، روی برگهای گیاه آلوئهوار، لکه های قهوهای ایجاد میشود.

١۵- پاپیتال یا عشقه معمولی

پیچک انگلیسی، پاپیتال یا عشقه بیشتر به​خاطر دیوار نوردی ​هایش مشهور است. پاپیتال در گلدا​ن های کوچک به خوبی رشد م​یکند و مکا​نهای شلوغ را ترجیح می​دهد. هر چند روز یکبار به گیاه پاپیتال خود یک لیوان آب دهید و از زیبایی آن​ها لذت ببرید.

١۶- گل فلامینگو

گیاه آپارتمانی فلامینگو از هر ٣۶۵ روز ٣٠٠ روز گل می​دهد. این گیاه، عاشق نور خورشید غیر مستقیم و روشنایی است که هفته​ ای یک تا دو بار به آب نیاز دارد. گل فلامینگو در شرایط مرطوب مانند حمام و آشپزخانه بدون هیچ مشکلی زندگی و رشد می کند.

١٧-نخل راپیس

وقتی صحبت از تمیزکنند ​ههای هوا می شود، نخل راپیس یک گزینه عالی است. بر خلاف باورهای رایج، این نخل ها درجه هوای سردتر از ١۵ تا ٢٣ درجه را ترجیح می دهند.

١٨- آگلونما یا نخشید

این گیاه همیشه سبز چینی انواع مختلفی دارد و بهراحتی در آپارتمان های کوچک با نور کم رشد میکند. آنها هر شرایطی را تحمل می کنند اما در خاکی که دارای زهکشی مناسب، دارای درجه حرارت مرطوب و دارای شرایط نور متوسط تا کم باشد، رشد بهتری دارند.

١٩- سرخس آبلیتراتا

سرخس آبلیتراتا از گیاهان بومی استرالیاست که هم در فضای خارج از منزل و هم داخل آپارتمان رشد می کند. نگهداری از این سرخس برای تازه ​کارها ومبتدیان بسیارراحت است،زیرا شاخه های راست و باریک منحصر به فرد آن به مراقبت کمی نیاز دارد. نیازی به هرس یا برش سرخس آبلیتراتا نیست اما مطمئن شوید که با آب فراوان و خاک مرطوب از آن نگهداری م ​یکنید.

٢٠- بامبو

بامبوهاعلاو​ه برمناسب حیوانات خانگی بودن،ازمعدود پاک کنند​ه های هوایی هستند که دوز کمی از نورمستقیم خورشید را دوست دارند. اگر مینیمالیست هستید، یک گلدان کوچک بامبو بخرید.

قیمت گیاهان آپارتمانی

اگر به خاطر قیمت گل​های آپارتمانی، در انتخاب یک گیاه تردید دارید، باید بگوییم که قیمت این گیاهان به شرایط نگهداری، جنس

گلدان، فص​لهای رویش، میزان سازگاری با نور و رطوبت محیط بستگی دارد. اگر بودجه محدودی دارید، گلدا​نهای ساده و کوچک​ تر را انتخاب کنید. پیچک​ها گزینه ارزانی هستند که در هر شرایطی رشد می​کنند.

کلام آخر

فراموش نکنید که وجود گیاهان آپارتمانی علاوه بر رنگ ​بخشیدن به خانه، استرس شما را هم کاهش می​دهند. دیدن گیاهان و لمس گل​ های آپارتمانی، سرعت بهبودی از یک بیماری، آسیب و جراحی را بیشر می​کند. علاوه بر همه این ها، روح شما را تازه و اکسیژن مورد نیاز خان​ه تان را تا زه میکند. فکرش را کنید،بعد از یکروز کاری سخت، یک لیوان نوشیدنی گرم وموسیقی گوش​نواز کنار گلدا​ن های سرسبز، چقدر می​چسبد!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *