شارژبوک
دسته‌بندی نشده

نحوه تذکر به مزاحمت همسایه

نحوه تذکر به مزاحمت همسایه

یکی از پیامدهای زندگی در شهرهای پرجمعیت این است که حتی اگر همسایه‌های خود را نشناسید، احتمالاً می‌توانید صدای آنها را از طریق راهروها و دیوارهای مجاور بشنوید. آیا با همسایه خود مشکل دارید؟ آیا از طرف همسایه خود احساس آزار و اذیت می‌کنید؟ چگونه تذکر به مزاحمت همسایه دهم؟ تنش بین همسایگان به دلیل تفاوت سطح فرهنگ با یک‌دیگر بسیار مرسوم است و اگر شما به دنبال پیدا کردن جواب سوالات این‌چنینی هستید مطالعه این مقاله را به شما توصیه می‌کنیم پس با ما همراه باشید.

همسایه کیست؟

بهتر است قبل از هر چیز بدانیم که اصلاً به چه کسانی همسایه می‌گویند. در لغت به کسانی که در نزدیکی شما زندگی می‌کنند همسایه می‌گویند. هیئت‌مدیره ساختمان برای جلوگیری از اختلاف بین همسایه‌ها قوانینی را وضع می‌کند و هرکسی که این قوانین را رعایت نکند به همسایه آزاری متهم می‌شود.

حقوق و تکالیف همسایگان نسبت به یکدیگر

وظایف همسایگان نسبت به یکدیگر شامل رعایت موارد زیر است:

در هنگام بیماری و مشکلات به یک‌دیگر کمک کنید.

اگر قصد برگزاری مراسم یا مهمانی دارید از قبل به همسایگان خود اطلاع دهید.

سعی کنید هرگونه سروصدایی را در داخل خانه خود نگه دارید.

نظافت را رعایت کنید مثلا زباله‌های خود را در فضاهای عمومی مثل راهرو، راه‌پله، آسانسور، باغچه نیندازید.

پرداخت به‌موقع شارژ و هزینه‌های ساختمان

رعایت نظم در محل‌های عمومی

رعایت و احترام به قانون و مقررات مربوط به ساختمان

مؤدب و خوش‌رفتار و رئوف باشند.

از حال یکدیگر باخبر و در کارها یاری‌رسان یکدیگر باشند.

انواع مزاحمت در آپارتمان‌نشینی

آزار و اذیت می‌تواند به اشکال مختلف رخ دهد. برخی از آن‌ها می‌تواند شامل انواع رفتارهای زیر باشد:

تهدید به خشونت علیه شما یا عمل خشونت‌آمیز واقعی علیه شما

رفتار نامناسب یا  استفاده از کلمات توهین‌آمیز

افترا و تهمت

استفاده بدون اجازه اموال دیگران

تهدید به آسیب رساندن به اموال و دارایی‌های شما یا آسیب واقعی به آنها

ایجاد سروصدا زیاد در ساعات استراحت ساکنین به‌ویژه شب‌ها

عدم رعایت بهداشت در قسمت مشاعات

شانه خالی‌کردن از هزینه‌های مشترک ساختمان

استفاده از پارکینگ سایر ساکنین

انجام کارهای غیرقانونی مثل مصرف مواد مخدر، مشروبات الکلی

مزاحمت در آپارتمان‌نشینی

رعایت حقوق همسایگی با ایجاد مزاحمت نکردن برای آنها

اساساً آزار و اذیت می‌تواند هر نوع رفتار یا اقدامی باشد که نسبت به شما انجام می‌شود که احساس امنیت و آرامش شما را تهدید می‌کند یا باعث ناراحتی غیرضروری شما می‌شود.

بیشتر بخوانید:‌ در صورت اختلاف میان همسایه‌ها باید چه‌کار کرد؟

قوانین سروصدا در آپارتمان‌نشینی

سروصدا احتمالاً رایج‌ترین منبع اختلاف بین همسایگان است. اگر ایجاد سروصدا باعث مزاحمت شما می‌شود، معمولاً بهترین کار این است که از همسایه خود بخواهید سروصدای خود را کاهش دهد یا از ایجاد سروصدا در ساعات خاصی از روز خودداری کند. اگر این کار  را نکرد، بسته به شرایط اقدامات دیگری را باید انجام دهید. به‌طورکلی طبق قانون باید از ایجاد مزاحمت و سروصدای زیاد پرهیز کرد. در غیر این صورت می‌توان به جرم مزاحمت و سلب آسایش از آن فرد شکایت کرد و قانون برای وی مجازاتی مثل حبس و حتی گاهی اوقات شلاق در نظر گرفته است.

بیشتر بخوانید: بایدها و نبایدهای قوانین مدیریت ساختمان مسکونی

نحوه تذکر به مزاحمت همسایه

چند مرحله برای تذکر به مزاحمت همسایه‌ها به شما پیشنهاد می‌دهیم:

در گام اول با آنها صحبت کنید: در مرحله اول برای تذکر به مزاحمت همسایه سعی کنید با او با آرامش برخورد کنید. برخی از مسائل با همسایگان را می‌توان بدون سروصدا حل کرد. همسایگان شما ممکن است ندانند که موسیقی آن‌ها خیلی بلند است یا اینکه حیوانات خانگی آن‌ها شما را آزار می‌دهند. در مواردی از این‌ قبیل، صحبت با همسایگان می‌تواند ایده خوبی باشد، اما اگر رفتارهای آن‌ها پرخاشگرانه به نظر می‌رسند یا نسبت به شما یا خانواده‌تان توهین می‌کنند، توصیه به این کار  نمی‌شود.

با سایر همسایگان متحد شوید: اگر به‌صورت خصوصی و با حرف‌ زدن با او به نتیجه نرسیدید و  اگر رفتار آزاردهنده او مداوم باشد، به‌احتمال زیاد سایر همسایگان نیز بخواهند جلوی آن را بگیرند. با همسایگان دیگر صحبت کنید و یک شکایت گروهی بنویسید  هرچه افراد بیشتری آن را امضا کنند، رد کردن آن دشوارتر خواهد بود.

با صاحب‌خانه خود مشورت کنید: برای حل این موضوع از صاحب‌خانه خود کمک بگیرید و از او بخواهید تا مالک همسایه مزاحم به او تذکر دهد. زیرا در این‌گونه مسائل قدرت صاحب‌خانه‌ها بیشتر است و می‌تواند با زور و اجبار هم که شده همسایه متخلف را از انجام کارهای آزاردهنده باز دارد. اما همه این کارها به شرطی است که همسایه متخلف هم مستاجر باشد.

از هیئت‌مدیره ساختمان کمک بخواهید: هیئت‌مدیره ساختمان می‌تواند با تذکر به مزاحمت همسایه بر کاهش تخلفات آن تأثیرگذار باشد و با قدرت بیشتری که دارد جلوی بی‌نظمی‌های او را بگیرد.

به پلیس گزارش دهید: اگر وضعیت تشدید شد و به پرخاشگری، خشونت یا تهدید به خشونت تبدیل شد، باید به پلیس اطلاع دهید. پس از ثبت گزارش، یک افسر پلیس برای جمع‌آوری جزئیات بیشتر و گرفتن اظهارات می‌آید. اگر وضعیت به‌اندازه کافی هشداردهنده باشد، حتی ممکن است اقدام فوری انجام دهند.

بیشتر بخوانید: مدیر ساختمان کیست؟

اثبات مزاحمت به چه صورت است؟

تا آن‌جا که می‌توانید شواهد و مدارک مربوط به آزار و اذیت جمع‌آوری کنید: شاهدان، صداهای ضبط شده و کلیپ‌های ویدئویی، فیلم‌های دوربین مداربسته؛ سایر پیام‌های متنی، عکس‌های آسیب و غیره.

تمام اتفاقات (ردیف‌ها، کلمات و حرکات استفاده شده، کارهای انجام شده و غیره)  را یادداشت کنید .

تا جایی که ممکن است جزئیات را ارائه دهید مثل تاریخ، زمان، مکان، دقیقاً چه اتفاقی افتاده است، چه کسی شاهد آن بوده است، نگرش طرف مقابل و غیر.

نحوه اثبات مزاحمت

جمع آوری شواهد و مدارک مربوط به آزار و اذیت برای اثبات مزاحمت همسایه!

اطلاعات مفیدی در مورد همسایگان خود جمع‌آوری کنید، مانند اظهارات آن‌ها در رسانه‌های اجتماعی، چیزهایی که سایر همسایگان در مورد آن‌ها گفته‌اند و غیره.

اگر بخواهید از همسایه موردنظر شکایت کنید، باید مدرکی دال بر این مشکل داشته باشید، مگر این‌که بخواهید رفتار آزاردهنده او را در حین انجام گزارش دهید. برای داشتن مدرک، باید آزار و اذیت در حال وقوع را مستند کنید. پلیس یا قاضی نمی‌توانند هر چیزی را که می‌گویید بدیهی بدانند.

 

قوانین شکایت از همسایه

اگر توسط همسایه خود مورد آزار و اذیت قرار گرفتید چه باید بکنید؟ در اینجا چند راه وجود دارد که می‌توانید برای تذکر به مزاحمت همسایه از آن‌ها استفاده کنید:

سعی کنید موضوع را به‌صورت دوستانه حل کنید. اگر بتوانید موضوع را دوستانه با همسایه خود حل‌وفصل کنید، بهترین کار را انجام داده‌اید، زیرا اگر کار به دادگاه بکشد می‌تواند گران و زمان بر باشد.

اگر صحبت دوستانه نتیجه‌ای برای شما نداشت می‌توانید با پلیس تماس بگیرید. پلیس می‌تواند به خانه آن‌ها برسد و موضوع را بررسی کند. در بسیاری از موارد، پلیس می‌تواند مواردی را که ممکن است باعث آزار شما شود، در صورت وجود، مصادره کند.

سعی کنید آرامش خود را حفظ کرده و اصلاً با یکدیگر درگیر نشوید. زیرا درگیری شما با یکدیگر باعث پیچیدگی بیشتر دعوا و اختلافات می‌شود.

در نهایت می‌توانید با رفتن به شورای حل اختلاف یا دادسرا  از همسایه مزاحم خود شکایت کنید. با پرکردن فرم درخواست شکایت شما تنظیم و در مراحل رسیدگی قرار می‌گیرد و بعد در تاریخ مقرر شما و  کسی که از آن شکایت کردید را برای بررسی موضوع فرامی‌خوانند.

جمع‌بندی

در جامعه‌ای که مردم تمایل دارند در نزدیکی یکدیگر در شهرها و شهرک‌ها زندگی کنند، ممکن است درگیری‌ها و اختلافاتی به وجود بیاید. در برخی شرایط، افراد ممکن است عمداً به‌منظور ایجاد نزاع و ایجاد مزاحمت با ایجاد اختلال در آرامش عمومی یا سبک زندگی همسایگان، دست به رفتار آزاردهنده بزنند. باید به یاد داشته باشید بهتر است که در قدم اول اگر همسایه شما باعث ایجاد مزاحمت می‌شود، ابتدا در مورد مشکل با آن‌ها صحبت کنید و مؤدبانه از آن‌ها بخواهید مزاحمت را متوقف یا آن را برطرف کنند. اگر این کار موفقیت‌آمیز نبود، از سایر همسایگان و یا هیئت‌مدیره کمک به خواهید. اگر باز هم رفتارها و آزارهای خود را ادامه داد می‌توانید با طرح شکایت از او غرامت بگیرید. در آخر باید بدانیم که زندگی آپارتمان‌نشینی علاوه بر داشتن فرهنگ آپارتمان‌نشینی و آشنایی با حقوق همسایه‌داری نیاز به صبر و حوصله بالایی دارد تا به‌صورت دوستانه و به‌دوراز هرگونه تنش بتوانیم در کنار یکدیگر زندگی کنیم.

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره نرم‌افزار مدیریت ساختمان به سایت شارژبوک مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *