شارژبوک
آموزشی, عمومی

دست به آچار برای شروع تعمیرات ساختمان

انواع تعمیرات ساختمان

انواع تعمیرات ساختمان به فعالیت‌هایی گفته می‌شود که برای رفع خرابی، از بین بردن نواقص ساختمان یا هر تعمیر دیگر برای جلوگیری از بروز خطرات احتمالی در آینده انجام می‌شود. بعلاوه، یک ساختمان بخش‌های متفاوتی دارد که هریک از آن‌ها برای جلوگیری از خرابی در آینده، نیازمند نگهداری صحیح و اصولی است. در ادامه با شارژبوک همراه شوید تا بیشتر با این تعمیرات بیشتر آشنا می‌شویم.

اهمیت تعمیر و نگهداری ساختمان

نشتی لوله‌ها، پر شدن سطل‌های زباله موجود در ساختمان، سیم‌کشی معیوب، درست کار نکردن سیستم‌های تهویه، تنها بخش کوچکی از سناریوهای روزانه زندگی ماست. اگر در خانه مستقل زندگی می‌کنید، ممکن است خود برای تعمیر آن آستین بالا بزنید یا از یک متخصص کمک بگیرید.

ولی داستان وقتی مجبور به نگهداری چندین آپارتمان، باشگاه یا حتی یک باغ بزرگ باشید، کاملا فرق می‌کند؛ تعمیرات آن‌ها می‌تواند یک مشکل بزرگ باشد. برای مثال، تماس با یک لوله‌کشی که جواب تلفن شما را نمی‌دهد، برنامه‌ریزی برای بازدید، صحبت با صاحبان ساختمان‌ها درباره تعمیرات، برآورد هزینه‌ها و غیره، همگی می‌توانند شما را دچار یک گیجی و سردرگمی مطلق کنند.

مطالعه‌ی بیشتر: اکسل شارژ ساختمان

اهمیت انواع تعمیرات ساختمان

خدمات نگهداری و انواع تعمیرات ساختمان جزئی از وظایف روزانه صاحبان آن است. در ادامه به دلایل این اهمیت اشاره‌شده است:

باعث چشم‌انداز مثبت ساختمان می‌شود

به یاد داشته باشید که ساختمان شما زمانی موردتوجه مستاجر یا مشتری قرار می‌گیرد، که به‌خوبی از آن نگهداری شده باشد. خدمات منظم نگهداری به این معناست که ساختمان کاملا به‌خوبی یک ساختمان جدید است. جنبه‌های ملموس مانند نقاشی، سیستم فاضلاب، بنای زیبا و غیره همگی اولین نکات ‌تاثیرگذار در نگاه مشتری یا مستاجر هستند.

رعایت نکات زیباشناختی در ساختمان، در ایجاد یک چشم‌انداز مثبت بسیار حائز اهمیت است.

امنیت

یکی دیگر از نکات کلیدی در انواع تعمیرات ساختمان، موضوع امنیت ساختمان است. ساختمان با ایمنی ضعیف، همچون یک بمب ساعتی برای ساکنانشان است. یکی از مهم‌ترین دلایل نگهداری منظم ساختمان، تامین امنیت ساکنای آن است. اغلب اوقات، خرابی‌هایی جزئی مانند مشکل در سیم‌کشی ساختمان، خرابی آسانسور و غیره به‌سادگی می‌توانند به یک فاجعه بیانجامد. اینجاست که اهمیت سرویس و نگهداری ساختمان برای بهبود امنیت آن آشکار می‌شود؛ خدماتی که به‌هیچ‌وجه نمی‌توان از آن‌ها چشم‌پوشی کرد.

مطالعه‌ی بیشتر: هزینه های آپارتمان نشینی

پایداری

در حقیقت، ساختمان چیزی بیش از آجر و سیمان است. ساختمان، محیط زندگی چندین نفر است که هرگونه تغییر زیرساختی (مانند افزودن هیترهای خورشیدی و دیگر وسایل مفید) بر کیفیت زندگی ساکنان تاثیرگذار است.

بنابراین، برای بهبود استانداردهای زندگی جمعی، ساختمان باید دارای کارایی بالایی باشد. رسیدن به این مهم با کاهش ضایعات و بهبود منابع ممکن است.

موارد بالا سه دلیل اصلی برای اهمیت نگهداری و انواع تعمیرات ساختمان هستند. البته خدمات دیگری نیز وجود دارند که دانستن درباره آن‌ها به شما کمک می‌کند تا تصمیم آگاهانه‌تری بگیرید.

انواع مختلف سرویس و نگهداری ساختمان

تعمیرات روزانه

رایج‌ترین خدمات نگهداری و تعمیر ساختمان، نگهداری از آسانسور، تعمیرات برقی و غیره است که شاید در نگاه اول خیلی مهم به نظر نرسند ولی جزء ضروریات بسیار مهم‌اند. عملکرد هریک از این خدمات، در عملکرد روزانه ساکنین ساختمان بسیار تاثیرگذار است.

انواع تعمیرات ساختمان: بررسی سیستم فاضلاب و لوله‌کشی آب و دیگر تعمیرات مرتبط با آب

شاید این مسائل، جزء مواردی باشد که روزانه با آن‌ها روبرو نشویم ولی از مهم‌ترین اصول نگهداری و تعمیر ساختمان به شمار می‌آید که باید در فواصل زمانی مشخص مورد بازبینی دقیق قرار گیرد.

تعمیرات سالانه

این تعمیرات شامل نقاشی ساختمان و بررسی وجود هر نقصی و خرابی در ساختمان است. بررسی سالانه آن‌ها برای سلامت و زیبای ساختمان ضروری است.

تعمیرات ویژه

یکی دیگر از انواع تعمیرات ساختمان، تعمیرات ویژه است که شامل عوض کردن مواردی مانند لوله‌های قدیمی که نشتی دارد (و دیگر موارد ازاین‌دست) است. این تعمیرات، جزء اقداماتی‌اند که هیچ‌گاه برای آن برنامه‌ای نداریم و معمولا به ناگاه اتفاق می‌افتد. ازاین‌رو، گرچه بسیار مهم‌اند ولی به‌اندازه تعمیرات روزانه مهم نیستند.

عملیات پیشگیرانه

این نوع عملیات به همه فعالیت‌هایی (مانند بررسی زیرساخت ساختمان) گفته می‌شود که برای منظور جلوگیری از یک تراژدی خاص انجام می‌شود.

مطالعه‌ی بیشتر: روش های محاسبه شارژ ساختمان

عملیات پیشگیرانه

عملیات پیشگیرانه به منظور شناسایی بخش آسیب‌پذیر ساختمان

این عملیات، به‌جای واکنش به یک تراژدی، مشکلات و خطرات (مانند میزان آسیب‌پذیری ساختمان در برابر خطرات طبیعی مانند سیل یا زلزله، گرفتگی لوله‌های ساختمان، پوسیدگی و غیره) را شناسایی کرده و سپس در راستای رفع آن‌ها قدم برمی‌دارد.

تحقیق در مورد نگهداری و تعمیر ساختمان

ساختمان‌ها با گذشت زمان به دلیل عوامل مختلفی همچون آب‌وهوا فرسوده می‌شوند. همین امر، باعث پایین آمدن معنادار ارزش ساختمان شده و هزینه‌های گزافی را روی دست صاحبان آن خواهد گذاشت.

به‌طورکلی، سه روش نگهداری و تعمیر ساختمان وجود دارد:

  • تعمیر روتین و معمول: این دسته از شامل عملیات روبه‌روست: روغن‌کاری، تمیز کردن، تجدید گچ کاری، رنگ کردن مجدد، تعمیرات قسمت‌های فلزی و چوبی و غیره.
  • نگهداری پیشگیرانه: به انواع تعمیرات ساختمان به‌منظور مقاوم‌سازی در برابر خرابی زودرس گفته می‌شود.
  • تعمیرات در لحظه: علی‌رغم تمامی اقدامات پیشگیرانه، احتمال آسیب و پوسیدگی سازه در ساختمان‌ها بالاست. در این تعمیرات، با مشخص کردن محل دقیق آسیب، اقدام به اصلاح و تعمیر آن می‌کنند.

مطالعه‌ی بیشتربه این 5 دلیل از نرم افزار شارژ ساختمان استفاده کنید

فاکتورهایی که باید در انواع تعمیرات ساختمان در نظر گرفت:

در تعمیرات ساختمان مواردی مشخصی را همواره باید موردتوجه قرار داد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

بررسی ناودان و پشت‌بام

پشت‌بام و ناودان باید همیشه تمیز باشند و مرتب بررسی شوند. گرفتگی آن‌ها به‌سرعت باعث ایجاد نم روی دیوار و پی ساختمان می‌شود. بی‌توجهی به این فاکتور، درنهایت هزینه‌های زیادی را می‌آفریند.

بررسی سیستم تهویه:

پیشنهاد ما این است که یک ماه قبل از آغاز موج سرما، رادیاتورها، پکیج‌ها، بخاری‌ها، لوله‌های دودکش را به‌دقت بررسی کنید و در صورت نیاز به تعمیر، اقدامات لازم را انجام دهید.

گرفتگی‌های آبراه‌ها:

مو، برگ درختان و هر چیز دیگری باعث گرفتگی‌ها آبراه‌های ساختمان‌ها (چه در فاضلاب، چه حیاط یا بالکن منزل) شود. نتیجه این گرفتگی‌ها مشخص است، وارد شدن نم به پی و دیوارها که درنهایت منجر به هزینه‌های سرسام‌آوری می‌شود.

بررسی استخر، سونا و جکوزی

یکی دیگر از مهم‌ترین انواع تعمیرات ساختمان، تعمیرات و نگهداری استخر و سوناست که درصورتی‌که به‌صورت دوره‌ای و صحیح انجام نگیرد، خرابی‌های زیادی را به بار خواهد آورد.

استفاده دوره‌ای از حشره‌کش‌ها

بسیاری از حشرات آن‎قدر ریزند که حتی ممکن است متوجه آن نشویم ولی خانه کردن آن‌ها در دیوارها و پی، باعث فرسودگی زودهنگام ساختمان خواهد شد. توصیه ما این است با کارشناسان مربوطه برای استفاده دوره‌ای از این نابودکننده حشرات تماس بگیرید.

سم‌پاشی

معمولا مشاعات ساختمان، پارکینگ، پشت‌بام و راه‌پله‌ها را باید به‌صورت دوره‌ای سم‌پاشی می‌شود.

بیمه آتش‌سوزی و زلزله

بیمه آتش‌سوزی و زلزله برای ساختمان‌هایی به‌ویژه ساختمان‌هایی با قدمت بالا و کیفیت پایین مصالح، یکی از ضروریات است. در این نوع بیمه‌ها، بیمه‌گر متعهد جبران هرگونه ضرر و زیان مالی واردشده بر دارایی‌های غیرمنقول و منقول هنگام آتش‌سوزی یا زلزله می‌شود.

بررسی سیستم سرمایشی و گرمایشی

باید حداقل دو بار در سال و به‌منظور کاهش هزینه‌های برق مصرفی، کولرها و دیگر وسایل سرمایشی-گرمایشی بررسی شود.

همان‌طور بهتر می‌دانید، گذشت زمان و طول عمر بالا، به‌شدت روی کیفیت این وسایل تاثیرگذار است. به همین منظور، انجام سرویس‌های روتین لازم و ضروری است.

بررسی آسانسور

یکی دیگر از هزینه‌های معمول در انواع تعمیرات ساختمان، آسانسورها هستند که مهم‌ترین قسمت در هر ساختمان به شمار می‌روند؛ و حتما باید اصول تعمیر و نگهداری از آن‌ها را رعایت کرد.

بیشتر بخوانیدشارژ ساختمان چیست؟

امور مربوط به باغبانی، یکی  از مهم‌ترین فاکتورها در سرویس و نگهداری ساختمان

باغبانی شامل موارد زیر است:

  • هرس درختان
  • کاشت گل‌ها
  • از بین بردن علف‌های هرز
  • بیل زدن باغچه
  • آبیاری و نظافت باغچه

نقش مدیر ساختمان در شناسایی مشکلات و تعمیر ساختمان

امروزه، نگهداری و انواع تعمیرات ساختمان و مدیریت موثر آن از اهمیت زیادی برخوردار است. ساختمان‌ها روزبه‌روز هوشمندتر شده و تکنولوژی به‌کاررفته در آن‌ها هرروز پیچیده‌تر می‌شود. همه این‌ها نیازمند یک مدیریت موثر است تا از بروز اختلال جلوگیری کند.

مدیریت موثر در عملکرد بهتر هر سازمانی صرف‌نظر از اندازه و دامنه بسیار مهم است. مدیر ساختمان با مدیریت امکانات ساختمان، موجب سازگاری، انعطاف‌پذیری و پایداری بیشتر آن‌ها می‌شود.

مسئولیت نگهداری از ساختمان و بررسی الزامات قانونی، استانداردهای ایمنی و بهداشتی بر عهده مدیر ساختمان است. بعلاوه، وی مسئولیت‌هایی همچون ارائه، نگهداری و توسعه‌های خدماتی زیر را بر عهده دارد:

  • استراتژی املاک
  • مدیریت فضا
  • زیرساخت‌های ارتباطی
  • انواع تعمیرات ساختمان
  • اداره ساختمان
  • مدیریت نوسازی
  • امنیت، محیط و بهداشت ساختمان
  • مدیریت قراردادهای ساختمان
  • آزمایش و بازرسی تاسیسات ساختمان

بیشتر بخوانیدحقوق و وظایف موجر در برابر مستاجر

وظایف مدیر ساختمان

به‌طورکلی، یکی از نقش‌های کلیدی مدیر ساختمان این است که بازرسی‌های روزانه مرتبط با تاسیسات و تعمیرات و نگهداری‌های مربوطه را انجام دهد. در ادامه، به لیستی از وظایف یک مدیر اشاره‌شده است:

  • تامین منابع و نظارت بر قراردادها برای اعمالی مانند تمیز کردن، امنیت و تکنولوژی ساختمان
  • مشاوره دادن به اهالی ساختمان در اموری مانند چگونگی بهبود بازدهی و مقرون‌به‌صرفه بودن امکانات موجود در ساختمان
  • اطمینان از اینکه امکانات اولیه به‌خوبی نگهداری شده و در صورت لزوم، تعمیرات لازم پیاده می‌شود.
  • برخورد با شرایط اضطراری
  • مدیریت بودجه
  • اطمینان از اینکه امکانات و تسهیلات ساختمان مطابق با استانداردهای روز است
  • برنامه‌ریزی برای آینده در صورت نیاز به انواع تعمیرات ساختمان و الزامات مرتبط با آن
  • نظارت بر هرگونه عملیات بازسازی و پروژه‌های ساختمانی که منجر به تغییراتی در ساختمان می‌شود
  • تهیه پیش‌نویس گزارش برای عملیات تعمیر و نگهداری از ساختمان

محاسبه هزینه سرویس و نگهداری ساختمان

هزینه نگهداری و انواع تعمیرات ساختمان می‌تواند به‌صورت غیره منتظره‌ای بالا باشد. با ابزارهای مناسب تعمیر و نگهداری، می‌توان شرایط نگهداری از ساختمان را تا حد زیادی بهبود بخشید و به‌این‌ترتیب، هزینه‌ها را متعادل و معقول کرد.

در ادامه قصد داریم شما را به‌سوی فاکتورهایی سوق دهیم که برای تهیه چک‌لیست نهایی لازم است.

هزنیه‌های سالانه

شما باید هزینه تعمیرات سالانه، نیروی کار و دیگر فاکتورها را بدانید. یک ویژگی کلیدی برای نگهداری پیشگیرانه، برآورد صحیح هزینه‌هاست که هزینه‌های ویژه و اتفاقی را نیز شامل می‌شود.

هزنیه‌های سالانه

برآورد صحیح هزینه تعمیرات سالانه

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها در این زمینه، هزینه‌های غیرمنتظره است که می‌تواند هزینه زیادی را به شما تحمیل کند. یکی از بهترین‌ راه‌ها برای جلوگیری از چنین هزینه‌هایی، در نظر گرفتن اتفاقات ناگهانی و هزینه‌های ناشی از آن‌هاست.

مطلع بودن از هزینه‌های مصالح ساختمانی

یکی از مهم‌ترین قسمت در انواع تعمیرات ساختمان، مطلع بودن از هزینه مصالح ساختمان است. برای این منظور، توصیه می‌کنیم کل هزینه‌های احتمالی را محاسبه کنید. برای محاسبه هزینه مصالح نیاز به سیستمی دارید که هم سریع و هم کارآمد باشد.

برای این‌کار، اپلیکیشن‌های زیادی وجود دارند که تعداد زیادی‌ از آن‌ها کاملا رایگان‌اند. بااین‌وجود، اپلیکیشن‌های پولی معمولا دقیق‌ترند و گستردگی بیشتری دارند.

تاریخچه بازسازی، نگهداری و تعمیر ساختمان را مرور کنید.

وقتی به دنبال برآورد هزنیه‌های انواع تعمیرات ساختمان هستید، حتما به تاریخچه تعمیرات و نگهداری نگاهی بیندازید، این مرور، سرنخ‌های ارزشمندی را برایتان فراهم می‌آورد. با مراجعه به فاکتورها و پروژه‌های گذشته، می‌توانید دقیق‌تر هزینه‌های آتی را برآورد کنید. همیشه می‌توان درس‌های ارزشمندی از اشتباهات خود گرفت.

بیشتر بخوانیدهزینه های مشترک ساختمان شامل چه چیزهایی می‌شود؟

برآورد هزینه نیروی کار

دومین عامل مهم در برآورد هزینه‌های تعمیرات و نگهداری، تخمین هزینه‌های نیروی کار است. همیشه ممکن است عملیات تعمیر بیش از انتظار شما طول بکشد و این یعنی افزایش هزینه نیروی کار. به همین منظور در این قسمت باید به فاکتورهای زیر دقت کنید:

  • عملیات تعمیر تا چه مدت طول می‌کشد
  • هزینه اضافه‌کاری
  • غرامت
  • و غیره

در آخر

اهمیت دادن به ساختمان یعنی افزایش عمر و جلوگیری از ارزش اقتصادی آن. به این منظور لازم است که انواع تعمیرات ساختمان را به‌صورت دوره‌ای و البته منظم جدی بگیرید تا فرسودگی بافت ساختمان را به میزان چشم‌گیری به تاخیر بیندازید. برای این کار از مدیر ساختمان یا کارشناس مناسب کمک بگیرید.

جهت آشنایی بیشتر با نرم افزار مدیریت ساختمان به سایت شارژبوک مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *